50 jaar VW Golf

Abraham54

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
2 augustus 2016
Berichten
35.150
Punten
113
Leeftijd
70
OS
Windows 11 Professional
AV
Microsoft Defender
FW
Windows Firewall

50 jaar VW Golf - Van harte gefeliciteerd: de geschiedenis van de VW Golf​

in woord en beeld​

Doof Hans-Christian Dirscherl
Publicatie van PC-WELT

De VW Golf viert vandaag zijn 50e verjaardag! VW startte de serieproductie van de VW Golf op
29 maart 1974.
Een overzicht van alle generaties Golf, van de roestige Golf I tot de nieuwe Golf VIII facelift en de volgende
e-Golf.

4248563_original.jpg

Image: Volkswagen AG


Vooral in Centraal-Europa heeft de VW Golf het straatbeeld bepaald en blijft dat doen, ondanks dalende verkoopcijfers en dalende
marktaandelen. Met meer dan 37 miljoen verkochte exemplaren (vanaf januari 2024) is de compacte auto uit Wolfsburg nog niet de
meest gebouwde auto ter wereld. Deze titel is nog steeds in handen van de Toyota Corolla (hoewel gezegd moet worden dat
Toyota de Corolla tijdens zijn hele productieperiode zo veel heeft veranderd dat hij nauwelijks als één auto kan worden omschreven).


VWGolfalleGen.jpg

VW Golf 1 tot en met Golf 8 facelift vanaf januari 2024: alle generaties Afbeelding:Volkswagen


En de Golf werd nooit zo spectaculair "wereldkampioen" als de VW Kever in 1972, toen de onverwoestbare rupsband uit Wolfsburg
het stokje overnam van de legendarische Ford T ("Tin Lizzy"), die tot dan de leider was geweest (de wereldkampioen Kever was
trouwens een VW 1302 - met MacPherson veerpoot vooras en dus een relatief grote kofferbak, semi-trailing arm achteras, ijzeren
achterlichten, een opmerkelijke en nogal dorstige 50 pk motor en schijfremmen vooraan).

Maar de Golf heeft het leven van verschillende generaties bepaald sinds zijn verkoopstart in 1974. Hij gaf zijn naam aan zijn eigen
autoklasse - namelijk de compacte klasse aka Golf-klasse - en zorgde zelfs voor de titel van een boek ("Generation Golf").
En hij redde de Volkswagenfabriek, die op dat moment in een crisis verkeerde, van de ondergang.
Reden genoeg voor een compacte terugblik op meer dan 37 miljoen VW Golfs - van de roestige Golf I tot de Golf VII vol
veiligheidsassistenten en de vandaag gepresenteerde Golf VIII facelift met ChatGPT aan boord.


4211642_640x320_r.webp

Er waren geen elektronicaproblemen met de Golf I uit 1974. ©VW
Golf I (1974 tot 1983)

De productie van de VW Golf ging officieel van start in de Volkswagenfabriek in Wolfsburg op 29 maart 1974. Dit betekende het
begin van de serieproductie van de Golf I. Vanaf 8 juli 1974 stond de Golf in de showrooms van de Volkswagen-dealers.
Daar volgde hij de VW Kever op, die VW voor het laatst had vernieuwd met de 1302/1303 modellen. En op 5 augustus 1974 begon
Volkswagen de nieuwe Golf aan klanten te leveren.


Golf.jpg

Golf I en de EA 276 concept car, een voorloper van de Golf uit 1969, ontwikkeld in Wolfsburg. ©VW

Golf I uit 1974 Belangrijkste gegevens:​

  • Carrosserie: Twee- en vierdeurs met achterklep
  • Interieur: vijfzitter, bagageruimte van 300 liter, neerklapbare achterbank
  • Motoren: 1,1 liter viercilinder benzinemotor, 37 kW / 50 pk; 1,5 liter viercilinder benzinemotor,
    51 kW / 70 pk
  • Aandrijving: Voorwielaandrijving, handgeschakelde vierversnellingsbak, optionele automatische
    drieversnellingsbak
  • Topsnelheid: 140 km/u (50 pk, handgeschakelde versnellingsbak); 160 km/u (70 pk, handgeschakelde
    versnellingsbak)
  • Modellen: Golf en Golf L (elk 50 pk); Golf S en Golf LS (elk 70 pk)

"Het begon allemaal in 1974 met een revolutie," schetst Klaus Bischoff, hoofdontwerper van het merk
Volkswagen: "De overgang van de Kever naar de Golf was revolutionair. De overgang van de luchtgekoelde
motor achterin naar de watergekoelde motor voorin en van achterwielaandrijving naar voorwielaandrijving
zorgde voor een nieuwe lay-out van de auto. Op het gebied van design schakelden de ontwerpers van
Volkswagen - dankzij het legendarische ontwerp van Giorgio Giugiaro - over van een ronde naar een
hoekige designtaal."

4232930_640x320_r.webp

Golf I ©VW

Tot zover de marketingtekst van VW. In feite stond de VW-fabriek aan het begin van de jaren 1970 aan de rand van de afgrond.
De Kever (Type 1) was gewoon op leeftijd en verkocht steeds slechter met zijn ondergemotoriseerde luchtgekoelde boxermotor
(die ook nog eens behoorlijk dorstig was in de 44 en 50 pk versies) en zijn slechte kofferruimte en onstabiele verwarmingssysteem.
De Type 3 en Type 4 modellen hadden ook dringend een opvolger nodig (die ze kregen in de vorm van de VW Passat).


4324477_640x320_r.webp

De ontwikkeling van de coderegels in de Kever en Golf. ©VW
Met de grondig verbeterde VW Kever 1302 (de wereldkampioen Kever) en de 1303 (met de door Rudi Carrell aangeprezen
gebogen panoramische voorruit, het kunststof dashboard en de "olifantenpootjes" achterlichten) won VW een paar jaar extra, die
het dringend nodig had voor de ontwikkeling van zijn opvolger. VW legde al zijn eieren in één mandje en stelde in 1974 de Golf
voor, een auto met voorwielaandrijving, waterkoeling en een gemakkelijk toegankelijke bagageruimte en achterklep.
Het ontwerp was een schot in de roos. Het feit dat de Golf I erg roestgevoelig bleek, veranderde daar niets aan.
Met de GTI bedacht VW in 1976 ook een tijdloze sportklassieker die vandaag de dag nog steeds veel bestuurders fascineert.


660b143dac0a6-Screenshot_2024-04-01_at_22-04-51_50_Jahre_VW_Golf_%E2%80%93_Happy_Birthday_Die_Geschichte_des_VW_Golf_in_Wort_und_Bild.png

©VW

660b147e4d7a4-Screenshot_2024-04-01_at_22-06-04_50_Jahre_VW_Golf_%E2%80%93_Happy_Birthday_Die_Geschichte_des_VW_Golf_in_Wort_und_Bild.png

©VW

660b14d32eda4-Screenshot_2024-04-01_at_22-06-53_50_Jahre_VW_Golf_%E2%80%93_Happy_Birthday_Die_Geschichte_des_VW_Golf_in_Wort_und_Bild.png

©VW


Elektrische Golf I en City Golf I CitySTROMer​

Volkswagen bouwde verschillende elektrische Golf 1 auto's vanaf 1976. In plaats van de 75 pk benzinemotor had de elektrische
Golf I een gelijkstroom-elektromotor die op de standaard vierversnellingsbak was gemonteerd. Een ingebouwde lader maakte het
mogelijk om de accu, die bestond uit 16 loodaccu's van zes volt, op te laden via een standaard stopcontact van 220 volt, wat
ongeveer twaalf uur duurde.

De Golf I CitySTROMer volgde in 1981, de Golf II Citystromer in 1985 en de Golf III Citystromer in 1993. Deze vroege e-Golfs
bereikten echter nooit de massamarkt.

In 1983 waren er 6,99 miljoen voertuigen van de eerste Golf-generatie gebouwd.


4032534_640x320_r.webp

Golf II ©VW


Golf II (1983 tot 1991)​

Het was de Golf waarmee Volkswagen technologieën lanceerde zoals de geregelde katalysator (1984), ABS (1986) en
vierwielaandrijving (1986). Bovendien werd de modelserie met deze generatie eindelijk een icoon: "Een van de belangrijkste
momenten in de geschiedenis van de Golf destijds was de beslissing van de Raad van Bestuur," zegt Marc Lichte, Hoofd
Exterieurdesign bij Volkswagen, "om het design van de Golf I verder te ontwikkelen en de Golf II te creëren op basis van zijn visuele
DNA. Daarmee is het allemaal begonnen en heeft Volkswagen de basis gelegd voor de voortdurende ontwikkeling van de modelserie.
" Dit is wat Volkswagen zegt over de tweede generatie."

