Kun jij beter beleid maken dan Hugo de Jonge? Online-spel is een hit
Of het nu gaat om de sluiting van de horeca, de avondklok of de mondkapjesplicht: al sinds het begin van de
coronacrisis is er volop kritiek op het beleid van de regering. Vooral voormalig minister van Volksgezondheid
Hugo de Jonge – toch wel het gezicht van het coronabeleid in Nederland – krijgt geregeld de wind van voren.
Maar zou jij het zelf beter hebben gedaan? Met het spel 'Beter dan Hugo' kun je het testen.
Het online-spel neemt ons mee terug naar 28 februari 2020, de start van de coronacrisis. Op die dag is er één
besmetting in Nederland. Vanaf dat moment kun je zelf bepalen welke maatregelen je invoert. Wil je dat de
winkels sluiten, kies je voor verplicht thuiswerken of voer je de avondklok in? Het is helemaal aan jou.
Statistieken
Om in de gaten te houden wat de impact is van jouw maatregelenpakket, is er een grafiek die laat zien hoe het
ervoor staat met het aantal besmettingen, ziekenhuisopnames en doden. Ook zie je aan de koppen van
nieuwsartikelen hoe de media erop reageren.
Het spel is het werk van de 17-jarige Quinten uit Gouda. De student econometrie is fervent twitteraar en werd
geïnspireerd door de onophoudelijke stroom aan meningen die op het sociale medium voorbijkomt. "Het gaat
elke dag over corona. Wat als we strengere maatregelen hadden ingevoerd? Wat als we eerder waren
begonnen met de mondkapjes? Ik vroeg me af of ik niet een simpel model in elkaar kon zetten om te laten
zien wat er in dit soort gevallen gebeurt met de coronacijfers", vertelt hij aan EditieNL.
Quinten is een half jaar bezig geweest met het bouwen van het spel Quinten is een half jaar bezig geweest
met het bouwen van het spel
Zes maanden werk
Dat bleek mogelijk. "Het idee is daarna nogal uit de hand gelopen", geeft Quinten toe. "Ik ben er zes maanden
mee bezig geweest. Natuurlijk niet continu, want ik moest ook gewoon studeren. Maar ik heb er veel vrije
avonden aan besteed. Het was een enorme klus."
Urenlang heeft hij in het coronadashboard gegraven om te achterhalen hoe het aantal besmettingen,
positieve tests en ziekenhuisopnames zich tot elkaar verhouden. "Gelukkig zijn er mensen die slimmer zijn dan
ik en precies hebben berekend hoeveel impact elke maatregel heeft. Maar ik moest er wel de nodige
modelstudies voor induiken."
Score
Na de eerste coronagolf is het spel afgelopen en volgt een score. Zo zie je in percentages hoeveel meer of
minder maatregelen je hebt genomen dan De Jonge en hoe dit in verband staat met het aantal doden en
besmette personen. "Uit de reacties die ik krijg blijkt het toch wel pittig om De Jonge te verslaan", vertelt Quinten.
Bron: