Discussie AMA

maarten70

Bekend gezicht
Volgende maand, september, wordt BirdOS 4 jaar oud. Dit vind ik een mooi moment om eventuele vragen te beantwoorden in een AMA (Ask Me Anything).
Dus, je mag hier vragen wat je wilt.

Black Tiger

Bekend gezicht
Ja, misschien leuk om eens uit te leggen wat het is?
Even heel kort lees ik dat het een OS is, geen zelfstandig OS maar het moet op Scratch geinstalleerd worden? dus Scratch is ook een OS?
Of is scratch een naam van een nieuwe versie OSX of zo?

Wat moeten we ons er bij voorstellen?

maarten70

Bekend gezicht
Het is een zelfstandig OS, het wordt echter van Scratch geschreven. En eigenlijk heb ik dat verengelst-nederlands geschreven.

De originele term in het Engels is 'to do something from scratch'. Je komt het overal tegen van schrijven tot ondernemerschap tot programmeren. Het betekent dat je iets helemaal vanaf het begin doet. Dus in programmeren 'to write an OS from scratch' betekent dat we beginnen met niks en alles zelf schrijven van dat besturingssysteem.

Stel je gebruikt een Linux kernel voor je project maak je het niet van scratch, want Linux is je beginpunt en heeft zo'n beetje alles al voor je gedaan. Terwijl bijvoorbeeld Linux zelf wel van scratch gemaakt is aangezien (althans ik heb er nog niks over gehoord dat het anders is) dit ook vanaf het begin zelf gemaakt is.

Dus het is een zelfstandig OS, door ons gemaakt. Op geen enkel moment heb je een ander besturingssysteem nodig om dit op te installeren (was dat wel het geval geweest zou je dit geen OS kunnen noemen).

Een grote visie voor het OS is er niet echt maar in het topic 'wat is BirdOS?' staat wel wat het waarschijnlijk wordt.

Black Tiger

Bekend gezicht
De Engelse term is me zeer wel bekend, maar de omschrijving die ik vond was dan behoorlijk mis.
Het het eerste resultaat van een zoekterm in google gaf een link naar Softpedia en daar stond het volgende:
BirdOS is a new and freely distributed computer operating system especially created for the Scratch project. It is not a Linux kernel-based operating system and can only be used on top of Scratch.
Vandaar dus ook mijn vraag. Ik vond het al vreemd dat iemand een OS of project Scratch zou gaan noemen omdat die term dus meestal van "start from scratch" wordt gebruikt, maarja ik heb wel gekkere namen gezien. :)

Een belangrijke vraag van iets wat ik tot nu toe alleen afdoende in Windows zie (helaas), gaat het spelen van games op een fatsoenlijke wijze ondersteunen, iets wat (bijzonder jammer) Linux weinig doet en daarom het ook nog steeds verliest van Windows op desktops thuis?

maarten70

Bekend gezicht
Oh ja... De BirdOS die jij gevonden hebt is een BirdOS (die ik ook gevonden had toen ik de naam een jaar gebruikt had) is niet mijn BirdOS.

Degene die je gevonden hebt die naar ons idee niet meer actief was. Maar ze hebben het in 2016 geüpdate. Ik snap volledig wat je bedoelt, ik denk er ook pas net aan, maar dat is niet onze BirdOS. Als je die van ons wilt vinden (waar weinig over te vinden is) moet je zoeken naar FeatherCode BirdOS en dan zou je de goede moeten vinden. (Alles waar FeatherCode staat, zouden een aantal Wix sites moeten zijn en een huidige FeatherCode.github.io)

Onze website hebben redelijk weinig te vertellen nog. Maar misschien is de info erop toch bruikbaar, het is wel Engels.

Misschien is het toch beter als ik even contact opneem met de maker van de Scratch-platform Softpedia BirdOS. Kijken of zijn project nog actief is.