Veel belangrijker voor VW-rijders was echter de aanzienlijk verbeterde roestpreventie in de vorm van dompelbaden, waarin holle was
op de Golf carrosserie wachtte - alles zorgvuldig verwarmd, zodat de was echt in elke holte kon kruipen.
Daarmee was het roestprobleem opgelost. En de lamme turboloze diesels van deze Golf-generatie bleken bijna onverwoestbaar.
Goede crash-eigenschappen waren toen nog niet aan de orde, zoals decennia later bleek uit een vergelijkende crashtest tussen de
Golf II en een Mexico Kever - de Kever was net iets beter dan de Golf (of beter gezegd: de Kever was net iets minder slecht dan de
Golf II...).


4232933_640x320_r.webp

Golf II ©VW
Het sportieve hoogtepunt van de modelserie in 1988 was de 160 pk sterke Rallye Golf G60 met G-lader. De vierwielaangedreven
Golf Country verscheen in 1990. Vanaf 1991 werd de Golf II niet alleen in Wolfsburg geproduceerd, maar ook in de nieuwe
Moselfabriek bij Zwickau.

Enkele cijfers over de Golf II:

10.000.000 eenheden : in 1988 brak de Golf de geluidsbarrière van tien miljoen geproduceerde eenheden

10.156 euro: de eerste Golf (Generatie II) van de Duitse bondskanselier Angela Merkel werd in 2012 geveild.

Tot zijn vervanging in 1991 produceerde Volkswagen 6,3 miljoen Golf II's.


4032531_640x320_r.webp

Golf III ©VW

Golf III (1991 tot 1997)​

De Golf III was de eerste Golf met airbags voor (vanaf 1992) en een VR6-motor. Daarnaast zorgde vooruitgang op het gebied van
carrosserieontwerp voor verdere verbeteringen in de crashkarakteristieken (wat dringend nodig was).
Deze Golf had ook de eerste TDI-motor in de serie (1993). Tegen de tijd dat hij werd vervangen, zou de nummer III 4,83 miljoen
exemplaren verkopen.


4232931_640x320_r.webp

Golf III ©VW
Later, in 1994, doorbrak de modelserie de geluidsbarrière van 15 miljoen geproduceerde exemplaren. In 1997 werd de derde
generatie stopgezet nadat er 4,83 miljoen exemplaren waren geproduceerd.


Golf IV (1997 tot 2003)​

Onder leiding van het toenmalige hoofd design (groep) Hartmut Warkuß werd het ontwerp gecreëerd dat destijds baanbrekend
werd voor VW (althans zo ziet VW het...). Het Electronic Stability Control (ESC - ook bekend als ESP) antislipsysteem werd in 1998 in
de Golf geïntroduceerd. De versnellingsbak met dubbele koppeling (geïntroduceerd in 2002) was een andere technische traktatie
voor de Golf.

21.517.415 eenheden: In 2002 overtrof de Golf 's werelds meest succesvolle auto tot nu toe, de Kever.


4232928_640x320_r.webp

Golf IV ©VW


In 2003 waren er 4,99 miljoen Golf IV's geproduceerd, inclusief alle afgeleiden. De Golf IV was de eerste Golf die volledig werd
gegalvaniseerd en leverbaar was met een navigatiesysteem inclusief kleurenscherm. De carrosserie werd voor het eerst gelaserd.


4036263_640x320_r.webp

Golf IV ©VW


Golf V (2003 tot 2008)​

De carrosserie werd gelaserd, zoals VW benadrukt. Volgens VW resulteerde dit in 35 procent meer torsiestijfheid.
De eerste Golf Blue Motion (het bijzonder zuinige dieselmodel; 4,5 l/100 km) was ook gebaseerd op de Golf V in 2007.


4232932_640x320_r.webp

Golf V ©VW
188.938 euro: de duurste Golf (Generatie V) werd in 2005 geveild; de eerste eigenaar was paus Benedictus XVI.

