Updatemelding April 2019

maarten70

Gevestigd lid
Deze maand ben ik nog steeds bezig met multitasking en v86, beide hebben zo hun problemen waar ik hieronder over verder ga. Maar eerst een aantal andere dingen.

Allereerst wil ik aankondigen, voor degene die het gemist hebben, dat BirdOS free software is. Free software betekent in dit geval niet dat het gratis is, maar dat je er praktisch gezien alles mee mag doen wat je wilt. De code is uitgegeven met de MIT license.

Voor zij die het interesseert, dit is de license:
Copyright (c) 2019 <copyright holder>

Permission is hereby granted, free of charge, to any person obtaining a copy
of this software and associated documentation files (the "Software"), to deal
in the Software without restriction, including without limitation the rights
to use, copy, modify, merge, publish, distribute, sublicense, and/or sell
copies of the Software, and to permit persons to whom the Software is
furnished to do so, subject to the following conditions:

The above copyright notice and this permission notice shall be included in all
copies or substantial portions of the Software.

THE SOFTWARE IS PROVIDED "AS IS", WITHOUT WARRANTY OF ANY KIND, EXPRESS OR
IMPLIED, INCLUDING BUT NOT LIMITED TO THE WARRANTIES OF MERCHANTABILITY,
FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE AND NONINFRINGEMENT. IN NO EVENT SHALL THE
AUTHORS OR COPYRIGHT HOLDERS BE LIABLE FOR ANY CLAIM, DAMAGES OR OTHER
LIABILITY, WHETHER IN AN ACTION OF CONTRACT, TORT OR OTHERWISE, ARISING FROM,
OUT OF OR IN CONNECTION WITH THE SOFTWARE OR THE USE OR OTHER DEALINGS IN THE
SOFTWARE.
Super korte license, zeker in tegenstelling van open source (wat iets anders is).
Hier is de repository van BirdOS: m44rtn / Vireo kernel — Bitbucket

Verder is er deze maand niet veel gebeurd. De code is eigenlijk alleen wat opgeschoond waardoor de kernel minimaal 10% sneller is, voor zolang het duurt.

v86 en multitasking willen nog niet zo. v86 werkt tot op zekere hoogte, maar op een gegeven moment zegt of de CPU of de kernel van 'Nah, ik heb er geen zin meer in' en dan geeft hij een exception, aangezien de kernel niet begrijpt wat er gebeurt gaat het in een wachtloop zitten. Multitasking wil nog niet werken omdat de kernel niet in staat is de tijd bij te houden waardoor de taak voor eeuwig runt.

Hier een video van het opstarten met multitasking:

En een foto van de exceptions bij v86 (deze twee #GP's zijn goed, ze horen zo):

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Nice, maar even heel off-topic en eigenlijk ook weer on-topic, maar deze begrijp ik niet:
Er zijn slechts 4 soorten software
Gratis oftewel freeware c.q. free
Shareware (of trialware) oftewel proberen voor een bepaalde of onbepaalde tijd, meestal later ofwel betalen of voorzien van beperkingen
Open source is ook gratis gebruik met toegang tot de source, er zitten bepaalde voorwaarden aan het doen van veranderingen en als ik me niet vergis hoeft afhankelijk van de licentie het zakelijk gebruik niet gratis te zijn.
Payware oftewel gewone betaalde software waaronder ook operating systems zoals Windows.

Nu schrijf jij het volgende:
Free software betekent in dit geval niet dat het gratis is,
Free=gratis want dat is gewoon de correcte vertaling er voor. Dat betekent dus dat het wel gratis is, dat staat ook in de MIT license:
Permission is hereby granted, free of charge,
en free of charge is ook een Engelse vertaling van gratis.

Ik heb van wiki begrepen dat de MIT licentie een software licentie voor open source is en de enige beperking is dat het copyright statement in alle kopiën moet blijven staan.

