4TB schijf past niet in laptop

Cleza

Nieuw PCS-Lid
Ja inmiddels heb ik het idee dat dit algemeen bekend is, alleen ik wist het dus niet. Ik heb een gigantische laptop met twee slots voor SSD's en twee voor SATA (als ik het zo goed zeg) en wilde graag een 4TB schijf erbij zetten. Dus goed opgelet dat het een 2,5" inch was uiteraard en toen besteld, tot mijn teleurstelling is de schijf (van 15mm) veel te dik. Beetje dom zeker? Maar nu heb ik dus én geen extra schrijfruimte op mijn laptop én ik weet niet wat ik met de 4TB schijf moet om die nog nuttig te gebruiken.

Ik heb al gekeken naar een externe behuizing en afgezien dat ik dan hoop dat ik niet weer een fout maak en het niet past (dan ga ik van tevoren wel even mailen met de winkel) vind ik het vooral zo zonde omdat ik dan alsnog een extra schijf voor mijn laptop moet aanschaffen en een extra EHD niet erg nodig is op dit moment. Maar waarschijnlijk is dit de enige optie nog?
Er is trouwens wel 'soort van' ruimte in mijn laptop voor die dikke schijf maar dan moet ik wat plastic slopen, dat is een beetje zonde in een vrij nieuwe laptop en waarschijnlijk ook niet echt aan te raden...

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Ik begrijp je consternatie als zijnde ook een notebook mens.
De grootst passende mogelijkheid zijn al geruime tijd de 2TB harddisks van bijv. Seagate.

Ik weet niet waar je die harddisk hebt gekocht, maar kan je die niet omruilen voor twee 2TB HD´s, desnoods met een kleine bijbetaling?

Dan kan je er één je notebook erbij zetten en de andere in een USB2 of -3 behuizing erbij hebben.

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
k heb al gekeken naar een externe behuizing
Ik zou inderdaad wel even naar de maten kijken. Ook andere groottes van SSD schijven kun je in andere maten krijgen.
Als je hem bij een webshop gekocht hebt, kun je hem dan niet terug sturen? Wetgeving koop op afstand?
Anders inderdaad externe behuizing, er moeten er wel zijn van die grootte. Even goed naar de maten kijken of met de winkel mailen inderdaad.

De grootst passende mogelijkheid zijn al geruime tijd de 2TB harddisks van bijv. Seagate.
Dat is niet meer het geval. De Samsung 860 QVO en EVO 4 TB SSD schijven zijn slechts 7 mm hoog en moeten ook passen. Zijn alleen wat aan de dure kant.

Cleza

Nieuw PCS-Lid
Ik begrijp je consternatie als zijnde ook een notebook mens.

Ik weet niet waar je die harddisk hebt gekocht, maar kan je die niet omruilen voor twee 2TB HD´s, desnoods met een kleine bijbetaling?

Dan kan je er één je notebook erbij zetten en de andere in een USB2 of -3 behuizing erbij hebben.
Haha, echt stom dat er maar 'zo weinig' in past. Ja misschien een te vroege conclusie maar omdat ik de verpakking van de schijf al opengeknipt had voordat ik merkte dat hij niet paste ging ik ervan uit dat ik hem niet terug zou kunnen sturen. Inmiddels is de termijn verstreken dus kan het sowieso niet meer helaas.

Ik zou inderdaad wel even naar de maten kijken. Ook andere groottes van SSD schijven kun je in andere maten krijgen.
Als je hem bij een webshop gekocht hebt, kun je hem dan niet terug sturen? Wetgeving koop op afstand?
Anders inderdaad externe behuizing, er moeten er wel zijn van die grootte. Even goed naar de maten kijken of met de winkel mailen inderdaad.
Dat terugsturen gaat dus helaas niet meer en een SSD van 4TB gaat hem niet worden nee, ik was juist zo blij met een relatief goedkope oplossing voor lekker veel schijfruimte in mijn laptop.

Jammer dat ik deze keer dus niet iets over het hoofd gezien heb, dan wordt het toch een externe behuizing voor deze schijf (en inderdaad éérst maar even mailen met de shop voor de juiste maat) en een extra schijf kopen. Ik koop er dan nu maar eentje van 2TB, hopelijk kan er later dan nog betaalbaar een grotere schijf (van dezelfde maat ;) ) bij. Bedankt!

Abraham54

Admin
Ondersteuning
In een 3,5" behuizing zal een notebook harddisk wel aangesloten kunnen worden, maar er zeer onstabiel inzitten en zal regelmatig losraken!
Vergeet niet, het gaat om een notebook harddisk.

Anjo

Gevestigd lid
Ja maar wel 15 mm dik toch?

Die specifieke 2,5 " zijn te dun.....
En jouw stekker gaat 5 maal goed en is dan dood, ben ervarings deskundige in dezen ;-(

Anjo

Gevestigd lid
Dat is inbouw, werkt niet in laptop noch als externe bay.

@ Cleza, neem anders gewoon die dikke 4 TB schijf mee naar de lokale PC winkel, die helpen je echt wel verder.

Kost misschien paar euro meer, maar dabn kun je altijd terug indien je problemen tegenkomt.

Cleza

Nieuw PCS-Lid
Die was ik inderdaad tegengekomen, maar voor vaker dan incidenteel gebruik lijkt het me niet geschikt, noch voor opslag. Dan geef ik toch de voorkeur aan een stabielere behuizing. Ik was zelf voorlopig uitgekomen op deze maar dat vind ik eigenlijk een relatief prijzige oplossing, het zou in elk geval moeten passen want er kan dus een 15mm schijf in en heeft intern een SATA-aansluiting.

Ik heb trouwens wel een NAS en ik overwoog om hem daarin te plaatsen, dat kan op zich wel maar dan moet ik iets maken om hem stabiel in de bay te hangen. Maar liever zou ik er een exerne USB-powered schijf van maken, vind ik prettiger (en sneller) in gebruik.

Die SSD installatie kit past hij niet in inderdaad ShadyAngel. Ik kijk eerst nog even online verder of ik nog een goedkopere (doch stabiele) oplossing kan vinden dan die ik hierboven link, anders misschien toch eens naar een winkel. Bedankt voor het meedenken alvast!

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Dat is een prima vondst van jou.

ShadyAngel

Vaak hier
@Anjo

"Dat is inbouw, werkt niet in laptop noch als externe bay."

Klopt niet helemaal hoor, dat is een inbouwkit met onder andere eeen externe behuizing voor 2.5 inch SSD of HDD. Ik heb trouwens 2 zulke kits gekocht maar dan met 2 SSD's die nu in mijn desktop zitten. Het prijsverschil was een armzalige 5€. Dus dan maar de SSD + kit bestel, komt nog wel eens van pas.

Anjo

Gevestigd lid
Onzin: de schijf van TS is 15 mm dik en jouw genoemde set is voor inbouw van 7 tot 9,5 mm
Hoe laat je dat passen??

ShadyAngel

Vaak hier
Ik wist wel dat de schijf dikker was dan normaal en heb ook nergens beweerd dat die behuizing daar voor geschikt was.

Bovenaan Onderaan