• De community van 'PiepComp Support - dat andere PC-Helpforum' staat voor u klaar, om hulp bij computerproblemen te geven,
    zoals traagheid, malware, BlueScreensOfDeath, netwerkproblemen, crashes, updateproblemen en nog veel meer!

Discussie ‘Energiearmoede groeit in Nederland’

Abraham54

Ondersteuning
Lid geworden
2 aug 2016
Waarderingsscore
1.974
Punten
113
Leeftijd
65
‘Energiearmoede groeit in Nederland’
Het aantal mensen dat de energierekening niet kan betalen, dreigt te verdubbelen.
Dat meldt Trouw op basis van een onderzoek van bureau Ecorys.
Ruim 650.000 huishoudens kunnen hun maandelijkse energierekening niet of nauwelijks betalen.

Deze groep ‘energiearme’ Nederlanders wordt de komende tien jaar fors groter nu Nederland ernaar
streeft alle woningen van het gas af te halen, is de conclusie. Onderzoekers berekenden dat in 2030 maar
liefst 1,5 miljoen huishoudens met moeite de kosten voor elektriciteit kunnen opbrengen.

et gaat om gezinnen die minstens 10 procent van het inkomen besteden aan de energierekening en die
in veel gevallen niet meer dan 14.000 euro per jaar verdienen. Niet alleen laten ze het soms na de
energierekening te betalen, ook bezuinigen ze op gas en elektriciteit. Ze zetten de verwarming
bijvoorbeeld niet hoger dan 18 graden.
Of radio en televisie staan nauwelijks aan om te besparen op elektriciteit.

Extra kosten energietransitie

De reden dat steeds meer mensen de energierekening niet kunnen betalen, zijn onder meer de extra
kosten die de energietransitie met zich meebrengt, schrijft Trouw. Het kabinet schroeft de gasbelasting
omhoog, met als doel verwarmingsalternatieven als de warmtepomp aantrekkelijker te maken.
Daar komt bovenop dat energie sowieso duurder wordt vanwege stijgende productiekosten.
Nu er minder Gronings gas beschikbaar is, moet er meer worden geïmporteerd. Wat weer extra
kosten met zich meebrengt. Ook gaat de prijs omhoog omdat er meer vraag naar elektriciteit is.

Energiearmoede groeit in Nederland

Noot: wij hebben een regering, die meedoet aan Russiabashing en gelooft wat de Amerikanen
vertellen over de onbetrouwbaarheid van de Russen.
Dat heeft ook weer alles te maken met het Amerikaanse LNG-gas, wat ze graag aan Europa willen
verkopen en wat onze regering weer te duur vind.

Het is in mijn ogen dan ook een leugen dat het Russisch gas duur is.
De Russen zijn ook niet gek, want het gas dat zij aan Europa leveren, is goedkoper dan het
Amerikaanse gas!

Al eerder gepost:

erikdenhouter

Gevestigd lid
Lid geworden
9 aug 2019
Waarderingsscore
123
Punten
43
Leeftijd
62
Warmtepomp stimuleren door gasprijzen te verhogen bij gezinnen in de oudbouw van de grote steden is als autoloze mensen een bekeuring voor te hard rijden sturen.
Juist diegenen die daar de investering niet voor kunnen doen, moeten dan ook weer het langst aan de duurste bron blijven hangen. Alle subsidies gaan naar diegenen die in nieuwe energie kunnen investeren, of dat auto's zijn of verwarmingstechnieken of zonnepanelen. Over blijft het het dure gas waar je als huurder niet aan kan ontkomen, zij die het minst te besteden hebben.
Het is het eeuwenoude spel tussen arm en rijk weer; je moet rijk zijn om rijker te kunnen worden..

Alle huizenbezitters zien de prijzen van hun huis of huizen gestaag stijgen Een huis is nog steeds het grootste bezit van het individu. Op de bank vangt geld geen rente, maar een huis is steevast waardestijging ver boven de rente. En alle stikstofbeperkingen garanderen dat dit nog wel eventjes door gaat gezien de stagnering van de bouw, en de daarbij optredende woningnood en volgende huizenprijzen.
En dan ook nog minste bouwactiviteit in / rond natuurgebieden, dus de duurste huizen stijgen ook nog het meest in waarde en comfort.

In de kamer zit (denk ik) een overgrote meerderheid huizenbezitters. Rijker worden door niet in te grijpen ?

HansGU

Gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2016
Waarderingsscore
151
Punten
63
Leeftijd
75
Mijn idee!

Kate

forumheks
Lid geworden
8 nov 2019
Waarderingsscore
192
Punten
43
Warmtepomp stimuleren door gasprijzen te verhogen bij gezinnen in de oudbouw van de grote steden is als autoloze mensen een bekeuring voor te hard rijden sturen.
In de kamer zit (denk ik) een overgrote meerderheid huizenbezitters. Rijker worden door niet in te grijpen ?
Erik, je zegt het heel duidelijk, er is geen speld tussen te krijgen, alleen nu blijkt dus wat voor dom volk in de kamer én in het Kabinet zit. Als er verkiezingen waren in de laatste 30 jaar, zat ik op een stembureau. En daar kreeg je dan een hotemetoot uit de gemeenteraad naast je zitten. Ik heb echt mijn best gedaan, maar ik vroeg me af welke schoolopleiding soms door die mensen gevolgd was. En zo zie ik onze regering ook: het salaris gaat door, het is erg interessant om een rapport te schrijven, de journalisten verdringen zich om je, met fouten kom je bijna altijd weg, de plannen die je bedenkt vallen nooit ongunstig voor jezelf uit, en....je geeft op papier het geld van het volk uit.
Het zijn banen voor mensen zonder gevoel, alleen een eigenwaan gevoel, en ze kijken niet verder dan de toetsen van hun laptop!

quandor

hondje
Lid geworden
23 aug 2017
Waarderingsscore
112
Punten
43
Leeftijd
60
En helaas moet iedereen compromissen sluiten, omdat een mevrouw of meneer vindt dat we niet voldoende aardig zijn voor de dieren, of dat we niet voldoende aardig zijn voor de ouderen, of omdat we "Hem" niet voldoende eren, of dat we niet voldoende aardig zijn voor .........…. - vul maar in- , versnippering en chaos alom en daarom is het uiteindelijke resultaat niet altijd wat men initieel heeft beloofd. Echter, dat kwartje valt bij 75% van de bevolking lang niet altijd...…….
Ik denk ook dat een heleboel 'jongeren' zich niet realiseren dat partijen zoals Groen Links en de SP 'vroeger' gewoon de CP (communisten) of de PPR (politieke partij radicalen) heetten en dáár wilde 99% van de Nederlanders toen helemaal niet mee geassocieerd worden, nu wel, hoe interessant kan het worden...…..?

Daarom is het bijv. in de VS veel simpeler, je kiest voor de democraten of je kiest voor de conservatieven : beetje linksom of rechtsom (aardige woordspeling.....)

Wat de energie armoede betreft : ik zag een poosje geleden een documentaire (van 20 minuten) over een bijstandsmoeder met 2 kinderen. Tijdens de uitzending pafte mevrouw 2 sigaretten weg. Weet je wat een pakje sigaretten vandaag de dag kost..............?
1 sigaret kost afgerond, 1,5 keer zoveel dan 1 Kilowatt stroom.

Energie armoede? -> keuzes maken.

Laatst bewerkt:

Abraham54

Ondersteuning
Lid geworden
2 aug 2016
Waarderingsscore
1.974
Punten
113
Leeftijd
65
@quandor - je wijkt af van wat het artikel beschrijft.
Neem jouw eigen situatie - je had een normaal huis - daar had je mogelijk een warmtepomp kunnen laten maken.
Nu woon jij in de hoogte, een warmtepomp kan niet, maar je wordt wel gestraft door een hoger tarief van de gasprijs.

En dat is de teneur van het verhaal.

De gemeente Enschede is met een giga investering bezig, genaamd warmtenet.
Dit warmtenet wordt gevoed door de warmte die vrijkomt bij de afvalverwerking van Twente Milieu.

In 2030 moet het warmtenet gas hebben vervangen en het mooiste:
de gemeente Enschede wil dat er in 2030 ook geen afval meer bestaat!

• Wow
Waarderingen: Kate

Kate

forumheks
Lid geworden
8 nov 2019
Waarderingsscore
192
Punten
43
En helaas moet iedereen compromissen sluiten, omdat een mevrouw of meneer vindt dat we niet voldoende aardig zijn voor de dieren, of dat we niet voldoende aardig zijn voor de ouderen, of omdat we "Hem" niet voldoende eren, of dat we niet voldoende aardig zijn voor .........…. - vul maar in- , versnippering en chaos alom en daarom is het uiteindelijke resultaat niet altijd wat men initieel heeft beloofd. Echter, dat kwartje valt bij 75% van de bevolking lang niet altijd...……..
Zelfs als er een berg kwartjes valt, dan kan je er in dit land nog niet veel mee. Ja, compromissen, dat woord zit volgens mij ingekerfd op de tafels van de 2e Kamer. En ik vind het wel een goed idee om die kwartjes te laten vallen, maar dan wel structureel! Ik houd mijn ouwe sok graag op!

quandor

hondje
Lid geworden
23 aug 2017
Waarderingsscore
112
Punten
43
Leeftijd
60
Gelukkig heb ik geen gasleiding in mijn huidige appartement en omdat het kabinet Rutten besloten heeft de elektriciteitsprijs aantrekkelijker te maken ben ik qua energiekosten dus een beetje een bofkont.

Abraham54

Ondersteuning
Lid geworden
2 aug 2016
Waarderingsscore
1.974
Punten
113
Leeftijd
65
Laten we januari maar afwachten wat de elektriciteitstarieven gaan doen.
Want deels wordt de elektriciteit opgewekt met duurder gas!

quandor

hondje
Lid geworden
23 aug 2017
Waarderingsscore
112
Punten
43
Leeftijd
60
Linksom of rechtsom, ik denk dat gasverbruikers sowieso de komende jaren de hoofdprijs zullen mogen gaan betalen.

Abraham54

Ondersteuning
Lid geworden
2 aug 2016
Waarderingsscore
1.974
Punten
113
Leeftijd
65
Linksom of rechtsom, ik denk dat gasverbruikers sowieso de komende jaren de hoofdprijs zullen mogen gaan betalen.
Met dank aan de regelneven in het kabinet!

quandor

hondje
Lid geworden
23 aug 2017
Waarderingsscore
112
Punten
43
Leeftijd
60
Dank aan de voormalige PVDA en KVP, die vanaf de oorlog tot ongeveer de jaren '80 de dienst uitmaakten in Nederland. Hoe anders is dat in Noorwegen gegaan. Daar reserveerde de regering voor elke kuub gas die uit de bodem werd gehaald en bepaald bedrag per inwoner. De Noren 'schijnen' geen miljarden in dat fonds te hebben maar miljarden keer miljarden.

Wat hebben de PVDA en de KVP per inwoner per kuub gerserveerd sinds de vijftiger jaren, NUL.

Bovenaan Onderaan