Discussie AVG/GPDR wetgeving

Black Tiger

Gevestigd lid
@Swake Misschien kunnen we beter een nieuw onderwerp starten anders raken we off-topic.
Waar moest je een zakelijk account voor hebben, voor Google Adsense? Hoe kom je op dat idee? Het zakelijke account is alleen nodig als adverteerder, niet om er als website eigenaar mee te verdienen.

2.) Ja dat weet ik, het is hoofdzakelijk om die reden gekomen maar het bevat geen uitsluitingen. En de wet kent geen "eigenlijk", de wet kent alleen wat er in de wet staat en daar staat dus geen beperking in v.w.b. zakelijk gebeuren.
Een forum of wordpress site met leden bevat ook persoonlijke gegevens en kan ook gehackt worden, sterker nog, bij hobby Wordpress sites gebeurt dat nog wel eens vaker dan bij bedrijven met webshops.

3.) Ik weet hoe de AVG werkt, dus ik weet niet waarom je me dat verteld. De akkoord verklaring is uitsluitend om wel of niet akkoord te gaan met gepersonaliseerde advertenties d.m.v. Adsense. Dat vereist aparte toestemming anders kan Google vervelend gaan doen, lees anders maar even door op de Webmastertools.

Jaaaaa persoonsgegevens gaan heel ver. Ik verbaasde me er ook over dat bijvoorbeeld ook een alias als een persoonsgegeven gezien wordt.
Daarom dat ik ook al aangaf blij te zijn als die uitzonderingswet in Nederland aangenomen zou worden. Dan zijn er toch een hoop die het weer een stuk gemakkelijker gaan krijgen.
En dan moet in september niet de nieuwe copyright wet worden aangenomen, want als dat alsnog gaat gebeuren is de lol er sowieso helemaal vanaf als er geen uitzonderingen gaan komen.

@toska: Het gaat mijns inziens niet om geld, anders waren ze al lang begonnen met beboeten, het gaat echt om veiligheid. Te vaak zijn er al diverse gegevens op straat komen te liggen in grote mate.
Alleen heeft men er niet aan gedacht de wat hobbymatigere sites tegemoet te komen. Enige uitzondering zijn de puur prive sites, eerder huishoudelijke sites waar je zowat ook geen persoonsgegevens op slaat.
Het is gewoon weer te ver doorgedreven zoals gewoonlijk in de EU.

Black Tiger

Gevestigd lid
Swake zei:
Als eigenaar van een forum , blog enz. ben je ook verantwoordelijk dat de software up to date blijft . Als er updates verschijnen voor de forumsoftware en jij neemt het niet nauw om die te installeren en je forum met ledenlijst word gehackt is dat jouw verantwoordelijkheid .
Word je forum gehost bij een hosting is die verantwoordelijk voor de beveiliging van de server waarop je forum draait . Draai jij je forum op een eigen server ben jij verantwoordelijk voor de beveiliging .
Denk er wel aan dat je dit letterlijk moet nemen!!!

De hoster is uitsluitend verantwoordelijk voor de veiligheid van de server, dus niet voor jouw website of forum of wat je er dan ook op draait.
Daar ben je te allen tijde zelf verantwoordelijk voor, of je dat nu op een eigen server draait of dat je dit gehost draait.
Als jouw forum bijv. gehackt wordt omdat jij de zaken niet up2date houdt, kun je daar de hoster niet voor verantwoordelijk stellen, daar ben je gewoon zelf verantwoordelijk voor.
Dat even ter duidelijkheid. ;)

Ik weet hoe de AVG werkt, dus ik weet niet waarom je me dat verteld. De akkoord verklaring is uitsluitend om wel of niet akkoord te gaan met gepersonaliseerde advertenties d.m.v. Adsense. Dat vereist aparte toestemming anders kan Google vervelend gaan doen, lees anders maar even door op de Webmastertools.
Ja nu begrihp ik welke advertenties je bedoelt .
Gewone advertenties kan eender wat zijn
Gepersonaliseerde advertenties zijn doelgericht naar jouw persoonlijke voorkeuren . Je surfgeschiedenis verzamelen wat je het meest bezoekt en dan doelgerichte advertenties te zien krijgt .

Black Tiger

Gevestigd lid
Exact. En dan ga je dus weer bepaalde gevoelige gegevens verzamelen waar de gebruiker weer toestemming voor moet geven. Omdat er dan meer adverteerders gebruik van kunnen maken (externe adverteerders dus aparte verwerkingsovereenkomst geneuzel, dus toestemming nodig).
Als je de gebruiker die toestemmings optie niet kunt voorleggen mag je eigenlijk alleen ongepersonaliseerde ads weer laten geven, maar dat verdient een stuk minder.

