Discussie ’Kabinet moet aan de bak met rijbewijsregeling voor ouderen’

Abraham54

Admin
Ondersteuning
De Telegraaf

’Kabinet moet aan de bak met rijbewijsregeling voor ouderen’
Alexander Bakker 3 uur geleden

Het kabinet moet alsnog aan de bak met een oplossing voor ouderen die zonder rijbewijs zitten
als gevolg van het geblunder bij het CBR. Dat eisen regeringspartijen CDA en D66.

© Hollandse Hoogte

De Tweede Kamer wil dat gedupeerden mogen rijden met een verlopen rijbewijs, mits zij in het bezit zijn van een geldige gezondheidsverklaring en een bewijs dat verlenging van het rijbewijs is aangevraagd. Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) heeft tot twee keer toe laten weten dat zo’n coulanceregeling volgens haar niet mogelijk is.
CDA en D66 leggen zich niet neer bij deze afwijzing. „Sommige mensen zijn afhankelijk van hun rijbewijs. Om vrienden en familie te bezoeken, of naar de dokter te rijden. En nu maakt het CBR er een puinhoop van en zijn ouderen en mensen die om gezondheidsredenen gekeurd moeten worden de dupe. Dat kan niet”, zegt D66-Kamerlid Rutger Schonis. „De minister moet een oplossing zoeken in plaats van mensen van het kastje naar de muur te sturen. Mensen die gewoon netjes alles hebben geregeld, moeten gewoon auto kunnen rijden.”
De twee coalitiepartijen vinden dat Van Nieuwenhuizen zich ’tot het uiterste moet inspannen’ voor een tijdelijke regeling. Het is in hun ogen niet eerlijk dat duizenden mensen zonder rijbewijs zitten door de ellende bij het CBR.
„Dit probleem moet gewoon worden opgelost”, CDA-Kamerlid Maurits von Martels. „Geheel buiten hun schuld om worden mensen gedupeerd en raken geïsoleerd. Dat is buitengewoon onrechtvaardig. Omdat het CBR er een bende van maakt, kunnen veel ouderen de weg niet op. Dat vraag om actie van de minister.”
Van Nieuwenhuizen stelt dat een gedoogconstructie stuit op juridische bezwaren, maar CDA en D66 plaatsen daar vraagtekens bij.

Bron: ’Kabinet moet aan de bak met rijbewijsregeling voor ouderen’

HansGU

Gewaardeerd
Gewaardeerd lid
De WET.... verbied het? Heeeeeel snel De WET aanpassen, dan doen ze eindelijk iets nuttigs!

HansGU

Gewaardeerd
Gewaardeerd lid
Mocht De WET er niets mee te maken hebben dan doe ik Van Nieuwenhuizen de suggestie eens ophouden met dit potje mieren...ken.

Kate

PCS Senior
Het is echt heel erg! Mijn rijbewijs verloopt 13 mei en ik ben in december begonnen. En als de keuringsarts dan ook nog fouten bij het invullen van de formulieren maakt! Over 14 dagen heb ik mijn rijbewijs misschien!!
Maar.....waarom moet de wet alleen aangepast worden voor ouderen? Er zijn zoveel gedupeerden die niet kunnen werken in die periode!

Ad Becude

Bekend gezicht
Bekend gezicht
Dus ik kan maar beter één jaar van tevoren actie ondernemen, hier komt maar 2 maal per dag een busje voorbij.
Gelukkig heb ik nog 3 jaar te gaan voor een nieuw rijbewijs.

Kate

PCS Senior
Gelukkig heb ik nog 3 jaar te gaan voor een nieuw rijbewijs.
Dat is ruim genoeg, Ad! Maar zoals het nu gaat, moet je een jaartje rekenen. Mijn keuringsarts kruiste aan dat ik een optisch hulpmiddel gebruikte, terwijl ik alleen een leesbril heb, en die heb ik niet in de auto: ik kan het stuur nog zonder wel vinden.
En als de sukkel dan ook nog vergeet te vertellen welk middel ik heb, is het CBR helemaal van slag en krijg je alles weer terug en je bent weer maanden achter. Dan weer naar een arts, insturen, en 3 mails later, die telkens weken tussenperiode hebben, zien ze waar het foutje zit en wordt alles weer in behandeling genomen. Maar er is nu licht aan het einde van de tunnel en ik denk dat ik over 14 dagen weer mag rijden!

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan