“Is dit wel legaal?” Uitgelekte pitch onthult dat marketingbureau
'Active Listening'-software gebruikt om gesprekken af te luisteren
en om Facebook- en Google-advertenties te pushen
A marketing agency might be using your phone's voice data to drive targeted ads.
Je weet nooit wie er luistert. (Afbeelding credit: Getty Images | miljko)
Wat je moet weten
Terwijl Microsoft beslist of het van de controversiële en privacygevoelige Windows Recall-functie in Windows 11 een opt-in ervaring
maakt en gebruikers de mogelijkheid biedt om de functie te verwijderen, lijken er meer problemen te ontstaan in de AI-wereld.
Ben je wel eens op een advertentie gestuit op sociale media of tijdens het surfen die het item bevat waarnaar je aan het zoeken was
op het web of met iemand over aan het praten was tijdens een telefoongesprek? Het blijkt dat er meer aan de hand is dan je op het
eerste gezicht zou denken.
Volgens een nieuw rapport van 404 Media, een marketingbureau dat heeft toegegeven dat het luistert naar stemgegevens van
gebruikers met zijn “Active Listening” software via smartphone microfoons. Vervolgens gebruikt het deze gegevens om de “juiste”
Facebook- en Google-advertenties naar klanten te sturen. Het bureau heeft naar verluidt toegang tot meer dan 470 bronnen,
waaronder LinkedIn van Microsoft.
Het marktbureau is al sinds december 2023 verwikkeld in deze controversiële situatie. En nu onthullen nieuwe details in een pitch
deck dat Cox Media Group (CMG) AI-mogelijkheden gebruikt om “realtime intentiedata vast te leggen door naar onze gesprekken
te luisteren” met behulp van de functie “Active Listening”.
Het pitch deck onthulde verder een lijst met Facebook, Google en Amazon als klanten van de “Active Listening” service.
Volgens 404 Media heeft Google de mediagroep sindsdien verwijderd uit zijn partnerprogramma (misschien een indicatie dat het de
banden met het bureau heeft verbroken).
Dit veroorzaakte een rimpeleffect, wat Meta ertoe aanzette om de servicevoorwaarden van het agentschap te onderzoeken om vast
te stellen of het de gegevens van gebruikers zonder hun toestemming gebruikte en zo hun samenwerkingsovereenkomst schond.
Volgens het pitch deck:
“Adverteerders kunnen deze spraakgegevens koppelen aan gedragsgegevens om zich te richten op consumenten in de markt.”
Amazon weerlegde beweringen dat het voortborduurt op het privacyfiasco van het marketingbureau en verklaarde verder dat het
niet van plan is zijn diensten in te schakelen. Het bedrijf waarschuwde dat het juridische stappen zou ondernemen als het zou
ontdekken dat een van zijn partners zijn servicevoorwaarden heeft geschonden.
In een inmiddels verwijderde blog van het marketingbureau:
“We weten wat je denkt. Is dit wel legaal? Het is legaal dat telefoons en apparaten naar je luisteren. Wanneer een nieuwe app
wordt gedownload of geüpdatet en de consument ergens in de kleine lettertjes wordt gevraagd om een gebruiksovereenkomst
van meerdere pagina's, dan staat Active Listening daar vaak in.”
Interessant is dat het marketingbureau beweert dat de aanwezigheid en het gebruik van de luistersoftware vaak ergens in de
kleine lettertjes van de gebruiksvoorwaarden staat bij het downloaden van een nieuwe app of update.
Publicatie van Windows Central
Auteur: Kevin Okemwa
'Active Listening'-software gebruikt om gesprekken af te luisteren
en om Facebook- en Google-advertenties te pushen
A marketing agency might be using your phone's voice data to drive targeted ads.
Je weet nooit wie er luistert. (Afbeelding credit: Getty Images | miljko)
Wat je moet weten
- Een marktbureau geeft toe dat het luistert naar spraakgegevens van gebruikers met zijn “Active Listening”
software via smartphone microfoons.
- Naar verluidt werkt het bureau samen met Google, Facebook en Amazon en gebruikt het zijn software om
de juiste advertenties naar gebruikers te sturen.
- Als onderdeel van de verdedigingsstrategie van het agentschap beweert het dat de disclaimer van zijn
software vaak is opgenomen in de kleine lettertjes van de servicevoorwaardenovereenkomst bij het
downloaden van een nieuwe app of update.
Terwijl Microsoft beslist of het van de controversiële en privacygevoelige Windows Recall-functie in Windows 11 een opt-in ervaring
maakt en gebruikers de mogelijkheid biedt om de functie te verwijderen, lijken er meer problemen te ontstaan in de AI-wereld.
Ben je wel eens op een advertentie gestuit op sociale media of tijdens het surfen die het item bevat waarnaar je aan het zoeken was
op het web of met iemand over aan het praten was tijdens een telefoongesprek? Het blijkt dat er meer aan de hand is dan je op het
eerste gezicht zou denken.
Volgens een nieuw rapport van 404 Media, een marketingbureau dat heeft toegegeven dat het luistert naar stemgegevens van
gebruikers met zijn “Active Listening” software via smartphone microfoons. Vervolgens gebruikt het deze gegevens om de “juiste”
Facebook- en Google-advertenties naar klanten te sturen. Het bureau heeft naar verluidt toegang tot meer dan 470 bronnen,
waaronder LinkedIn van Microsoft.
Het marktbureau is al sinds december 2023 verwikkeld in deze controversiële situatie. En nu onthullen nieuwe details in een pitch
deck dat Cox Media Group (CMG) AI-mogelijkheden gebruikt om “realtime intentiedata vast te leggen door naar onze gesprekken
te luisteren” met behulp van de functie “Active Listening”.
Het pitch deck onthulde verder een lijst met Facebook, Google en Amazon als klanten van de “Active Listening” service.
Volgens 404 Media heeft Google de mediagroep sindsdien verwijderd uit zijn partnerprogramma (misschien een indicatie dat het de
banden met het bureau heeft verbroken).
Dit veroorzaakte een rimpeleffect, wat Meta ertoe aanzette om de servicevoorwaarden van het agentschap te onderzoeken om vast
te stellen of het de gegevens van gebruikers zonder hun toestemming gebruikte en zo hun samenwerkingsovereenkomst schond.
Volgens het pitch deck:
“Adverteerders kunnen deze spraakgegevens koppelen aan gedragsgegevens om zich te richten op consumenten in de markt.”
Amazon weerlegde beweringen dat het voortborduurt op het privacyfiasco van het marketingbureau en verklaarde verder dat het
niet van plan is zijn diensten in te schakelen. Het bedrijf waarschuwde dat het juridische stappen zou ondernemen als het zou
ontdekken dat een van zijn partners zijn servicevoorwaarden heeft geschonden.
In een inmiddels verwijderde blog van het marketingbureau:
“We weten wat je denkt. Is dit wel legaal? Het is legaal dat telefoons en apparaten naar je luisteren. Wanneer een nieuwe app
wordt gedownload of geüpdatet en de consument ergens in de kleine lettertjes wordt gevraagd om een gebruiksovereenkomst
van meerdere pagina's, dan staat Active Listening daar vaak in.”
Interessant is dat het marketingbureau beweert dat de aanwezigheid en het gebruik van de luistersoftware vaak ergens in de
kleine lettertjes van de gebruiksvoorwaarden staat bij het downloaden van een nieuwe app of update.
Publicatie van Windows Central
Auteur: Kevin Okemwa