Nieuws Audi e-tron staat in de showroom

Abraham54

Administrator
Lid geworden
2 aug 2016
Berichten
12.406
Reaction score
1.589
Punten
113
Leeftijd
65
Audi e-tron
Bas Heideman 4 uur geleden​

Audi e-tron

© Audi Audi e-tron

Het gaat doorgaans snel in autoland. Toch heeft het vrij eindeloos geduurd voordat ‘de grote merken’ met serieuze elektrische auto’s kwamen. Was de Audi e-tron het wachten waard?

Één van de voordelen-van-een-elektrische-auto-waar-je-nooit-op-had-gerekend: dat je het aanmoedigende gejoel van de omstanders nog duidelijk kunt horen als je zo hard mogelijk een berg – in dit geval de Jebel Hafeet – op aan het knallen bent. Omdat ‘knallen’ in het geval van de Audi e-tron waarschijnlijk de slechtst mogelijk gekozen term is.
We hebben veel vermogen en trekkracht (408 pk en 660 Nm), maar ook nogal wat gewicht mee te slepen. De e-tron weegt leeg al 2.490 kilo en daar komen in ons geval nog drie personen bij. Normaal gesproken merk je daar niet al te veel van, maar als je je in een soort vrije val van een berg naar beneden stort, zijn die kilo’s van een af en toe beklemmende onontkoombaarheid. En dan helpt het als je toch niet al te hard kunt, omdat er een auto voor je rijdt die je niet kunt inhalen.
De Audi e-tron gaat hard
De Audi e-tron laat ons met een dubbel gevoel achter. Hij is snel, zeker – heel snel. Een sprint naar 100 km/u is in 5,7 seconden gedaan. En elk tussensprintje, elke keer dat je een bocht uitaccelereert, geeft je het gevoel dat het hard zat gaat. En toch ook weer niet. Het ontbreken van enig geluid (behalve een zacht-futuristisch gezoef, wat bandengekerm en het gejuich van de omstanders, die het allemaal prachtig vinden) berooft je van het gevoel bij die snelheid. Ofwel: het gaat wel hard, maar doorhebben doe je het niet.
Typisch Audi
Wat niet per se de schuld is van de Audi e-tron – het zit opgesloten in zijn concept. Hij kwijt zich prima van zijn taak, ook als die taak ‘zo hard mogelijk een berg op’ is. Prima, maar op z’n Audi’s. Dat wil zeggen dat het drama tot een minimum beperkt blijft. De banden klagen, maar dat ligt aan onze (opzettelijk) lompe rijstijl. Alle elektronica hebben we op ‘zo sportief mogelijk’ gezet en dus werken alle nulletjes en eentjes die met het ESP, de torque vectoring en wat dies meer zij te maken hebben, eendrachtig samen om ons vooral te helpen.
De besturing is ook al typisch Audi: functioneel, precies, maar hij laat je ongeveer zo veel weten als Peter Pannekoeks waardering voor Tooske Ragas tijdens zijn hilarische roast van Johnny de Mol (‘Weet je wat ik nou zo goed vind aan jou: helemaal niets!’).
Helemaal zen met de e-tron
Het lijkt erop dat alle pluspunten die van de Audi e-tron zo’n aimabele metgezel maken in de dagelijkse omgang, hier juist een beetje in zijn nadeel werken. Het is normaal gesproken heerlijk dat hij zo weinig geluid maakt. Het draagt alleen maar bij aan de sfeer van modernistische zorgeloosheid die hem kenmerkt. Als je niks hoort, is er niks aan de hand.
Audi heeft er enorm zijn best op gedaan de e-tron zo stil mogelijk te maken; dik glas, veel isolatiemateriaal, geen spiegels maar camera’s – en het werkt fantastisch. Maar op dit soort wegen wil je juist dat er wél iets aan de hand is. Nu wil je cilinders horen gillen, uitlaten horen knallen, vóélen dat je leeft, en dat je auto dat ook doet. Dit is, in al zijn perfectie, de steriliteit die onze kinderen volkomen normaal zullen gaan vinden.
Let op je voeten
Tekenend: eenmaal op de top besluiten we te kijken hoe veel remenergie we terug kunnen winnen als we de berg weer af rijden. Audi heeft aan die regeneratie naar eigen zeggen veel aandacht besteed, en terecht. Bij een elektrische auto is het belangrijk dat je als bestuurder het idee hebt dat je je actieradius actief kunt beïnvloeden. Dat kun je natuurlijk in een brandstofauto ook altijd (‘rij eens een keer een beetje normaal, mafkees!’). Maar in zo’n vol-2elektriek ding zijn die paar teruggeremde kilometers misschien net het verschil tussen thuiskomen en je afvragen waar je in hemelsnaam een verlengsnoer van een paar kilometer vandaan gaat halen.
Er zijn diverse manieren om het maximale uit je energie-terugwinning te halen. De simpelste: kies in het MMI de automatische modus. De Audi e-tron zoekt het dan helemaal zelf uit, en gebruikt daarbij onder meer data van de afstandsradar (‘rijdt er iets voor ons?’) en het navigatiesysteem (‘we rijden nu bergaf richting een dorpje, dus ik ga vroeg van het gas en regenereer zo veel mogelijk’).
En ook op je handen
Je kunt het ook zelf beïnvloeden, via de flippers achter het stuur. Op stand 0 zeil je gewoon door, zonder dat er iets geregenereerd wordt. En dan zijn er standen 1, 2 en 3 (een beetje, iets meer en veel remmen op de elektromotoren). Het werkt allemaal prima en vrij intuïtief. Zij het dat ook in stand 3 er niet zo hard wordt geremd dat ‘one-pedal driving’ mogelijk wordt. Op zich jammer, want dat is altijd een leuk spelletje: hoe ver voor het rode stoplicht moet ik m’n gaspedaal loslaten om precies op tijd tot stilstand te komen?
Druk je het rempedaal in, dan zullen het meestal trouwens toch de elektromotoren zijn die voor de remkracht zorgen. Pas als je aangeeft met meer dan 0,3 g te willen vertragen, gaan eventueel ook de conventionele remmen meedoen. Bijkomend voordeel: rij een beetje normaal en je remblokjes en -schijven zouden zomaar een leven lang mee kunnen gaan.
Het gaat allemaal om de actieradius, toch?
Maar goed, normaal doen, daar waren we hier dus juist niet voor: we staan bovenaan de berg en moeten naar beneden. We besluiten het op twee manieren te doen: één keer zo hard mogelijk en één keer juist heel netjes. In de 11,7 kilometer lange afdaling winnen we maar liefst 40 kilometer actieradius terug, en we zijn er als een kind zo blij mee. Hard of netjes blijkt geen bal uit te maken. Aan het feit dat dezelfde afstand ons bergop 105 kilometer actieradius kostte, gaan we verder maar geen woord vuil maken. Rijplezier anno 2018 en verder – wen er maar aan.
De toekomst is hier
Maar ook dat is niet de schuld van de Audi e-tron. Nee, hij maakt geen geluid. Maar daar ga je op je dagelijkse woon/werk-ritje alleen maar plezier van hebben. Nee, hij biedt dus ook geen gillende snelheidssensatie. Maar ‘beleving’ is toch al het meest gedevalueerde en daarmee haatwaardige woord van het afgelopen decennium. En vergeet niet dat de e-tron wel verschrikkelijk snel ís – er zullen er niet veel zijn die je verslaan bij een stoplichtsprint.
En ja, hij is inderdaad de toekomst. Hij ziet er redelijk normaal uit, is erg comfortabel en is erg ruim. Hij biedt je alle luxe die je je kunt wensen, is perfect afgewerkt en connectief totdat je er gek van wordt. Komt met dik 400 kilometer riant ver genoeg voor bijna elke denkbare rit (plus) en kan op elke denkbare manier laden. En rijdt nog eens erg fijn ook.