In maart 2007 vierde de Golf zijn verjaardag: sinds 1974 zijn er 25 miljoen exemplaren geproduceerd. Tegen de tijd dat de Golf VI
in 2008 werd geïntroduceerd, waren er van alle versies van Generatie V 3,4 miljoen exemplaren geproduceerd.


Golf VI (2008 tot 2012)​

Tussen 2008 en 2012 werden er 2,85 miljoen exemplaren van de zesde generatie Golf geproduceerd. De carrosserie, die opnieuw
werd gelaserd, behaalde vijf sterren in de EuroNCAP crashtest. Vijf NCAP-sterren worden nu als standaard beschouwd.
Sindsdien heeft VW TSI-motoren geïnstalleerd die relatief weinig brandstof verbruiken, tenminste bij voorzichtig rijden.


4232929_640x320_r.webp

Golf VI ©VW
In 2008 werden de TDI-dieselmotoren omgebouwd van het beproefde en zuinige, maar ook ietwat ruwe en niet probleemloze
DPF-systeem (verdunning van motorolie door diesel na-injectie) naar het common rail-systeem dat vandaag wordt gebruikt.


4032532_640x320_r.webp

Golf VII - hier als GTDI ©VW

Golf VII (2012 tot 2017)​

Het gewicht van de zevende Golf is met maar liefst 100 kg verminderd. Afhankelijk van de motor is het brandstofverbruik met meer
dan 23 procent gedaald ten opzichte van zijn voorganger, zoals VW benadrukt.
De Golf VII zal zeker de geschiedenis ingaan als het compacte model waarin een hele armada aan nieuwe assistentiesystemen hun
debuut maakten: Proactive Occupant Protection, Multi-Collision Braking, ACC. Dit is echt een democratisering van de vooruitgang.
Deze Golf-generatie heeft echter ook te maken met het dieselemissieschandaal dat VW in een ernstige crisis stortte.
Vanwege sjoemelsoftware.

De VW Golf was eind 2015 precies 32.590.025 keer gebouwd.

e-Golf: de VW Golf wordt elektrisch​

4237503_640x320_r.webp
De 100.000e e-Golf werd eind november overhandigd aan Maik Jaehde (3e van rechts) bij de
Gläserne Manufaktur Dresden. ©Volkswagen AG
De productie van de e-Golf ging in 2014 van start in Wolfsburg. Het model werd in 2014 gelanceerd als tweede​
batterij-elektrische auto (BEV) van het merk Volkswagen, na de e-up!3 (2013). In 2017 begon VW ook met de​
productie van de e-Golf in de "Gläserne Manufaktur" in Dresden. Volgens VW werden daar in 2019 meer dan​
16.000 e-Golfs geproduceerd. Volgens VW werden van januari tot oktober 2019 wereldwijd ongeveer 27.900 e-Golfs​
afgeleverd - tegenover 24.800 in heel 2018. De vijf best verkopende markten in 2019 waren Noorwegen, Duitsland,​
de VS, het Verenigd Koninkrijk en Nederland. De 100.000e e-Golf werd eind november 2019 overhandigd aan een​
klant bij de Gläserne Manufaktur Dresden (zie foto).​
De laatste e-Golf rolde op 23 december 2020 van de productielijn in Dresden.​
Met deze e-Golf in de kleur "Uranogrey" zijn er sinds maart 2017 in totaal 50.401 voertuigen geproduceerd in Dresden.​
Daarnaast waren er de e-Golfs die tot de zomer van 2020 van de assemblagelijnen in Wolfsburg rolden.​
In totaal verlieten 145.561 e-Golfs de twee Duitse productiefabrieken in meer dan zeven jaar. Daarmee is de e-Golf VW's​
meest succesvolle e-auto tot nu toe. VW produceerde zelfs een speciale e-Golf voor de politie om op gangsters te jagen.​
De e-Golf deed het ook goed voor aanbieders van autodelen.​
Na zijn facelift had de e-Golf een vermogen van 100 kW (136 pk) en een theoretische actieradius tot 230 kilometer​
volgens de WLTP-meetprocedure.​
Het tijdperk van de elektrische Golf eindigt met de introductie van de Golf VIII.​
Zijn rol wordt overgenomen door de VW ID.3: VW presenteert de ID.3 - de opvolger van de Kever en de Golf.​


