Vraag Aansluiting PC-Speakers (Soundbar)

ShadyAngel

Heeft veel posts
Ik heb jaren een hoofdtelefoon gebruikt voor mijn pc maar door problemen met gehoor aan één kant wil ik nu losse speakers aansluiten. De vraag is welke uitgang daar het beste voor geschikt is, ik heb namelijk 3 mogelijkheden: 1 via de monitor (via Nvidia kaart) maar daar vind ik het geluid niet schitterend van in tegenstelling met mijn hoofdtelefoon dia via USB aangesloten is (daar weet ik weer niet van of dat geluid via het onboard geluid van het moederbord komt). 2 is dus de onboard geluidskaard van het moederbord (Soundblaster Recon3Di met oudere drivers van 2014) of de Soundblaster Z geluidskaart met recente drivers van 2019.
2 en 3 hebben de mogelijkheid via een 3.5 mm aansluiting of via een optische kabel. Welke is de beste aansluiting hiervan?

Enigma147

Bekend gezicht
technisch gezien is optische kabel de beste oplossing, via de soundblaster Z. 3.5 mm is als analoog signaal veel kwetsbaarder en gevoelig voor de elektromagnetische straling in een pc, van de verschillende onderdelen in een computer. omdat het optische signaal digitaal is en pas buiten de computer wordt omgezet haar geluid is dit vrijwel niet gevoelig hiervoor.

Aan de andere kant moet je verdomd goede speakers hebben om het verschil te horen. met een goede koptelefoon kan je de ruis via 3.5 mm meestal wel horen, maar via speakers, en zeker gemiddelde PC speakers, niet.

ShadyAngel

Heeft veel posts
Het zijn zeker speakers van een hoge kwaliteit (nl Soundbar, Sony HT-NT3).Ik heb eens ergens gelezen dat een soundbar ook als pc-speakers kan gebruikt worden en deze nemen minder plaats in dan gewone degelijke speakers.

gouwepeer

Heeft veel posts
Team lid
Indien jij de optie hebt om spdif (in jouw geval optisch) te gebruiken zal dat de beste keuze zijn.
Zelf gebruik ik de audio output via HDMI (naar mijn receiver) voor het geluid. Via de "pass through" optie kan ik het geluid dan ook rechtstreeks via mijn monitor/tv beluisteren als de receiver uit staat.

ShadyAngel

Heeft veel posts
HDMI is op de pc enkel beschikbaar via de Nvidia videokaart. Deze valt hiervoor echter af omdat als ik het geluid via de monitor hoor dit is echt afschuwelijk (ondoenbaar). Het geluid via de hoofdtelefoon is uitstekend maar via USB en daar weet ik niet van hoe die aangestuurd word, misschien de onboard geluidskaart?
Waarschijnlijk zal het dus de optische aansluiting worden.

Black Tiger

Enthousiast
Deze valt hiervoor echter af omdat als ik het geluid via de monitor hoor dit is echt afschuwelijk (ondoenbaar).
Ho! Dat ligt aan de luidsprekers in de monitor dan. Dat wil niet zeggen dat dus ook het geluid via HDMI slecht is. als het via koptelefoon prima is, dan zou het dat ook via HDMI moeten zijn.
Vaak is ook wel via bepaalde settings iets in te stellen voor HDMI.
Maar je moet dat inderdaad niet via je monitor beluisteren. Heeft je soundbar geen hdmi aansluiting?

ShadyAngel

Heeft veel posts
De soundbar heeft wel HDMI maar de pc heeft maar één HDMI aansluiting (Nvdia GTX1080) en daar is de monitor al op aangesloten.

Bovenaan Onderaan