Even een disclaimer: Vroeger (voor 2008) bestond er een andere FeatherCode, die zichzelf opgedoekt heeft. Wij horen daar niet bij. Sterker nog, wij zijn geen officieel bedrijf (ook al hoop ik dat het er wel een wordt).

maarten70

Bekend gezicht
*** Sorry, ik had de laatste vraag gemist ***

Een belangrijke vraag van iets wat ik tot nu toe alleen afdoende in Windows zie (helaas), gaat het spelen van games op een fatsoenlijke wijze ondersteunen, iets wat (bijzonder jammer) Linux weinig doet en daarom het ook nog steeds verliest van Windows op desktops thuis?
Daar kan ik nog geen antwoord over geven behalve dat dat de eerste versie nog niet zo zal zijn. De rede hiervoor is dat we nu VESA gaan gebruiken als een manier om met het scherm om te gaan. Als je wilt gamen moet je optimaal gebruik maken van de grafische kaart, als een OS dit wilt doen moet je drivers schrijven voor de verschillende architecturen. In de videokaarten wereld zijn er veel van die architecturen, en is daarom niet de moeite waard.

Of zoals wiki.osdev.org het zegt: "Only do this if you got more lives to waste than one."
Dat is niet de exacte quote maar wel qua boodschap wat er stond.

Dus sowieso niet de eerste versie. Maar over Linux... Had je de laatste LinusTechTips video daarover gezien? (zoeken op YouTube met: LinusTechTips Linux)

Ik bedoel, het is nog steeds niet optimaal, maar ze komen er wel mee vooruit naar mijn idee.

Laatst bewerkt:

Black Tiger

Bekend gezicht
Nee ik heb die LinusTechTips niet gezien, maar ik weet gewoon dat de games die ik wil spelen gewoonweg niet op Linux verkrijgbaar zijn. En ik heb geen zin in geneuzel met virtual machines en allerlei omwegen om een game te kunnen spelen.
Maar het is goed te zien dat ze wel vooruit gaan.

Ik begrijp het nu een stuk beter, dan zat ik inderdaad bij het verkeerde BirdOS te kijken. Had niet verwacht dat er meer zouden zijn. ;)

maarten70

Bekend gezicht
Nee ik heb die LinusTechTips niet gezien, maar ik weet gewoon dat de games die ik wil spelen gewoonweg niet op Linux verkrijgbaar zijn. En ik heb geen zin in geneuzel met virtual machines en allerlei omwegen om een game te kunnen spelen.
Maar het is goed te zien dat ze wel vooruit gaan.
LinusTechTips hun video ging over hoe Windows games nu veel beter werken op Linux. Sinds een jaartje ofzo kan je ook eindelijk TES III: Morrowind spelen. Maar goed, ik zit nu een beetje off-topic.

Black Tiger

Bekend gezicht
Ja er zijn een aantal nieuwe, maar het is nog lang niet wat het zijn moet.

Maarreh... VESA? Ik heb daar geen verstand van maar is dat vergelijkbaar met het vroegere Vesa Local Bus of is dit toch weer heel iets anders? Waar werken huidige kaarten dan op, is dat niet xvga of zoiets?

maarten70

Bekend gezicht
Ja er zijn een aantal nieuwe, maar het is nog lang niet wat het zijn moet.

Maarreh... VESA? Ik heb daar geen verstand van maar is dat vergelijkbaar met het vroegere Vesa Local Bus of is dit toch weer heel iets anders? Waar werken huidige kaarten dan op, is dat niet xvga of zoiets?
Nee VESA local bus is wel van hetzelfde bedrijf. VESA is een groep die zorgt voor standaarden binnen de beeldschermen industrie. VESA heeft een aantal (best veel) standaard modes die bijna elke videokaarten maker ondersteund. VESA staat trouwens voor Video Electronics Standards Association.

Waar werken huidige kaarten dan op, is dat niet xvga of zoiets?
xVGA is een standaard, netzoals VGA. Waar ik meer op doelde is bijvoorbeeld de architectuur, zoals Nvidia met de GTX 10xx (en 9xx ook geloof ik) het altijd heeft over hun 'Pascal' architectuur. Maar ook gewoon dat verschillende soorten kaarten anders werken. AMD, Nvidia en Intel kaarten werken anders van elkaar, dan heb je ook nog onboard graphics dat ook weer net iets anders werkt, elke generatie heeft weer een andere architectuur (zoals bij Nvidia) dus die werken ook weer anders van elkaar. Als je daar allemaal apart een driver voor moet schrijven ben je best lang bezig.

Maar gelukkig hebben veel van die kaarten dus ook VESA-modes die allemaal hetzelfde werken, alleen niet optimaal gebruik maakt.