Dit soort advertenties worden het meest gebruikt op Androïd telefoons . Je word getraceerd (tracking cookies) en die worden opgeslagen op je telefoon . Overal waar je binnenstapt word bijgehouden . Welke bioscoop je bezoekt , waar je nieuwe schoenen gekocht hebt . En dan krijg je doelgerichte advertenties op je telefoon . Deze film is nieuw in onze bioscoop kom je ook kijken . Deze week in je favoriete schoenenwinkel sandalen aan 50 % korting . Die tracking kun je uitschakelen op je telefoon per adverteerder , maar velen weten dat niet .

Denk er wel aan dat je dit letterlijk moet nemen!!!

De hoster is uitsluitend verantwoordelijk voor de veiligheid van de server, dus niet voor jouw website of forum of wat je er dan ook op draait.
Daar ben je te allen tijde zelf verantwoordelijk voor, of je dat nu op een eigen server draait of dat je dit gehost draait.
Als jouw forum bijv. gehackt wordt omdat jij de zaken niet up2date houdt, kun je daar de hoster niet voor verantwoordelijk stellen, daar ben je gewoon zelf verantwoordelijk voor.
Dat even ter duidelijkheid. ;)
Maar mijn hosting installeert zelf de databasesoftware phpMyAdmin en vertikt het om die up to date te houden en de database word gehackt . Wiens verantwoordelijkheid is het dan ?

Black Tiger

Gevestigd lid
Tracking cookies worden ook op je pc opgeslagen. Op je telefoon kan nog meer opgeslagen worden evt. ja als die meer gebruikt wordt dan de pc. En daar waar je internet gebruikt of aan hebt staan. Het is niet meer leuk inderdaad.

V.w.b. je laatste opmerking, dat ligt er maar aann. Als je kunt aantonen dat de database gehackt kon worden via een lekke phpmyadmin software is het een ander verhaal inderdaad. Dat valt onder de server als de hoster het installeert. Net zoals de Apache, php en mysql zelf.

Nog leuker zijn de slimme digitale reclameborden . Je bent je favoriete schoenenwinkel binnengeweest en onderweg naar huis zie je van die grote digitale reclameborden waar telkens andere reclame op verschijnt . Jij komt eraan en plots verschijnt dan reclame van je favoriete schoenenwinkel en denkt bij jezelf , hé wat een toeval ik ben daarjuist ook binnengeweest .

Kate

Gewaardeerd lid
Eigenlijk durf ik het bijna niet te zeggen, maar de reclame kan me helemaal niets schelen! Het is zo weggeklikt. En ik ben er in de loop van de tijd helemaal voor afgestompt, denk ik. Op de tv hoor en zie ik het eigenlijk niet meer en op mijn laptop houdt AdBlockPlus veel tegen.
En vaak zie ik een filmpje ergens over, maar als je me daarna vraagt waar dat reclame voor maakte, heb ik geen idee. Het lijkt wel alsof mijn hersenen dan in de spaarstand gaan!

Ik ben van AdBlockPlus afgestapt omdat deze toch nog diverse zaken ongewenst door liet. Nu gebruik ik Ublock Origin en die bevalt een stuk beter eerlijk gezegd.
Het enige nadeel van overstappen is dat je weer alles even uit moet zetten van de sites waarbij je reclame of popups niet wilt blokkeren.

Reclame let ik ook niet op, te irritant maar op Tv duurt het te lang dus kijk ik geen TV meer. Behalve misschien wat dingen op de NPO zenders, die hebben geen reclame en wel nog op NGC en Discovery waar dan wel nog elk kwartier reclame is, maar 's nachts slechts heel weinig.
Van de commercielen is het Hart van Nederland en wat ik wil zien neem ik op zodat ik 's nachts kan kijken en dan de reclames fijn door kan zappen.

Dus wat dat betreft zijn we gelijk Kate, hersens in de spaarstand, het is maar zelden dat me iets bij blijft, maar dan is het ook iets wat interessant voor me is op een of andere manier.

Hebben jullie geluk zeg in Nederland . Bij ons in Belgenland als je reclame op TV blokkeert rekent je digitale TV aanbieder meerkost aan . Zij bekijken dat als een verlies van inkomen en moet de consument dat verlies maar bijleggen.

Oh? Da's interessant. Bij ons in Nederland kun je helemaal geen reclame op de TV blokkeren. Ook bij replay niet. Maar we kunnen wel vrij opnamen en daar heeft de TV aanbieder niets mee te maken wat wij opnemen. Dan kunnen we wel reclame doorspoelen.
Als dat in Belgie niet kan of je moet er voor bijbetalen is dat inderdaad vervelend.
Vreemde constructie want de TV aanbieder verdiend geld aan de doorgifte van de zender. De reclame inkomsten gaan naar de zender zelf. Hier in Nederland tenminste.
Hoe blokkeer je dan reclame op je TV?

Ahzo... dat is dus nog niet maar gaat komen. En het gaat over "uitgesteld kijken". Dit heb ik hier nog niet getest. Uitgesteld kijken doe ik niet. We hebben wel replay, maar dat is eerder een soort "uitzending gemist" maar dan beschikbaar gesteld door de provider. Daarmee kun je geen reclame doorspoelen.

Bovenaan Onderaan