Amsterdamse snorfietsers op de rijbaan: 'Er gaan doden vallen'

HansGU

Gewaardeerd
O ja, morgenochtend half negen zit ik weer lekker langs de lijn naar mijn kleine Tony te kijken, hahaha.

quandor

hondje
Ach, je moet het maar zo zien : per aantal inwoners staat Nederland in de top 3 van de veiligste landen (qua verkeersdoden) in Europa. Roemenië bungelt als onveiligste land onderaan die lijst. Ook Polen en Kroatië doen het zeer slecht.

Feit dat we het zo goed doen zal ongetwijfeld alles te maken hebben met de vele, vele maatregelen die de kabinetten van de afgelopen 25 jaar hebben genomen, variërend van reflectortjes in de trappers, tot zichtbare strips in de fietsbanden en het steeds vaker voorkomen van inhaalverboden op provinciale wegen. In dat kader is Polen wel een triest voorbeeld. Ik ben er één keer geweest en als er iets is waar de gemiddelde Pool kennelijk een sport van maakt, dan is het wel inhalen op provinciale wegen. Men is dat daar kennelijk zo van elkaar gewend dat tegenliggers bij het zien van de inhaalmanoeuvre al rechts op het streepje gaan rijden met als gevolg dat soms 3 auto's met een gangetje van 80 tot 110 Km/h naast elkaar rijden op een 2-baans weg. (2 dezelfde kant op en een tegengesteld)

De maatregel helmplicht voor snorscooters zal ongetwijfeld ook wel weer gaan bijdragen tot een wat hogere veiligheid.

Daarnaast kijkend naar het toenemende aantal verkeersslachtoffers dat een E-bike berijdt, zal het mij ook niet verbazen als ook door ooit een helmplicht voor komt.

Laatst bewerkt:

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Ach, je moet het maar zo zien : per aantal inwoners staat Nederland in de top 3 van de veiligste landen (qua verkeersdoden) in Europa.
Dat is zeer zeker erg belangrijk, helemaal mee eens. Er zijn inderdaad vele maatregelen geweest de afgelopen jaren. Niet allemaal even goed, maar het heeft uiteindelijk wel geleid tot enorme verbeteringen qua aantal verkeersdoden (dus minder doden) dus uiteindelijk een prima resultaat.
Polen is triest, maar als ik die filmpjes op Youtube mag geloven is Roemenië en vooral ook Rusland nog vele malen erger.

Die helmplicht... ach... hogere veiligheid is het altijd want als je valt minder kans op hoofdschade. Maar het zou zomaar kunnen dat het ook gaat leiden tot meer ongelukken c.q. gewonden i.v.m. het op de straat sturen van snorders. Dat zal afwachten zijn.

En inderdaad.. ik gaf al eerder in de discussie aan dat de electrische fietsen ook 25 rijden en vaak harder, dus die komen ook nog wel aan de beurt. Immers als we naar de geschiedenis kijken reden we in 1969 ook nog zonder helm op de gewone brommer. Alles wat harder gaat dan een fiets komt uiteindelijk wel toe aan een helmplicht, dat is evident. ;)
En heeft uiteraard ook mede te maken aan de toename van verkeersdeelnemers en drukte overal, zowel op wegen alsook op fietspaden.

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
@HansGU Je mag het noemen hoe je wilt, maar het de straat op sturen is ook geen oplossing. Het blijft probleemverschuiving.

HansGU

Gewaardeerd
Hoe mijn ene regel tekst op #42 in dit topic gekomen is is mij een raadsel. Dat was namelijk mijn laatste zin in een gevoerde conversatie met Kate !

Ik zie het al, op het moment dat ik die zin toevoegde was ik alweer uitgelogd :(. Was dus NIET voor dit topic bedoeld.

Tuts

Nieuw lid
Hier i apen land begie mogen bromfietsen al lang op de baan rijden (klasse b ) en helm is voor alle bromfietsen verplicht den van jaar 2000 denk ik.