Dan heb ik toch twee vragen hierover.
1.) Hoezo denk je dat freeware niet gratis is?
2.) Hoort jouw software daarom dan niet eerder onder Open Source, gezien de MIT licentie voor open source software is en geen freeware is?

maarten70

Gevestigd lid
er is een vijfde vorm, namelijk free software.

ik bedoelde, 'dat betekent niet alleen dat het gratis is'. dus ik denk niet dat free(ware) niet gratis is, alleen heb ik het raar verwoord.

het is gratis, niet gratis besturingssystemen zijn dom en een belediging voor de mensheid. dus ja het is gratis en free betekent dat het gratis is en het woordje free in freeware ook en BirdOS is gratis.

alleen free software is zoveel meer dan alleen het woordje gratis. want free software gaat niet om het idee dat het gratis is, maar dat je zegt dat je er alles mee mag doen wat je wilt. opnieuw uitgeven, veranderen, etc. libre, als in vrijheid.

om GNU te quoten:
“Free software” means software that respects users' freedom and community. Roughly, it means that the users have the freedom to run, copy, distribute, study, change and improve the software. Thus, “free software” is a matter of liberty, not price. To understand the concept, you should think of “free” as in “free speech,” not as in “free beer”. We sometimes call it “libre software,” borrowing the French or Spanish word for “free” as in freedom, to show we do not mean the software is gratis.
en alsjeblieft, voordat je verder gaat, lees dit:
What is free software? - GNU Project - Free Software Foundation

MIT is dus free software. libre niet gratis. en geen open source dat is iets heel anders.

Laatst bewerkt:

maarten70

Gevestigd lid
free software en freeware zijn ook twee verschillende dingen. bij freeware, mag je de software niet aanpassen maar alleen verspreiden. bij free software mag je de software aanpassen.

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
ik bedoelde, 'dat betekent niet alleen dat het gratis is'. dus ik denk niet dat free(ware) niet gratis is, alleen heb ik het raar verwoord.
Eerder foutief verwoord. :) Maar elk geval is het dan weer in orde. Begon me al te verbazen.

MIT is dus free software. libre niet gratis. en geen open source dat is iets heel anders.
In jouw link lees ik dat het wel het zelfde is, maar dat er gewoon een groep is die "liever de term" vrije software gebruikt (vertaald free software). Lieverbroodjes worden niet gebakken. :D
Dus zoals ik zie ligt het gebruik van termen aan de groep die de termen gebruikt, een andere groep blijkt dus gewoon nog de termen te gebruiken zoals ik dat doe.
Ik ga me er nog wel eens verder in verdiepen (nu vluchtig die ilnk gelezen), ik ben meer een aanhanger van die andere groep v.w.b. termen die is ook veel duidelijker.
Mijn vragen zijn in elk geval beantwoord. Waarvoor dank.

Een discussie over termen kunnen we elders opstarten indien nodig, anders raken we hier off-topic en dat was niet mijn bedoeling met de vraagstelling.

Back on-topic.
Kun je jouw OS gewoon van DVD installeren en ondersteund hij nu ook alle geluid en dvd schrijvers of andere zaken waarvan ik eerder las dat er even en probleempje mee was om de driver aan de praat te krijgen?

maarten70

Gevestigd lid
In jouw link lees ik dat het wel het zelfde is, maar dat er gewoon een groep is die "liever de term" vrije software gebruikt (vertaald free software). Lieverbroodjes worden niet gebakken. :D
Dus zoals ik zie ligt het gebruik van termen aan de groep die de termen gebruikt, een andere groep blijkt dus gewoon nog de termen te gebruiken zoals ik dat doe.
Ik ga me er nog wel eens verder in verdiepen (nu vluchtig die ilnk gelezen), ik ben meer een aanhanger van die andere groep v.w.b. termen die is ook veel duidelijker.
Mijn vragen zijn in elk geval beantwoord. Waarvoor dank.
Ja, je hebt wel gelijk. Eigenlijk is het zo dat beide termen bestaan, maar ze zijn totaal niet goed afgebakend. Free software is niet hetzelfde als open source, maar toch eigenlijk ook weer wel. Waarbij je je gaat afvragen waar het nou eigenlijk omgaat.