Bron:




Audi e-Tron (2019) - Test - Autovisie TV

 

Korrigan

6-tiger met gebreken.
Lid geworden
19 jan 2019
Berichten
160
Reaction score
84
Punten
28
Leeftijd
64
Allemaal mooi dat elektrisch rijden, ook mooi zo'n audi. Maar va 84.100 euro? Jammer, dat gaat bruintje niet trekken.
 

Abraham54

Administrator
Lid geworden
2 aug 2016
Berichten
12.406
Reaction score
1.589
Punten
113
Leeftijd
65
@Korrigan - ik denk dat het een goede zaak is, omdat Nederland nog lang niet klaar is om het het gehele autopark elektrich te laden.
Ik denk dat dit nog minimaal vijf jaar of langer gaat duren, eer het complete wagenpark van elektriciteit voorzien kan worden, zonder dat consumenten en bedrijfsleven daar geen hinder van ondervinden.
 

predator

Gevestigd lid
Lid geworden
22 feb 2019
Berichten
461
Reaction score
217
Punten
43
Leeftijd
54
Zitten mooie velgen op, maar mis toch echt het motor geluid van de Audi A 9 of de RS 6 Mercedes AMG A45 S 421 pk onder de kap dat is knal pang knal pang..;) je schrikt je je echt een ongeluk als er een of twee st naast je rijden in een tunnel en ze even het gas erop gooien:grinning: ..
 

Abraham54

Administrator
Lid geworden
2 aug 2016
Berichten
12.406
Reaction score
1.589
Punten
113
Leeftijd
65
Ik vraag me ook af, wat die Audi met goed 2400 Kg schoon aan de haak in de Wegenbelasting doet?
 

Korrigan

6-tiger met gebreken.
Lid geworden
19 jan 2019
Berichten
160
Reaction score
84
Punten
28
Leeftijd
64
Met een co2 uitstoot van 0 gr/ltr betaal je geen wegenbelasting
 

Abraham54

Administrator
Lid geworden
2 aug 2016
Berichten
12.406
Reaction score
1.589
Punten
113
Leeftijd
65
Ergo er is dus uiteindelijk een extra aanslag op het wegennet door die zware e-auto's, die de overige automobilisten dus moeten opbrenegen!

En daarnaast de verhoogde deeltjes uitstoot bij het remmen.

Leve wat ik zelf de CO2 leugen noem.
 

Korrigan

6-tiger met gebreken.
Lid geworden
19 jan 2019
Berichten
160
Reaction score
84
Punten
28
Leeftijd
64
En ik vrees voor een probleem, als de accu's vervangen worden. Waar gaat de afval naartoe? Naar india, pakistan etc, waar nu ook de afgedankte olietankers en andere schepen naartoe gaan? Laat staan de normale batterijen die door kleine kinderen in die landen gepeld worden voor de grondstoffen. Of wordt er ergens een kuil gegraven en daar gedumpt. Ik betrap mezelf ook op een tegenstrijdige mening. Als ik het geld had zou ik wel elektrisch willen rijden, maar dan sluit ik mijn ogen voor een evt. ander probleem.
 

predator

Gevestigd lid
Lid geworden
22 feb 2019
Berichten
461
Reaction score
217
Punten
43
Leeftijd
54
Alleen al voor het maken van een accu voor een tesla produceren meer aan Co 2 dan een gewone auto in ze hele levensduur uitstoot.
Ga je met je Co 2 beleid..
Dit heb ik trouwens ooit ergens gelezen en meerdere keren gehoord in een discussie over de tesla accu's , dus vraag me aub niet om de feiten te weerleggen want die heb ik niet, ik geloof trouwens wel dat het klopt, maar dat is mijn mening.
Pred.
 
Laatst bewerkt:

Abraham54

Administrator
Lid geworden
2 aug 2016
Berichten
12.406
Reaction score
1.589
Punten
113
Leeftijd
65
BMW hergebruikt de accu's uit de i3.
Die worden in een bijgebouw onderling verbonden en worden gebruikt om het energieverbruik in de fabriek te verminderen.
 

gouwepeer

Vaak hier
Lid geworden
4 okt 2016
Berichten
888
Reaction score
144
Punten
43
Leeftijd
43
Website
www.gouwepeer.nl
Met een co2 uitstoot van 0 gr/ltr betaal je geen wegenbelasting
Wegenbelasting is ook al jaren geleden afgeschaft. We hebben wel houderschapsbelasting. Het verschil tussen die 2? Inkomsten uit wegenbelasting moet aan onderhoud en aanleg van de wegen worden besteed. Door dit om te dopen naar houderschapsbelasting kan het geld door het rijk voor alles worden gebruikt.
 

Husky

Bekend gezicht
Lid geworden
5 apr 2017
Berichten
129
Reaction score
26
Punten
0
Leeftijd
54
gave auto..... ik wou dat ik er 1 had lijkt me best wel gaaf zo'n grote elektrische audi....
 
Bovenaan Onderaan