4206986_640x320_r.webp

De nieuwe Golf VII update ©Volkswagen

Golf VII update (facelift sinds 2017)​

De Volkswagen Groep, aangetast door het dieselemissieschandaal, presenteerde de facelift van de Golf VII in november 2016.
VW noemt de facelift een "update". Daar is een goede reden voor: het is de software en elektronica die het grootste verschil maken
met de pre-facelift. Afgezien van een paar designtweaks blijft de carrosserie vrijwel ongewijzigd en ook bij de motoren zijn er geen
echt spectaculaire vernieuwingen (afgezien van de gebruikelijke verlaging van het standaard brandstofverbruik volgens het
onrealistische NEDC en de al even verplichte toename van de prestaties).


4233456_640x320_r.webp

De Golf VII update ©Volkswagen


De belangrijkste verbeteringen van de Golf VII update ten opzichte van de Golf VII samengevat:

* Groter scherm: Touchscreen van de Discover Media groeit naar 9,2 inch. Voorheen moesten Golf-bestuurders het doen met een
8-inch touchscreen. Ook de mechanische knoppen zijn verwijderd. De kleinere schermen die als alternatief voor de Golf worden
aangeboden, zijn ook iets groter geworden in diagonaal.


4040904_640x320_r.webp

Het nieuwe 9,2-inch scherm ©VW


* Voor het eerst is het Active Info Display ook beschikbaar in de Golf. Passat-bestuurders kennen dit variabele en digitale
cockpitdisplay van Audi - het bedrijf uit Ingolstadt noemt het de Audi Virtual Cockpit - al lang recht voor de bestuurder;
Golf-bestuurders krijgen het pas met de update. Er komt echter alleen een meerprijs bij, waarvan de hoogte nog niet bekend is.
Maar het zal in ieder geval duur zijn; in de Passat moet je 500 euro extra betalen.

* Gesture control: VW heeft het al sinds CES 2015 over gesture control en toonde op de IAA 2015 een Golf R Touch met deze
bedieningstechnologie. Op CES 2016 konden we gebarenbesturing uitproberen in een e-Golf. Klanten zullen dit nieuwe
bedieningsconcept echter pas daadwerkelijk kunnen kopen met de Golf VII update.
BMW is al iets verder en biedt gebarenbediening - onder de vreemde naam gesture control - al aan in de BMW 7 Serie.
Weliswaar op een iets ander prijsniveau dan de Golf.

* Fileassistent: De nieuwe Golf rijdt semi-automatisch tot 60 kilometer per uur: "Door het Lane Assist lane departure warning
systeem samen te voegen met het ACC automatische afstandscontrolesysteem, kan de fileassistent op verzoek het commando
nemen in stressvol stop-and-go verkeer tot 60 kilometer per uur. Hij stuurt, remt en versnelt de nieuwe Golf", legt VW uit.


4040905_640x320_r.webp

File-assistent ©VW


Volkswagen leent deze technologie duidelijk van zijn premiumdochter uit Ingolstadt, wiens Traffic Jam Pilot we in 2015 in Shanghai
konden testen. Audi verkoopt zijn Traffic Jam Pilot vanaf 2017 in de A8. Er is echter één groot verschil tussen Audi's Traffic Jam Pilot
en Volkswagen's Traffic Jam Assistant: bij de Audi kan de bestuurder zijn handen van het stuur nemen, terwijl ze bij de Volkswagen
aan het stuur moeten blijven. Een assistent is geen piloot...

VW ontwikkelt ook het bestaande noodremsysteem verder. En er zijn volledige LED-koplampen in plaats van xenonkoplampen.


4040903_640x320_r.webp

De Golf Country was een vierwielaangedreven versie van de Golf. ©VW

Belangrijke Golf-versies en hun debuutjaar in één oogopslag:​

* Golf GTI - 1976

* Golf Cabriolet - 1979

* Golf GTD - 1982

* Golf syncro (voorloper van de 4MOTION vierwielaandrijving) - 1986

* Golf City Stromer (voorloper van de e-Golf) - 1989

* Golf Country (voorloper van de SUV) - 1990

* Golf Variant - 1993

* Golf R32 (voorloper van de Golf R) - 2002

* Golf Plus (voorloper van de Golf Sportsvan) - 2006

* Golf TGI (aardgasaandrijving) - 2013

* Golf GTE (plug-in hybride aandrijving) - 2014

* e-Golf - 2014

Overigens is het 30 miljoenste model een Golf TDI BlueMotion met een theoretisch standaardverbruik van 3,2 l/100 km.
VW heeft ongeveer 6 miljoen exemplaren van de Golf VII gebouwd.

De update van de Golf VII werd echter ook beïnvloed door het dieselschandaal. Het bleek dat de Euro 6-dieselmotoren van de
Golf VII Update ook een manipulatievoorziening hadden, waaronder testcyclusherkenning.
De regionale rechtbank van Duisburg heeft dit als illegaal bestempeld, maar VW is het hier niet mee eens.


4248562_640x320_r.webp

Volgens Volkswagen is de nieuwe Golf VIII het eerste voertuig dat op de markt komt met het nieuwe VW-logo. ©VW

Golf VIII (sinds december 2019)​

De nieuwe VW Golf VIII ondersteunt Alexa rechtstreeks in zijn infotainmentsysteem.
Hiervoor is de We Connect-service van Volkswagen vereist. De nieuwe Golf is altijd online en kan via Car2X communiceren met
compatibele transportinfrastructuur en andere voertuigen.

4233453_640x320_r.webp

Alexa in de Golf VIII. ©VW


Volgens Volkswagen is de productie van de nieuwe Golf VIII in het hoofdkantoor in Wolfsburg al sinds de zomer van 2019 aan de
gang en arriveren de eerste auto's begin december 2019 bij de Duitse en Oostenrijkse dealers.

Volgens Volkswagen werken in Wolfsburg 8.400 medewerkers exclusief aan de Golf. De Golf VIII bestaat uit meer dan 2700
afzonderlijke onderdelen en componenten. In totaal wordt er 1.340 meter kabel en 962 lijnen geïnstalleerd in de volledig
genetwerkte Golf VIII. Dat is bijna 100 meter meer kabel en 31 lijnen meer dan in de Golf VII, zoals VW uitlegt.
Vanaf de levering van het plaatwerk aan de fabriek legt de Golf 69 kilometer af op de productielijnen voordat hij de fabriek verlaat.


4324478_640x320_r.webp

Connectiviteit en infotainment in de Golf VIII met de nieuwste update, die de Golf VIII begin 2022 krijgt. ©Volkswagen


Net als zijn voorganger is de Golf VIII gebaseerd op de modulaire transversale matrix (MQB). De inbedrijfstelling van het voertuig,
d.w.z. het uploaden van alle gegevens, is bij de Golf VIII volledig geautomatiseerd via WLAN tijdens het lopende productieproces
aan de productielijn.

Volgens Volkswagen is de nieuwe Golf VIII het eerste voertuig dat op de markt wordt gebracht met het nieuwe tweedimensionale
VW-logo.


4233452_640x320_r.webp

Volgens Volkswagen is de nieuwe Golf VIII het eerste voertuig dat op de markt komt met het nieuwe VW-logo. ©VW


De Golf VIII zou oorspronkelijk worden onthuld op de IAA 2019 (12-22 september 2019) in Frankfurt. VW heeft de autoshow van
Frankfurt echter gebruikt om in plaats daarvan zijn volledig elektrische ID.3 te presenteren - met andere woorden, de feitelijke
opvolger van de e-Golf. Met de ID.3 (gebaseerd op het elektrische MEB-platform) lanceert VW zijn lang aangekondigde ID.-familie
en daarmee zijn offensief voor elektrische auto's. Pre-orders voor de ID.3 zijn hier mogelijk sinds 8 mei 2019.

Er kan echter nog een andere - misschien zelfs belangrijkere - reden zijn geweest voor het uitstel van de première van de Golf VIII:
VW had blijkbaar enorme problemen met de elektronica van de nieuwe Golf. Als gevolg daarvan zal de Golf VIII in 2019 slechts in
kleine aantallen van de band rollen - als dat al gebeurt - en alleen in een afgeslankte versie. Deze beperking komt hard aan bij VW,
want juist de Golf VIII zou uitblinken met een schat aan elektronische verfijningen, die anders alleen in luxeklasse auto's te vinden
zijn. Eigenaars zouden hun Golf VIII bijvoorbeeld moeten kunnen ontgrendelen met een smartphone.
VW heeft ook het infotainmentsysteem van de Golf VIII herzien ten opzichte van zijn voorganger.