Back on-topic.
Kun je jouw OS gewoon van DVD installeren en ondersteund hij nu ook alle geluid en dvd schrijvers of andere zaken waarvan ik eerder las dat er even en probleempje mee was om de driver aan de praat te krijgen?
Geluid ben ik nog niet aan begonnen, dat wordt een van de laatste dingen omdat het een van de lastigste dingen blijkt te zijn. BirdOS kan zelf nog geen DVD's lezen en al zeker niet schrijven. Tenminste, het kan wel lezen maar de kernel ondersteund er nog geen filesystems voor.

BirdOS kan je semi-installeren. Je hebt test_setup.iso nodig van de repository om een aantal modules te installeren die BirdOS gebruikt/gaat gebruiken maar de kernel zelf moet je weer apart runnen op birdos.iso. Wat je wel kan doen is GRUB handmatig installeren en de kernel van birdos.iso kopieren naar een hardeschijf, maar dan moet je natuurlijk wel grub.cfg aanpassen zodat het de kernel ziet.

Om BirdOS te testen moet je eerst FreeDOS 1.2 installeren, daarna gebruik je main.bat op test_setup.iso, die kopieert een aantal bestanden naar C:\BIRDOS en daarna kan je birdos.iso erin gooien die start dan de kernel. Je moet wel zorgen dat de C:\ schijf (birdos noemt de C: schijf HD0) geformateerd is naar FAT32.

Maar er valt vrij weinig te zien behalve een hoop #GP's en sommige daarvan moeten opgelost worden voordat ik verder kan.[/QUOTE]

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Bedankt voor je uitleg. Ik zie dat de vorderingen wel interessant worden.
Alleen (voor mij dan) nog niet interessant genoeg om te installeren. Niet dat geluid me zo interesseert, maar een goede werking van een cd/dvd moet wel kunnen, althans lezen.

Ben je nog aan het denken over iets anders dan FAT32? Want dat is in feite eigenlijk al verouderd en het zal nog wel de nodige jaren duren maar het begint langzaam uit de tijd te raken.
Freedos zetten ze me in Duitsland altijd op een pc of laptop als er deze zonder OS gekocht wordt. Best leuk.
Ik weet niet hoe moeilijk het is om een format ondersteuning in te bouwen, maar ligt iets als NTFS of Ext3/4 of zo in planning voor de toekomst?

maarten70

Gevestigd lid
Ik was met iemand anders bezig met het ontwerpen van een nieuw ander bestandssysteem, dat we YFAT wilde noemen. We hebben echter vorige week besloten niet verder te gaan met YFAT. LEAN lijkt heel erg op wat YFAT zou worden, en ik zit eraan te denken deze te ondersteunen. Als jullie het interessant vinden kan ik een keer een verhaal schrijven over de geschiedenis en het proces van YFAT. Laat het me weten.

NTFS ben ik niet van plan en ext 3/4... is een mogelijkheid die ik vaak heb overwogen. Maar voorlopig wil ik FAT32 de default houden. Ext en LEAN komen misschien in de toekomst, maar ik heb geen idee of ze beide ook daadwerkelijk ondersteund gaan worden.

Als het gaat om bestandssystemen voor DVD's/CD's gaat alleen ISO9660 ondersteund worden, dit is de standaard dus ook de beste keus.

Wanneer ik v86 eindelijk aan de praat krijg, ga ik verder met GUI's enzo. Bij het maken van de GUI komen gelijk ook API's en multitasking aan bod dus da's wel leuk. Maar goed dat duurt nog even blijkbaar, want het doet moeilijk... niet tof.

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
YFAT en andere onbekende bestandssystemen mag je rustig iets over vertellen, is misschien leuk voor anderen, voor mij persoonlijk hoeft het niet.
Iets als bestaande zaken zoals NTFS of ext3/4 leek me handig i.v.m. compatibiliteit met andere besturingssystemen.
Of exFat in plaats van fat32, dan kun je tenminste bestanden van meer dan 4 GB gebruiken en met de tegenwoordige liefde voor het op schijf hebben van films is dat wel erg handig. Of met grotere backups.

Ik heb er wel respect voor dat je zoiets maakt. Er gaat zo vreselijk veel tijd en werk in zitten, wat misschien op zichzelf wel voldoening geeft maar je weet nooit of het ooit wat uitgebreider gebruikt gaat worden. Dus misschien een bak werk voor nop, of anders voor jezelf en enkele liefhebbers.
Feit is wel dat je er enorm veel van leert. Ik zou er het geduld niet voor hebben helaas.

Maar een GUI-loos OS heeft wel zijn charme mijns inziens. Als ik terug kijk naar het begin heb ik DOS toch nog eigenlijk altijd het leukst gevonden, lekker op "normale" manier werken, zelf batchbestandjes schrijven met if-then statements en errorlevels.
Totaal niet te vergelijken met programmeren maar het was gewoon leuk om te doen. Daarom dat ik ook zo graag met Linux servers werk, lekker via SSH in console prutsen.

Anyway, ik blijf het onderwerp hier wel volgen want het blijft toch wel leuk om zo'n nieuw OS beetje bij beetje te zien groeien.

maarten70

Gevestigd lid
Ik ben het totaal eens met wat je zegt over GUI-loos. Toen ik FreeDOS voor het eerst tegenkwam (dat is 6 jaar terug,toen ik 11 was) heb ik het gelijk op een oude computer geinstalleerd en ik vond het geweldig. Ik had er niks aan toen, maar het was toch leuk. Nu gebruik ik het alleen voor praktische dingen, zo is het een goed systeem om dingen mee te testen. Het is ook gewoon duidelijk hoe het werkt, je typt alles.

De laatste tijd begin ik Ubuntu een beetje zat te worden. Dus, net een uurtje terug heb ik gekeken naar wat een betere distributie is voor mij en ik zit te neigen richting Arch. Juist omdat het een 'do-it-yourself' achtig idee heeft. Je mag het lekker zelf fixen, vindt ik wel leuk. Op dit moment ben ik het aan het uittesten in virtualbox, om een beetje te kijken of ik het echt wat vind en hoe het werkt. So far, bevalt het me goed, maar ik zit een beetje met compatibilliteit. Ik weet niet of bijvoorbeeld mijn WiFI-kaart driver dan (nog) werkt, zou wel moeten maar toch. Maar goed, da's wat off-topic.

Ik denk dat ik de GUI optioneel hou, maar ik ga er wel een maken. Ik vind het in ieder geval belangrijk dat er een soort API voor bestaat in de kernel. Dat werkt het best door er een GUI bij te maken denk ik. En aangezien het uitgegeven is onder de MIT license kan iedereen gewoon doen wat ze willen. Van mij part maken ze zelf een GUI... of niet. of passen ze Bluebird aan (zo gaat de GUI heten).

Ik heb er wel respect voor dat je zoiets maakt. Er gaat zo vreselijk veel tijd en werk in zitten, wat misschien op zichzelf wel voldoening geeft maar je weet nooit of het ooit wat uitgebreider gebruikt gaat worden. Dus misschien een bak werk voor nop, of anders voor jezelf en enkele liefhebbers.
Feit is wel dat je er enorm veel van leert. Ik zou er het geduld niet voor hebben helaas.
Thanks. Ik vind het gewoon leuk om te doen en ervan te leren. Het maakt me niet uit of iemand het gaat gebruiken of niet. Ik hebt de regie over wat ermee gebeurt en hoe ik wilt dat het werkt. Niet dat je dat niet hebt bij bijvoorbeeld Linux, want dat kan bij linux juist hartstikke goed. Windows daarintegen... naja ik denk dat je wel weet hoe ik over windows denk. Vroeger was het een OK besturingssysteem naar mijn idee. Totdat Windows 10 kwam. Windows 7 kon nog wel. XP vondt ik vroeger tof. Ik heb zelfs nog op een Windows 98 computer spelletjes gespeeld toen ik klein was (toen was ik iets van 8 of 9 ofzo, en dan speelde ik 'ontdek de boerderij met barbaras de boekenbij', die we nog steeds ergens in een kast hebben liggen (die heb ik zelf nog moeten pakken om de exacte titel hier op te kunnen schrijven) ).

Anyway, ik blijf het onderwerp hier wel volgen want het blijft toch wel leuk om zo'n nieuw OS beetje bij beetje te zien groeien.
Nice! :)

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Ik weet niet wat je minder vindt aan Ubuntu. Ik ben zelf Centos gewend, maar dat is vanwege dat ik veel met linux servers werk en dat is het meest stabiel en het meest gesupport. Daarna komt Debian.
Maar als je zelf graag prutsen wilt... is FreeBSD dan niets? Of misschien anders Gentoo Linux? Die laatste heb ik ooit eens geprobeerd maar die duurde zo vreselijk lang met installeren. LoL.
Arch heb ik wel van gehoord maar ken ik verder niet eerlijk gezegd. Ik durf echter ook niet te zeggen of Gentoo of FreeBSD betere wifi compatibiliteit heeft.

Hier thuis moet ik mijn Linux servertje ook even opnieuw opbouwen, een van de schijven (vermoedelijk de Maxtor) is naar de haaien, maar alles stond op raid 1 dus met wat geluk krijg ik dat nog wel goed.
Een GUI heb ik daar niet op, gewoon alles lekker console, heerlijk.

Ik krijg trouwens nog meer respect voor je als ik lees dat je pas 17 jaar bent?? Ik dacht Maarten70 dus geboortejaar 70. Maar je bent dus veel jonger, en dan al dit soort kennis en bezigheden. Geweldig!
Dat belooft in elk geval ook wel iets voor de toekomst als je die richting uit wilt.

Over Windows hoeven we niet te bakkelijen, zijn we het ook eens. 3.x vond ik niks, dat was voor lamers, die tijd heb jij niet meer meegemaakt. 95 OSR2 was fijn en 98se ook, ME eerder Meer Ellende en XP en 7 weer wel, vooral XP inderdaad, heel veel plezier van gehad. Windows 8 heb ik niet gebruikt, onzin met dat tegel gebeuren. Windows 10 wordt weer teveel voor je gedacht in plaats van dat je het zelf kan regelen, hou ik zelf ook niet van.

maarten70

Gevestigd lid
Ubuntu, heb ik het idee dat ze bij een bepaalde kernel blijven hangen (als in major kernel versie). Zoals bij 18.10 LTS, gebruiken ze nog steeds kernel 4.x.x.

Daar is niks mis mee, totdat je per se kernel 5 nodig hebt om problemen met je laptop te voorkomen.

Zie dit linkje voor wat ik bedoel:
Thinkpad E590 Ubuntu

Het upgraden naar 5.0.7 had het probleem opgelost maar... Ubuntu zegt nu wel eens uit het niets 'er is een probleem, wil je het rapporteren?'. Maar ook de drivers voor Virtualbox willen niet werken. En aangezien Ubuntu 18.10 (voorlopig) lekker bij 4 is blijven hangen zal/heeft het nooit de kernel bij mijn Ubuntu ge-upgrade naar eentje die beter werkt.

Arch daarin tegen, is rolling release en geeft gelijk een nieuwe update wanneer het er is (naja, als je dat wilt dan, je moet het wel zelf nog installeren). Ik hoop dat de kernel daar in zit. Er zullen vast andere zijn hoor, maar Arch kwam ik het eerst tegen.
Vandaar dat ik ernaar aan het kijken ben.

Over Win. Microsoft heeft ook steeds meer problemen met Windows 10 updates.

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Nja, zolang je het er maar op kunt zetten, heb hier en daar een bios gezien waar je alleen kon kiezen tussen W7 en W10 kreeg je geen oudere Windows op maar volgens mij ook niets anders. Hopelijk herinner ik me dat verkeerd.

Er gaat inderdaad teveel mis met die W10 updates.

maarten70

Gevestigd lid
Ik wil graag reclame maken:

Voorheen moest ik bij elke build zelf het versie nummer/build nummer aanpassen. Op een gegeven moment kost dit best veel tijd (omdat je bijvoorbeeld heel vaak een build doet), en soms vergat ik het ook.

Dus nu heb ik gisteren een programmaaaaaaatje in elkaar geflanst (voor de linux terminal) in C, die zelf de build nummer aanpast. Ik heb het Xenops genoemd (is een vogel soort). Ook met de MIT license en je kan het hier bekijken:

Misschien kan het voor zij die zelf ook aan dev doen op linux, handig zijn.

Bovenaan Onderaan