Angelus dronevideo's Enschede

Ino is net twee weken met een drone, waaraan een 4K-camera, onderweg.
Hij heeft al diverse "reizen" daarmee in Enschede gemaakt.
Wat de toekomst betreft - zeer waarschijnlijk dat er ook video's uit Indonesië worden gepost.

Urban Jungle #01 (Drone Series) [4K]

Urban Jungle #2 (Drone Series) [4K]

Urban Jungle #3 (Drone Series) [4K]

Volgens mij (en de leden van mijn vliegclub) is het niet toegestaan om in woonwijken met een drone rond te vliegen. Dit is om de veiligheid en privacy.

Als je ziet hoe veraf die flatgebouwen enz. staan, is er in mij ogen geen enkele privacy schending.

Het is ook heel goed mogelijk dat er per gemeente verschillen zijn in wat er wel en wat niet met een drone mag.

Ik vond het een prachtige omgeving, maar ik heb mijn loep gebruikt, die hier altijd klaar ligt voor onleesbare bijlagen die ik af en toe krijg.
En dan kost het me geen moeite om de was op het balkon te zien wapperen en mensen te zien die omhoog staan te turen. Ik ken er niemand, maar ik zou er geen moeite mee hebben om bekenden wel te herkennen. En het komt zo maar je huiskamer en je scherm binnen, klaar voor nader bekijken!

Het is eigenlijk wel een vreemde ontwikkeling: ik moet me in bochten wringen om de privacy-formulieren te ontcijferen die ik moet ondertekenen om op een onschuldig forum te komen ( gisteren gedaan!) en hier vraag ik me af wat privacy nu precies inhoudt.
Het is een heleboel gebakken lucht waarbij we moeten denken dat we ons heel eigen leven leiden zonder inkijk van mensen aan wie je dat niet toestaat, maar als het zo uitkomt mag men wel van dichtbij zien hoe je herkenbaar tegen de wind in fietst.

Staan de regels nu alleen op papier, en als het er maar staat, dan is het goed?

Laatst bewerkt:
Het is ook heel goed mogelijk dat er per gemeente verschillen zijn in wat er wel en wat niet met een drone mag.
Nee daar bestaat landelijke wetgeving voor. En voor hobbyisten is die weliswaar minder streng dan voor mensen die commercieel gebruik maken van een drone, maar hoe dan ook is boven bevolkt gebied, dus -elke- stad gewoon verboden te vliegen.

Even los daarvan is boven Enschede een totale no-fly zone afgekondigt (dus ook niet boven watertjes vliegen binnen de gemeente) i.v.m. de aanwezigheid van een Helihaven.

Dus ja prachtige beelden, maar officieel niet legaal. :)

Het lijkt onschuldig, maar als een drone bijvoorbeeld een prop verliest of de accu geeft de geest, valt hij uit de lucht. En da's geen pretje.
Ik heb er zelf ook een die een halve kilo weegt en je moet er niet aan denken wat er gebeurt als die van 50m hoog naar beneden komt en op kinderen, dieren of een rijdende auto terecht komt.
Ik wil niemand de les lezen, maar er wordt vaak onnadenkend mee om gegaan.

@Anjo Dat is inderdaad een juiste kaart. Alleen begrijp ik niet waarom ze 2 kleuren rood gebruiken voor verboden gebied. Een echte rode kleur en eentje iets lichter (meer roze achtig). En dat is niet de beperkt toegestaan kleur want dat is oranje en die kom je ook hier en daar tegen.

Misschien hebben die een vergunning/vliegbrevet?
Ik moet zelfs voor mijn modelvliegtuigen een brevet hebben waarmee ik alleen op velden van de KNVVL mag vliegen. Ik moet het niet in mijn hoofd halen om bijv. in het park of bij de boer te gaan vliegen.
Het probleem is onbekendheid omtrend regelgeving, men stapt naar een modelbouwzaak, internet of Intertoys-Bart Smiit en koop zo'n ding en gaat totaal onvoorbereid aan de gang. Bij een modelvliegclub leer je de basisbeginselen en word je verteld wat je mag en vooraL nìet mag.

Hoi Ron, ik heb nog eens opgezocht wat je schreef bij je voorstellen, maar ik kan nergens iets vinden over modelvliegtuigen. En nu ben ik erg nieuwsgierig of jij de modellen die je gebruikt in de modelvliegtuigclub, zelfs gebouwd hebt? En of je die hobby van bouwpakketten altijd al gehad hebt. Vertel er eens iets over, en wie weet heb je ook wel een foto?

De meeste toestellen heb ik zelf gebouwd, maar ik heb er ook een stuk of drie die bijna klaar waren gekocht. Maar het doet er niet toe of het zelfbouw of rtf (ready to fly) is. Een propellor draait met zo'n 5000 rpm bij 11.1v en 20Amp, dus heb je 200 watt bij 5000 rpm.
Je wilt niet weten wat je daarmee kunt aanrichten. De drone heb ik gebouwd met kant en klare onderdelen, dus controller, regelaars en gps.
Hier meer informatie: wetten.nl - Regeling - Regeling modelvliegen - BWBR0019147

Ondanks dat drones niet boven bebouwing mogen vliegen leveren ze soms wel mooie beelden op.
De stad die naar mijn idee echt de moeite waard is is Rotterdam (imposante hoogbouw naar Nederlandse begrippen, voldoende groen en veel water).

Terug
Bovenaan Onderaan