Volgens een bericht in Spiegel Online vonden ontwikkelaars van VW steeds meer problemen in de nieuwe Golf, vooral in de
elektronica. Om de verkoop ondanks de blijkbaar vele bestaande fouten niet verder te vertragen, wilde VW de Golf aanvankelijk
alleen aanbieden in een afgeslankte versie met een basisuitrusting. Veel elektronische functies zouden pas later voor de VW Golf
worden aangeboden.

Daarom was het voor VW zo belangrijk om in 2019 te beginnen met de verkoop van de Golf VIII, omdat vanaf januari 2020 weer
strengere testregels voor de EuroNCAP-crashtest gaan gelden. Volgens Spiegel Online wilde VW deze strengere regels vermijden
tijdens het goedkeuringsproces.

Eerder sprak Wolfsburger Nachrichten al van een "vlakke opstartcurve" voor de nieuwe Golf VIII. Met andere woorden:
VW zal in eerste instantie slechts een paar Golf VIII's verkopen.

In mei 2020 kreeg de nieuwe Golf nog een klap te verwerken: VW moest de leveringen opschorten vanwege problemen met de
noodoproepfunctie: Noodoproep defect: leveringsstop voor Golf, Leon, Octavia - Audi onderzoekt nog .

VW installeert standaard een WLANp-gebaseerd waarschuwings- en informatiesysteem in de nieuwe Golf.
Hierdoor kunnen voertuigen die WLANp ondersteunen elkaar waarschuwen voor gevaren.
Lees er hier meer over: ADAC-test - nieuwe Golf waarschuwt andere auto's voor gevaren.

Golf VIII als hybride: De plug-in hybride aandrijving van de Golf GTE bestaat uit een elektromotor van 85 KW (115 pk) en een
viercilinder turbobenzinemotor (TSI) van 110 kW (150 pk). Samen zorgen de elektromotor en de TSI voor een systeemvermogen
van 180 kW (245 pk). Volgens VW kan de nieuwe Golf GTE snelheden tot 130 km/u halen als hij puur elektrisch wordt aangedreven.


4248566_640x320_r.webp

Golf GTE gebaseerd op de Golf VIII ©VW


Golf VIII als sportwagen: de Golf GTI is ook verkrijgbaar op basis van de achtste generatie Golf.
Een 180 kW (245 pk) 2,0-liter turbomotor met directe injectie drijft de sportieve Golf aan. Het maximumkoppel bedraagt 370 Nm.


4248564_640x320_r.webp

Golf GTI gebaseerd op de Golf VIII ©VW


Volgens VW zijn er tot nu toe meer dan 2,3 miljoen Golf GTI's geproduceerd.

Er komt geen puur elektrische Golf meer op basis van de Golf VIII.
Deze rol wordt overgenomen door de hierboven genoemde VW ID.3:
  • VW onthult ID.3 - de opvolger van de Kever en Golf.
  • Nieuwe VW Golf VIII: met Alexa, Car2X en altijd online
  • Nieuwe VW Golf: digitale cockpit, aanraakeilanden & Hallo Volkswagen

Golf VIII update (vanaf voorjaar 2024)​

In januari 2024 presenteert VW de Golf VIII facelift, de update van de huidige Golf 8. Volkswagen start dan de voorverkoop voor
de facelift van de Golf VIII in het voorjaar van 2024. VW belooft "visuele fine-tuning, nieuwe assistentiesystemen en aandrijvingen
en infotainment en software van de volgende generatie". Je kunt de nieuwste Golf zien op de volgende foto.


VW_Golf_1-8Facelift_603712.jpg

VW Golf: alle generaties van Golf 1 tot Golf 8 Facelift ©Volkswagen AG


De volgende Golf rijdt alleen op elektriciteit​

Volkswagen zal waarschijnlijk geen nieuwe generatie Golf meer presenteren met een verbrandingsmotor.
De modelaanduiding "Golf" zal echter niet verdwijnen, maar binnenkort alleen nog maar verwijzen naar een elektrische auto.
Deze puur elektrische Golf zal waarschijnlijk rond 2026 verschijnen, wanneer de Golf VIII waarschijnlijk zal worden stopgezet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan