• De community van 'PiepComp Support - dat andere PC-Helpforum' staat voor u klaar, om hulp bij computerproblemen te geven,
    zoals traagheid, malware, BlueScreensOfDeath, netwerkproblemen, crashes, updateproblemen en nog veel meer!

Info Beginnen met programmeren 2.0

m44rtn

Gevestigd lid
Lid geworden
16 jan 2018
Waarderingsscore
94
Punten
28
Leeftijd
17
Website
github.com
Op 23 januari 2017, heeft Christopher dit topic gemaakt. Dit vind ik een goed topic, enkel wil ik hier één aanvulling op bieden. Sorry, @Christopher.

Zoals Christopher in zijn topic al aangeeft ligt het er erg aan wat je wilt maken (en hoe), wat voor programmeertaal je kan of moet willen gebruiken voor je project. Wel kunnen er een aantal suggesties worden gegeven. Dit is makkelijker dan de vraag stellen op het forum, maar net zoals alle andere makkelijke oplossingen...

Ik wil van tevoren een onderscheid maken tussen C en C++, vaak zie je dat deze (in mijn mening onterecht) worden samengetrokken. Daarnaast zijn Java en JavaScript ook twee verschillende programmeertalen, in tegenstelling tot mijn vorige uitspraak is dit een feit en geen mening.

Dan nu een aantal suggesties voor wat 'voor de hand liggende' programmeertalen voor je projecten. Disclaimer: Ik ben by no means een expert, ofzo.

Game (voor Windows, Linux of MacOS)
De meeste mensen maken dit in C, C++, C#, Java of Python. Python is voor de wat kortere spelletjes (denk aan een snake of tetris variant) en C# meer voor spellen waar je gebruik maakt van een al bestaande game engine zoals Unity. Java, C en C++ worden vaak gebruikt voor het maken van een game engine.

Een webapplicatie
Deze worden sowieso gemaakt in HTML en CSS, maar afhankelijk van wat je precies wilt van je website kan je ook nog PHP en JavaScript gebruiken (bijvoorbeeld als je een responsive website wilt).

Een mobiele applicatie of game
Het ligt eraan voor welk platform je iets wilt gaan maken. Voor Android kan je Java en Kotlin gebruiken. C en C++ kunnen ook maar Java en Kotlin worden het meest aangeraden, geloof ik. Voor iOS kan je het beste Swift gebruiken, of Objective-C (waar Swift het meest wordt aangeraden).

Standalone applicatie (voor Windows, Linux of MacOS)
Dit is waar het lastig wordt en waar je beter gewoon de vraag kan stellen zoals je eigenlijk al had moeten doen. Volg de instructies van dit topic.

Als je wilt weten wat het makkelijkst is om mee te beginnen zou ik je persoonlijk de webapplicatie kant willen aanraden. Een game of standalone applicatie kan zowel niet als heel erg ingewikkeld zijn.

Black Tiger

Enthousiast
Lid geworden
6 aug 2018
Waarderingsscore
386
Punten
83
Website
www.satellitefun.org
Hoe zit dat met Java, is dat niet uit de tijd? Of kun je dat gewoon compileren zodat de eindgebruiker geen Java geinstalleerd hoef te hebben om e.e.a. te gebruiken?

Niet vergeten de .NET framework taal. Maar dat zal echt iets voor gevorderden zijn lijkt me.

Deze worden sowieso gemaakt in HTML en CSS,
Is dat nog wel zo? Volgens mij worden tegenwoordig de meeste websites met php en css gemaakt, veelal gecombineerd met een mysql database maar die is niet perse nodig. Het is wel handig als je later wilt uitbreiden en er een database aan wilt hangen.
Overigens wordt bij HTML ook javascript gebruikt. Als webdesigner is php kennis tegenwoordig een vereiste met alleen html kom je niet meer ver.

In programmeren ben ik trouwens niet zo thuis hoor. Heel vroeger (in de tijd van TP 3.0) eens heel kort iets geprobeerd.
Worden talen als Turbo Pascal en het vroeger populaire Visual Basic niet meer gebruikt?
P.s. Ik had Christopher zijn topic volgens mij nog niet gelezen, moet ik dus nog doen.

m44rtn

Gevestigd lid
Lid geworden
16 jan 2018
Waarderingsscore
94
Punten
28
Leeftijd
17
Website
github.com
Hoe zit dat met Java, is dat niet uit de tijd? Of kun je dat gewoon compileren zodat de eindgebruiker geen Java geinstalleerd hoef te hebben om e.e.a. te gebruiken?
Je hebt nog steeds de Java Runtime (is geloof ik de naam?) nodig voor het uitvoeren van Java. Maar spellen als Minecraft en het dit jaar uitgegeven equilinox zijn in Java de programmeertaal geschreven. Daarnaast krijg ik Java het volgende semester. Het is dus nog bijtijds. :)

Niet vergeten de .NET framework taal. Maar dat zal echt iets voor gevorderden zijn lijkt me.
Een framework is een soort van een uitbreiding op een programmeertaal. De .NET framework kan zowel met C++, C# of Visual Basic gecombineerd worden. Wanneer je deze compiled krijg je een soort tussentaal, en dat is denk ik dat jij bedoeld, die taal wordt dan uitgevoerd on-the-go. Tenminste, zo heb ik bet begrepen.

(...)
Is dat nog wel zo? Volgens mij worden tegenwoordig de meeste websites met php en css gemaakt, veelal gecombineerd met een mysql database maar die is niet perse nodig. Het is wel handig als je later wilt uitbreiden en er een database aan wilt hangen.
Overigens wordt bij HTML ook javascript gebruikt. Als webdesigner is php kennis tegenwoordig een vereiste met alleen html kom je niet meer ver.
Dat is zo. :)
Om PHP in de browser te kunnen laten zien is HTML nodig. Daarnaast wordt PHP op de server uitgevoerd en het resultaat daarvan wordt als HTML teruggegeven. De browser zelf snapt namelijk PHP niet.

JavaScript wordt wel door de browser begrepen en kan geloof ik wel in plaats van HTML geschreven worden. Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik niet super bekend ben met JavaScript dus dit kan ik fout hebben.

In programmeren ben ik trouwens niet zo thuis hoor. Heel vroeger (in de tijd van TP 3.0) eens heel kort iets geprobeerd.
Worden talen als Turbo Pascal en het vroeger populaire Visual Basic niet meer gebruikt?
P.s. Ik had Christopher zijn topic volgens mij nog niet gelezen, moet ik dus nog doen.
Volgens mij wordt Turbo Pascal alleen nog voor kleine hobby projecten gebruikt, zoals ik op mijn IBM 5160 (die het trouwens weer doet). Ik heb er niet super veel nog mee gedaan. Visual Basic wordt geloof ik ook niet echt voor commerciële projecten gebruikt, maar ik zie nog wel hier en daar wat hobby project op Github of Youtube opduiken met VB of VB.NET.

Bovenaan Onderaan