En als we het hebben over gamen, is dat niet het enige waarom je niet zou kunnen gamen op BirdOS de eerste versie. Namelijk het is een x86 besturingssysteem terwijl er veel games nu x64 nodig hebben. Dan heb je daar ook nog eens het RAM limiet van x86 achteraan van 4GiB. Dat limiet kan omhoog maar dat moet het OS maar net ondersteunen (Windows doet dat), wellicht BirdOS ook een keer. Dan heb je ook .exemplaar, veel games worden geleverd met .exe's maar er zijn zoveel soorten .exe's dat dat ondersteunen ook een nachtmerrie is. Dat is waarom WINE op Linux ook niet altijd optimaal werkt. Om een aantal soorten exe's te noemen: JIT exe's, DOS exe's, PE32, .NET, etc.
Misschien is het mogelijk om WINE te porten maar pin me er niet op vast. :D

Black Tiger

Bekend gezicht
Ah bedankt voor de uitleg. Er light dus nog een hele achterliggende structuur achter, zo'n beetje als met cpu's dus. Eigenlijk ook logisch want die hebben grafische kaarten, ook daarom spreekt men ook zo vaak over GPU dan, toch?

Dat nieuwere spellen nu een 64-bits OS nodig hebben lijkt me logisch. 32-bit raakt met zijn beperkingen gewoon uit de tijd. Is het zoveel moeilijker om een 64-bit architectuur te maken? Lijkt me voor een nieuw OS toch verstandiger om mee te beginnen anders loopt je al vanaf het begin af aan achter de feiten aan of niet? Omdat zo'n beetje alle OS systemen al een goed werkend 64-bit systeem hebben?
Gelukkig kunnen de meeste iets oudere spellen wel nog zonder problemen op 32bit draaien, zijn vooralsnog de meesten volgens mij alhoewel dat snel aan het veranderen is.

maarten70

Bekend gezicht
Ah bedankt voor de uitleg. Er light dus nog een hele achterliggende structuur achter, zo'n beetje als met cpu's dus. Eigenlijk ook logisch want die hebben grafische kaarten, ook daarom spreekt men ook zo vaak over GPU dan, toch?
GPU staat voor Graphical Processing Unit.
CPU staat voor Central Processing Unit.
APU staat voor Advanced Processing Unit of Audio Processing Unit.

Met als antwoord op jouw vraag: denk het?

maarten70

Bekend gezicht
64-bit is wel iets lastiger, maar in sommige opzichten ook weer makkelijker dus het maakt waarschijnlijk weinig uit. Maar dit doe ik om te leren en het up-to-date zijn is dus niet van de grootste prioriteit. Maar er zijn wel plannen om een keer een 64-bits versie te maken.

Black Tiger

Bekend gezicht
Die laatste afkorting kan ook nog Auxiliary Power Unit betekenen.

Met als antwoord op jouw vraag: denk het?
Weet je het zeker? Mijn vraag was of je niet achter de feiten aan liep door met een nieuw 32-bit OS te beginnen. Of had jij een andere vraag voor? Want die over die afkortingen was meer een retorische vraag.

maarten70

Bekend gezicht
Die laatste afkorting kan ook nog Auxiliary Power Unit betekenen.
Ja, alleen Auxillary Power Unit is een backup generator of batterij, en heeft niet per definitie iets met computers te maken. Je ziet ze tenslotte ook in ziekenhuizen om hart- of ademstilstanden te voorkomen. :)

Weet je het zeker? Mijn vraag was of je niet achter de feiten aan liep door met een nieuw 32-bit OS te beginnen. Of had jij een andere vraag voor? Want die over die afkortingen was meer een retorische vraag.
Die vraag heb ik met mijn tweede bericht proberen te beantwoorden, de 'ik denk het' hoorde nog bij je retorische vraag. Die ik, sorry daarvoor, niet als retorisch had opgevat.

Ah oke, dat had ik schijnbaar op mijn beurt overzien. Dan zijn we beiden weer bij. :)

V.w.b. APU, ja dat is me bekend, maar het is wel een afkorting iets vaker voorkomt in die vorm als voor Audio. Ik noemde hem gewoon erbij omdat het ook een bekende afkorting is.

Ik heb inmiddels contact gehad met de maker van de 'SoftPedia' BirdOS en hij vond het niet erg dat wij de naam gebruiken aangezien zijn project niet meer actief is en eigenlijk een fake OS is.

Dat het een fake OS is was al duidelijk, omdat het gemaakt is met Scratch voor MacOS, maar het is goed om het ook te horen van de maker.

Bovenaan Onderaan