FIX BIOS verouderd

Opgelost
dat lees ik in een "zoekactie" of ik legacy of uefi heb. De (Azerty gemaakte) desktop is circa 6 jaar oud, heeft het zin hier op in te gaan en bv. een Speccy te maken?
607829bb82944-No.001.jpg

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
67
OS
Windows 10 Professional x64
AV
Ziggo F-Secure antivirus
FW
ZoneAlarm Free Firewall
Post enkel de link, die je via onderstaand tool verkrijgt.

Download
51ec442687372-sp_64_Canned.png
Speccy van Piriform

Speccy van Piriform opstarten
:
  • Windows 2000 en Windows XP: start "Speccy" middels dubbelklikken.
  • Windows Vista, Windows 7, Windows 8/8.1 en Windows 10: start "Speccy" middels rechtsklik en dan kiezen voor Als Administrator uitvoeren.

Speccy van Piriform gebruiken:
  • nadat de analyse van Windows klaar is, plaatst "Speccy" de uitkomst daarvan in een nieuw venster.
  • Klik nu in de menubalk op Bestand (File) en kies voor Publiceren (Publish Snapshot)
  • Bevestig het publiceren door JA (Yes) te klikken.
  • Nu zal een pop-upvenster openen met daarin de vraag voor wel of niet publiceren.
  • Bevestig dat eerste dus.
  • Kopieer nu de link in het nieuw geopende webvenster en plak die link in jouw volgende bericht.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
67
OS
AV
Ziggo F-Secure antivirus
FW
ZoneAlarm Free Firewall
SVP via internet publiceren!
Speccy van Piriform gebruiken:
  • nadat de analyse van Windows klaar is, plaatst "Speccy" de uitkomst daarvan in een nieuw venster.
  • Klik nu in de menubalk op Bestand (File) en kies voor Publiceren (Publish Snapshot)
  • Bevestig het publiceren door JA (Yes) te klikken.
  • Nu zal een pop-upvenster openen met daarin de vraag voor wel of niet publiceren.
  • Bevestig dat eerste dus.
  • Kopieer nu de link in het nieuw geopende webvenster en plak die link in jouw volgende bericht.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
67
OS
AV
Ziggo F-Secure antivirus
FW
ZoneAlarm Free Firewall
Het laatste bios van 12 maart 2018:

Gebruiksaanwijzing hoe dat laatste Flash bios te installeren:

Hoe voer ik ASRock instant flash uit?

Er zijn 2 methoden om het BIOS te updaten met behulp van Instant Flash.

Methode 1:
  • Pak het zip bestand uit na het downloaden van het BIOS rom bestand van de ASRock website.
  • Sla de BIOS bestanden op een apparaat op zoals USB disk (FAT32 formaat), harde schijf (FAT32 formaat) en floppy drive.
  • Druk tijdens POST op [F2] om in het BIOS setup menu te komen.
  • Selecteer het hulpprogramma Instant Flash onder het menu [Tool] om het uit te voeren.
607837d2765e6-BIOSUI-BIOS8-1.jpg

5, ASRock Instant Flash zal automatisch alle apparaten detecteren en alleen die BIOS versies opnoemen die geschikt zijn voor uw moederbord.

BIOSUI-BIOS8-2.jpg

Succes ermee.

Veng

Gewaardeerd Lid
Lid geworden
18 dec 2017
Website
relatie-voeding-gedrag.nl
OS
Windows 10
AV
Kaspersky free en Malwarebytes Premium
FW
Windows
Mijn desktop is van 2012. In 2013 is er een biosupdate beschikbaar gekomen. Ik heb echter nooit problemen bemerkt met die bios uit 2012. Gezien het (kleine) risico op problemen heb ik die 2013 versie nooit geïnstalleerd.
"If it ain't broken, don't fix it"

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
67
OS
AV
Ziggo F-Secure antivirus
FW
ZoneAlarm Free Firewall
Wat mij blijkt is dat bijv. Dell het eigenlijk heel makkelijk maakt.
Je download de nieuwste bios versie voor jouw Dell computer - pakt het bestand uit en dan klik ik met rechts op de fashbiosbestand en kies voor uitvoeren als administrator.
Het tool start dan op - vermeld het oude bios en de versie die je gedownload hebt en wil wil weten of de update uitgevoerd moet worden.
Daarna wordt de computer automatisch afgesloten en na opnieuw opgestart te zijn wordt het bios geflasht en daarna na een opnieuw opstarten start Windows weer.

Najsnarf

Enthousiast Lid
Lid geworden
5 aug 2016
OS
W10pro
AV
FSecure van KPN
@A54: als ik op de eerste link klik kom ik in een venster met 15 downloads (en 15 voor China) dus hoe verder? Voorts: ik heb geen Dell computer maar iets van Azerty) maar wel een Dell-scherm.
@ Veng: je hebt gelijk, er was ooit in het aardige forum van C!T ook een medewerker (ook uit Enchede, kan toeval zijn) die die uitspraak vaak hanteerde. In geval van nood heb ik diverse maatregelen getroffen, en ook een reserve-pc waar alles op staat.

Veng

Gewaardeerd Lid
Lid geworden
18 dec 2017
Website
relatie-voeding-gedrag.nl
OS
Windows 10
AV
Kaspersky free en Malwarebytes Premium
FW
Windows
Mss citeren we wel dezelfde persoon. Ik vond het alleen mooi en duidelijk gezegd. Meestal blijkt het ook goed te gaan. Ik hoor ook weinig problemen. Toch schijnt het soms mis te gaan en dan is het mogelijk einde oefening. Dat risico loop ik liever niet want het levert me waarschijnlijk niets op.

Najsnarf

Enthousiast Lid
Lid geworden
5 aug 2016
OS
W10pro
AV
FSecure van KPN
en als ik zoek bij ASRock (=mobo) dan vraag ik mij af of daar actuele instructies gepost zijn. Dan wordt het enthousiasme al wat minder.

Najsnarf

Enthousiast Lid
Lid geworden
5 aug 2016
OS
W10pro
AV
FSecure van KPN
inmiddels uitgevoerd volgens jouw instructies. Startte uiteindelijk spontaan weer op. Hoe kan ik zien of er wat verbeterd is? Speccy?

Najsnarf

Enthousiast Lid
Lid geworden
5 aug 2016
OS
W10pro
AV
FSecure van KPN
inmiddels gezien dat bij zoeken bij msinfo32 dezelfde mededeling staat: bios verouderd. Past wel bij mij.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
67
OS
AV
Ziggo F-Secure antivirus
FW
ZoneAlarm Free Firewall
Als ik die info zou krijgen in mijn Dell Precision, dan zou k mij daar niet aan storen, omdat het bios niet meer vernieuwd wordt zover ik weet.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
67
OS
AV
Ziggo F-Secure antivirus
FW
ZoneAlarm Free Firewall
Graag gedaan; ik zal deze discussie op Opgelost zetten.

Bovenaan Onderaan