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Maar in Belgie mogen de bromfietsers dan ook een stuk harder dan hier in Nederland dus is dat vrij logisch.

HansGU

Gewaardeerd
Om te beginnen moeten ze het verschil in snelheid afschaffen, dus of allemaal 25 of allemaal 45 in de bebouwde kom.

Zie je het al voor je? Geïrriteerde automobilisten die links en rechts zowel scooters, brommers én snorfietsen langs en om zich heen zien flitsen? En jullie denken dat dit allemaal goed gaat? Mag ik even hartelijk lachen.

quandor

hondje
't is denk ik ook niet voor niets dat het snelheidsballonnetje van 30 Km/h voor auto's / vrachtauto's / motoren / bussen recentelijk is opgelaten...………...

HansGU

Gewaardeerd
Ja, maar dan moet het voor iedereen gelijk zijn en dan maakt het niet eens uit of dat 30 of 40 km p/u zal zijn. Geen blauwe of gele kentekenplaatjes meer, domweg alles geel.

Maar daarmee ben je er nog niet Het onmogelijke moet dan nog gebeuren, namelijk elkaar in het verkeer respecteren en laat dat nou niet
één, maar twee bruggen te ver zijn.

quandor

hondje
Misschien wel 3.

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
A klasse 25 km b klasse 45 per uur.
Oh is dat al lang? Want ik weet nog van vroeger dat de Belgen hier altijd met hun brommer kwamen en die mochten dan 60 of 70 of zoiets. Spreken we wel over grof gezegd een 35 a 40 jaar geleden.

30 voor auto's in de stad is ronduit belachelijk mijns inziens. Kun je net zo goed te voet gaan.
Maar de overheid zal er wel iets op vinden. Straks met de milieu eisen en andere bezuinigingen en kostenverhogingen lost het zich vanzelf op want dan hebben alleen nog mensen met genoeg geld een auto en/of een bromfiets.

ShadyAngel

Vaak hier
De helm is in België al van half de jaren zeventig verplicht. Ik had mijn eerste bromfiets (40 km/u) in 1976 en dan was de helm daarvoor al verplicht. Voor de 25 km/u was pas later.

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Oh vreemd... toen ik op school zat reden de Belgen hier weliswaar met helm maar die wat wij zagen reden allemaal te hard zo'n 70. Toen zeiden ze dat dit in Belgie mocht. Dat moet zo in elk geval tussen 1977 en 1980 zijn. Maar als jullie dat zo zeggen, dan zullen ze ons toen wel wat wijs gemaakt hebben en waren ze dus net als hier gewoon opgevoerd. :)
Als je er achteraf over gaat nadenken zou het ook al raar geweest zijn dat ze daar zoveel harder gemogen zouden hebben.

ShadyAngel

Vaak hier
Ik heb nooit geweten dat het hier mocht. Bovendien stonden ze (politie) toen ook al klaar met rollentesten langs de baan en als je met een bromfiets reed werd je gegarandeerd staande gehouden en de boetes waren niet mals als je bromfietsje opgefokt bleek. Bij recidive werd die in beslag genomen.
Ik heb begin jaren negentig nog een paar jaar met een Camino gereden (had toen even geen auto meer) die nieuw 40 reed. Toen een paar jaar later eens de uitlaat vervangen werd reed die ineens 60 zonder dat er iets aan gedaan was. Later bleek dat ze een sportuitlaat?? geplaatst hadden. Was toen wel even verschoten. Die heb ik later verkocht voor een bedrag hoger dan ik hem nieuw gekocht had.

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Ja ik ken het van die controles. Hier reed mijn bromfiets toen 48. Een motoragent hield bij hoog en laag vol dat er een dikke pijp op lag en wilde me bekeuren. Maar de technicus van de rollenbank vond dat dit niet het geval was en de oudere modellen wel vaker tot 47 a 48 km haalden.
Motoragent natuurlijk pissed dat ie geen gelijk kreeg en ik mocht van het terrein af lopen waar de controle gehouden werd. Toen ik er bijna vanaf was riep ie me terug en had ie een meter in de hand. Ging ie mijn stuur opmeten en dat was 80 cm en de maximale breedte mocht toen nog maar 75 cm zijn. Dus gaf hij me een boete voor een te breed stuur. En een glimlach dat die etter op zijn gezicht had....
Dat zijn dat gevallen waar je een etter hebt die echt gewoon aan het zoeken is, want die meter was ie speciaal uit de bus gaan halen.
Pijp nooit vervangen en het stuur een half jaar later aan elke kant een 2,5 cm ingekort en klaar.
Was wel een leuke tijd toen. Scooters vind ik maar lastig. Bij zo'n Zündapp kwam je tenminste overal goed bij. :)

ShadyAngel

Vaak hier
Mijn Amigo reed nieuw ook zo'n 45. Ik heb die maar 1 jaar gehad omdat ik niet veel later mijn eerste auto kocht. Daar was mijn moeder niet graag bij omdat ik ineens een nieuwe (opel manta) kocht maar ja, ik werkte toen bij de hoofddealer voor Belgie en de prijs was heel interessant toen (150.000 Bf), mijn huidige (honda civic kostte me 22.000€). Wat een verschil.
Ik heb zelf nooit aan mijn bromfietsen gerommeld wat ik van mijn vrienden destijds niet kon zeggen. Eéntje heeft zelfs 2x een inbeslagname gehad wegens veelvuldige recidive. Ik heb maar één keer controle gehad.
Had jij je stuur misschien vervangen voor een ander?
Mijn huidige baas had ook een scooter maar heeft deze onlangs verkocht voor een motorfiets van 750cc. Hij vond die kleine wieltjes maar niets.
Ik heb sinds mijn laatste ongeval geen bromfiets meer gehad, ik vind het verkeer te gevaarlijk. 2 ongevallen gehad zonder dat ik in fout was maar wel een hand op 2 plaatsen gebroken. Geen brommer meer voor mij, zelfs geen fiets meer, het is hier veel te druk geworden. En die maatregels voor de fietsers maken het er niet beter op ( naast elkaar rijden, 2 richtings verkeer in 1 richtings straten...)

Laatst bewerkt:

porrelaar

Vaak hier
Ja ik ken het van die controles. Hier reed mijn bromfiets toen 48.
In welk jaar was dat, Black Tiger? Vroeger was de maximum snelheid voor bromfietsen 40 km/u. Per 1 april 2008 is de maximumsnelheid voor bromfietsen op de rijbaan verhoogd van 40 naar 45 km/u. Bron: ANWB - Verkeer - Nieuwe verkeersregels per 1 april 2008

Mijn eerste brommer was een HMW. Die zag er ongeveer zo uit:

Ik was toen 15. Klopt, ik mocht toen nog geen brommer rijden. Ik deed dat dus op kleine weggetjes waar de politie toch niet kwam...
Die HMW leefde niet lang. Ik vergat de ketting strakker te zetten. Hij liep van het achtertandwiel af en toen werd het voortandwiel eraf gerukt. Einde verhaal. Maar toen had ik wel de smaak te pakken. Het was de tijd waarin iedereen zijn afgedankte brommer nog gewoon aan de straat mocht zetten. Voordat de vuilniswagen langskwam, ging ik de route langs. Ik nam dan een brommer mee waar ik nog wel heil in zag. Soms stonden er wel 5 brommers in de schuur, waaraan ik aan het sleutelen was: ontkolen, motorblokje overzetten, carburateur reinigen, dat soort werk. Brommers die ik weer aan het lopen kreeg, verkocht ik voor een tientje of een geeltje.
Mijn huidige brommer is een Tomos A35. Ik weet niet hoe hard die rijdt. Ik kocht hem 13 jaar geleden nieuw en ging toen voor het goedkoopste model, de Standard. Er zit daarom geen kilometerteller / snelheidsmeter op. Ik denk dat hij 45 km/u rijdt. Met wind in de rug iets harder. Hard genoeg voor mij.

Bovenaan Onderaan