• Welkom bij PiepComp Support.
    Last van problemen in Windows, malware, BlueScreensOfDeath, netwerkproblemen en nog veel meer,
    het geweldige team op dit mooie en gezellige forum is er om jou te helpen. Als gast kun jij enkel het forum bekijken en meelezen met de verschillende discussies. Jij kan echter geen reacties of commentaar geven op bestaande discussies, of nieuwe onderwerpen op het forum starten met jouw vraag, probleem of met andere leden communiceren. Als lid heb je ook de mogelijkheid deel te nemen aan een grote keur van andere forumonderwerpen die niet PC gerelateerd zijn.
    Registratie op dit forum is eenvoudig, is gratis en blijft gratis

Info Belgische Volksverhalen,

Kate

PCS Senior
Lid geworden
18 aug 2017
Reaction score
760
Punten
113
Van Ad kreeg ik een verzameling sagen, legenden en sprookjes uit België.
En omdat er hier toch heel wat Belgische Piep-leden zijn, lijkt het me leuk om af en toe een verhaal op jullie los te laten. Sommige zijn wat lang , dus ik vertel die dan in mijn eigen woorden. Ze zijn echt de moeite waard!

Dus: de eerste! Uit de provincie Antwerpen.
Quinten Matsijs was een smid. In Antwerpen werd hij verliefd op Catharina Heyns, de dochter van een kunstschilder. Maar meneer Heyns vond een smid veel te min!
Matsijs legde zich daar niet bij neer, en besloot zich ook te bekwamen in de schilderkunst. Op een dag was Heyns niet thuis en Quinten zag zijn kans: hij schilderde een levensechte vlieg op het blote achterwerk van de duivel op een schilderij dat aan de muur hing!
Heyns probeerde bij thuiskomst tevergeefs die vlieg weg te meppen en merkte dat het beestje niet echt was. En dat vond hij heel knap!

En toen riep hij: diegene die dit gecreëerd heeft, mag met mijn dochter trouwen. En het verhaal van de smid die uit liefde een schilder werd, was daarna een populair verhaal.
Er kwam op de Handschoenmarkt een - putkevie-, een stevige put met een smeedijzeren bovenstuk. En rondom de put is de volgende tekst te lezen: "deze putkevie werd gesmeed door Quinten Matsijs. De liefde maekte van den smidt enen schilder! "

1328
Bron: www.allesoverantwerpen.nl.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan