Vraag aanschaf nieuwe smartphone

Kate

Enthousiast
Kate : wat het data verbruik betreft. Wij hier zijn fervente wandelaars in de bergen en bossen van met name Duitsland / Oostenrijk. Derhalve is het dagelijkse 'weer' niet geheel onbelangrijk. Met mijn mobieltje bezoek ik daarom dagelijks in het buitenland de buienradar en tot mijn 'afgrijzen' zag ik dat mijn dataverbruik in 10 dagen van 300 Mb naar ruim een Gig steeg. Dit alleen maar vanwege (vele) bezoekjes aan de buienradar, een enkel mailtje naar de familie en af en toe het nieuws volgen op Teletektst. Wat ik daarmee eigenlijk wil zeggen is het volgende : als je vooraf niet echt weet waarvoor je de internetbundel gaat gebruiken, is het best wel lastig om aan te geven welke hoeveelheid data in de bundel moet zijn inbegrepen.
Als je bijv. alleen maar mailt naar familie als je in het buitenland bent, dan heb je bij lange na niet zo'n grote databundel nodig dan wanneer je 'streamt' / Youtube filmpjes bekijkt.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor gebruik in Nederland. Het hangt voor 100% af wat jij aan sites bezoekt / wat jij wil met je databundel om te kunnen bepalen hoe groot deze moet zijn. Binnen Nederland : een mailtje / een Whatsappje en een dagelijks (meermalen) bezoekje aan Teletekst 'vreten' geen Mb's. Bewegende beelden wel.
Ik snap het, Quandor. En ik lees dat je er in het buitenland ook mee bezig bent. Wij zijn gelukkig klaar met het buitenland en toen we er wel waren, keek ik nooit op mijn mobiele telefoon: ik had vakantie vond ik. Vanuit een hotel kregen de kinderen een app en dat moest het maar zijn!
Nu wordt er hier door mijn man wat af geappt! Want het is een nieuw ontdekt gebied voor iemand die al jaren geen telefoon meer gebruikte. En als ik overdag op Piep kijk, zit hij op Nu of op het AD, enz. Mailen doen we in principe geen van beiden vanaf onze telefoon: 1 trap op en je hebt je grote scherm van je laptop! En van elders mailen: ze wachten maar even.
Vroeger hadden we nog een vaste telefoon van KPN en ik schrok me steeds wild van het bedrag per 2 maanden. Dat is nu geweest. Ik vind dus 11 euro voor mij met onbeperkt bellen goedkoop, en de enige in huis die belt ben ik! En mijn man betaalt nu 7 euro. Als we op stap gaan, wordt alleen mijn telefoon gebruikt, want hij hoort het toch niet.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijker (in ieder geval langer!!) gezegd heb.
En alvast: ieder dank voor zijn inbreng op de zondagmorgen!

quandor

hondje
Ik begrijp dat internetgebuik relatief 'beperkt' zal zijn met die nieuwe telefoon. Ik schat in dat je daarom met 1 giga data en 100 tot 200 belminuten voldoende zal hebben.

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Moet je nu echt die zucht uitgelegd hebben?
Mijn uitleg aan Kate was duidelijk genoeg inclusief mogelijke korting bij ISP. Waarom dan 1 opmerking er uit trekken en de boel uit de context halen?

Feit is dat een ISP totaal iets anders is dan een telecomprovider en daar in principe dus ook niets mee te maken heeft.
Die zucht was vanwege het muggeziften dus op 1 woord, terwijl uit mijn antwoord aan Kate duidelijk genoeg naar voren kwam dat er extra kortings mogelijkheden waren bij sommige ISP's.

Dat een ISP ook telecom provider KAN zijn en dat er kortingen -kunnen- zijn is bijzaak. En ik stoorde me weer aan jouw achterliggende KPN gedachte.
Want waarom anders vragen wat haar ISP was? Waarom niet gewoon antwoord geven op de vraag, zonder eerst een onnodige wedervraag te stellen? Dat vind ik dus vreemd.

Geef dan gewoon een goed antwoord en vertel er bij dat als je KPN abo bent dat je extra kortingen kunt krijgen en dat dit bij enkele andere ISP's ook het geval kan zijn, zoals ik deed dus.
Dan is er gelijk antwoord op de vraag en is ook meteen bekend dat er bepaalde kortingsmogelijkheden zijn.
Ik vraag me trouwens daarbij af of je wel antwoorden had geweten als Kate Tele2 (ook T-Mobile trouwen) of Telfort of wat dan ook had genoemd, omdat je zo resoluut je keutel introk toen het Ziggo bleek te zijn? Terwijl als je een klein beetje TV kijkt iedereen weet dat die ook aanbiedingen heeft, want reclame genoeg over Ziggo en Vodafone.

Het is redelijk simpel : veelal ben je voordeliger uit met je mobiele telefoonabonnement bij je "eigen" tv/internet provider dan wanneer je naar een 'losse' provider uitwijkt.
Hetgeen ook nog eens niet klopt. Om in jouw woorden te spreken... een sim only abo kan veelal bij een losse provider net zo goedkoop en kan zelfs ook goedkoper zijn.
Want er -kan- heel veel, maar daarvoor hoeft dat nog niet per definitie te zijn. Rondkijken loont zich heel vaak, ook bij losse providers.

Kate zei:
De bedoeling is dat er een toestel komt dat genoeg opslagruimte heeft om apps op te zetten, want het kijken op allerlei nieuwssites ed. vervangt in ons geval het luisteren.
Op die vraag heb ik dus al antwoord gegeven. ;) Kijk dan voor een toestel met 16 of 32 GB ruimte en liefst evt. uitbreidbaar met SD kaartje.
Die 3000 MB is puur en alleen internet dataverkeer, dat is geen opslagruimte voor apps.

quandor

hondje
Ik kan een heleboel schrijven, maar dat lijkt mij niet nodig omdat de vragen van Kate inmiddels alle zijn beantwoord. ;)

Kate

Enthousiast
Dank jullie wel voor alle inbreng! Ik heb alles bij elkaar gevoegd, + daarbij nog meer verkregen info, en ik ben er uit! De 80e verjaardag kan komen!

Het wordt een Samsung Galaxy A7, 64 GB, zwart en dat moet toch wel een subliem cadeautje zijn, dacht ik. Ik ga onderhandelen met mijn favoriete winkel in ons dorp over de prijs, en het abonnement (bij Ben) van de huidige telefoon moet meegenomen worden, om daarna uitgebreid te worden.

En dit alles onder het motto: als je niet genoeg kunt horen, dan moet je voelen (en lezen!).

HansGU

Gewaardeerd
Ik heb via T-Mobile een abonnement voor een Samsung Galaxy S-9 met een opslag capaciteit van 64 Gigabyte en 4 GB werkgeheugen. De CPU snelheid ervan is 2,7 Ghz. Daarbij heb ik een los SD kaartje van 128 Gigabyte gekocht voor zo'n € 40,=. (dus royale opslag). Daarbij nog 4000 data limiet en ruim en royaal bellen. Wel duurder dan dat waarover jij sprak Kate, namelijk €36,= per maand. Maar ik ben er tevreden mee.

Laatst bewerkt:

Kate

Enthousiast
Nou Hans zo is het: je moet tevreden zijn. Ik denk dat in jouw abonnement ook de prijs voor de telefoon zit. Die ga ik gewoon zelf kopen als cadeau voor mijn man als hij 80 wordt. Het was even sparen, maar ach. En het maandelijkse abonnement is dan niet duur. Hij hoeft maar 100 belmin.want hij belt alleen in een noodgeval: hij verstaat bijna niks meer. En dan 64Gb en 3000 data limiet. Foto's gaan bij ons altijd meteen op de externe HD, dus daar is niet veel ruimte voor nodig. En ach, het abonnement kan altijd uitgebreid worden.

HansGU

Gewaardeerd
Dan heb je een prima keuze gemaakt Kate en alvast gefeliciteerd met de verjaardag van je man !

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Oh kijk eens aan, zelfs 64 GB geheugen. Dan heb je al helemaal genoeg ruimte. Of het moet al zijn dat er dan geen ruimte is voor een SD kaart, maar zelfs dan is het voor apps en zo meer dan genoeg, bijna niet vol te krijgen of men moet al excessief gaan gebruiken.
En 3 GB data limiet krijgt men bij normaal gebruik ook niet op, tenzij men elke dag zonder wifi youtube filmpjes gaat lopen kijken, ja oke dan is het een andere zaak.
Voor jouw wensen dus een heel goede keuze lijkt me!

Anjo

Gevestigd lid
Kate, ik mis eigenlijk 1 stukje uitleg, maar ik kan eroverheen gelezen hebben.

Al die Gigabytes die in je gebruiksersbundel zitten tellen ENKEL voor het gebruik van mobiel internet!

Op het moment dat de nieuwe Samsung contact maakt met een wifi aanmeld punt ( dat kan je thuisnetwerk zijn, wifi in de bus of trein of de gratis hotspot) gebruik je die data dus niet.

Ik heb officieel 200 min bellen 2000Mb aan data ( en dat wordt dan verdubbeld doordat ik alles bij KPN heb) maar ik gebruik aan mobiele data gemiddeld 100 Mb per maand.

Kate

Enthousiast
Ja, daar heb je gelijk in. Maar ik heb al gemerkt dat de telefoon aan zijn hand vast zit tegenwoordig! Hij wilde er nooit aan:ik versta toch niets. En verstaan en praten, meer deed je vroeger niet. Maar mijn gedoe met al dat digitale was (en is nog wel!)een doorn in het oog: ik ben er veel te veel zoet mee! En nu heeft hij mijn oude apparaat en kijkt hij zelfs bij de Lidl even naar het nieuws!! Het komt dus langzaam en het komt! Overal even kijken!

Anjo

Gevestigd lid
Dan mag hij alleen op de foon als er wifi beschikbaar is......
Succes met alles.( ook je gezondheid)

Rubensky

Moderator
Ondersteuning
Kate ik heb niet het gele topic gelezen. Dus ik vraag het gewoon even aan je, je wilt een Samsung (in mijn optiek een uitstekende keuze) Ik heb al jaren Samsung / Android. Ik merk dat het over het algemeen gewoon wat eenvoudiger te begrijpen is.

Wat is het budget voor de telefoon?
Wat heb je zelf?

Tip wil je hem een goede telefoon geven waar hij wel even mee vooruit kan neem dan een model uit de S serie. En ja, ik weet het die zijn niet goedkoop.

Kate

Enthousiast
Hoi Rubensky, hij vindt de A-serie eigenlijk al zonde van het geld! Het appen is nu een half jaar geleden eindelijk doorgedrongen en dat is het belangrijkste als je heel weinig hoort.
Nu ga ik mijn best doen voor leuke apps en dus daarom 64 GB. En ik denk dat het meeste thuis gebeurt, dus onder de wifi paraplu. Ik dub nog over het totale abonnement, maar dat kost haast niks. De telefoon hakt er in, en.... ik heb zelf een Samsung uit de J serie,, maar ik heb de wegenwacht app en bit defender, meer hoef ik niet.
Ik geef het als verjaarscadeau, maar ik heb niet van die grote ouwe sokken!

Rubensky

Moderator
Ondersteuning
Dan is de A-Serie inderdaad een goed alternatief.

Rubensky

Moderator
Ondersteuning
Ook de toestellen van Samsung uit de S serie zijn niet goedkoop. Bij het uitkomen hebben die vaak prijzen die lijken op die van Apple producten.

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Klopt, maar de S serie is dan ook van het hogere klassement van Samsung.

Rubensky

Moderator
Ondersteuning
Het hoogste klassement kan je wel zeggen.

Bovenaan Onderaan