• De community van 'PiepComp Support - dat andere PC-Hulpforum' staat voor u klaar, om hulp bij computerproblemen te geven,
    zoals traagheid, malware, BlueScreensOfDeath, netwerkproblemen, crashes, updateproblemen en nog veel meer!

Spreuk 4x kiezen en nog wat taalkennis, allemaal voor 7 oktober.

K

Kate

Eerst maar kiezen uit de 4 mogelijkheden.
Deze lijken me echt niet zo moeilijk, als je goed redeneert: voor 7 oktober!

De eerste klap is spreekwoordelijk een daalder waard. Het woord daalder is afgeleid van:
a. dalfijn, de Middelnederlandse aanduiding voor de zoon van de Franse koning;​
b. dalen als oude aanduiding voor 'munten slaan';​
c. Taler, naar het St, Joachimstal in Duitsland, waar de munt geslagen werd.​
Wat is de oorsprong van de uitroep 'Daar ga je' (proost).
a. 'Daar ga je' is de vertaling van de Engelse uitroep 'there you go', gebezigd bij het uitbrengen van een toost. Het betekent zoiets als 'op je gezondheid'.​
b. De uitroep is een verbastering van het Jiddische lechajjem: 'op het leven'.​
c. Oorspronkelijk werd 'Daar ga je' alleen gezegd als men voor langere tijd afscheid nam, bijvoorbeeld als zeelieden op reis gingen. Door te toosten met 'Daar ga je' wenste men degene die vertrok een goede reis.​
Waarom wordt het hondenras dalmatiër zo genoemd?
a. De honden zijn genoemd naar de dalmatica, een liturgisch overkleed dat vaak wit met zwarte vlekken was. De dalmatica werd oorspronkelijk vervaardigd van wol uit de Kroatische streek Dalmatië.​
b. In de achttiende eeuw werden deze honden veel als jachthonden gebruikt op het landgoed Dalmatica, in het Britse graafschap Essex.​
c. Het hondenras is afkomstig uit Dalmatië, een streek in Kroatië.​
Dieet gaat terug op
a. het Spaanse dia ('dag'): een dieet was oorspronkelijk het rantsoen van één dag;​
b. het Oudfriese diète, dat 'maaltijd' betekent;​
c. het Griekse woord diaita ('leefgewoonte, leefregel'.​
Bron: het boekje 'Pierewaaien' door Het Genootschap Onze Taal.
antwoorden:
daalder...c
daar ga je...b
dalmatiër...a
dieet...c.
Taalkennis.
Het potlood/potloot werd op tafel gelegd en de auteur dacht/dagt diep na. Zijn grijse/grijze cellen maakten overuren! Zou hij er een zelfmoord/zelvmoor van maken, of een ongeluk.​
Maar hoe vermoord/vermoordt een mens zichzelf een beetje gemakkelijk/gemakelijk. Na goed nadenken lach/lag een ongeluk meer voor de hand!​
Bron: Kate.
antwoorden:
potlood- dacht- grijze-zelfmoord- vermoordt-gemakkelijk- lag.

Laatst bewerkt door een moderator:

Abraham54

Administrator
Lid geworden
2 aug 2016
Reaction score
1.727
Punten
113
Leeftijd
65
Gegokt en weliswaar twee van de vier goed gegokt.
Alles weer goed in het tweede gedeelte.

porrelaar

Vaak hier
Lid geworden
22 aug 2017
Reaction score
196
Punten
43
3 van de 4 goed.
Geen taalfouten. Maar “Bij goed nadenkend” lijkt mij geen goed Nederlands. Misschien bedoelde je “Bij nader inzicht”?

K

Kate

3 van de 4 goed.
Geen taalfouten. Maar “Bij goed nadenkend” lijkt mij geen goed Nederlands. Misschien bedoelde je “Bij nader inzicht”?
Daar hoef ik ook niet goed over na te denken! Och och, wat een sukkel weer. Ik heb het verbeterd! Als je eens wist hoe vaak ik mijn teksten over lees, maar online zie ik over veel heen. Hoe zou dat komen?

Ad Becude

Bekend gezicht
Lid geworden
29 nov 2018
Reaction score
239
Punten
43
Leeftijd
72
Taal goed, dalmatiër fout....ik had d gegokt, maar dat kan niet anders mijn favoriete ras is de "duitse herder"

Roxmarie

Bekend gezicht
Lid geworden
28 mei 2019
Reaction score
208
Punten
43
1 vraag goed, dieet. Een 1 taalfout.

Bovenaan Onderaan