Nieuws Chirurgische robot wordt onbeheersbaar, doodt mens, terwijl de doktoren koffie dronken.

Abraham54

Beheerder
Ondersteuning
Chirurgische robot wordt onbeheerbaar, doodt mens, terwijl de doktoren koffie dronken.

In naam van de wetenschappelijke "vooruitgang" heeft het Freeman Hospital van Newcastle in het Verenigd Koninkrijk onlangs geprobeerd om met gebruik van een chirurgische robot, die de opdracht had om de beschadigde hartklep van een patiënt te repareren, te pionieren, waarbij vervolgens de machine volledig onbeheersbaar werd en uiteindelijk de man op de operatietafel doodde.

Volgens rapporten heeft deze robot voor het eerste gebruik niet alleen een levende medicus fysiek mishandeld, terwijl hij zijn geprogrammeerde operatie probeerde uit te voeren, maar ook hechtingen in het hart van de patiënt uitgevoerd op een manier, die de artsen tijdens het fiasco, op "niet georganiseerde wijze" zijnde beschreven.

Een situatie, die alleen maar kan worden omschreven als een totale chaos, waarbij menselijke chirurgen, artsen en verpleegkundigen naar elkaar moeten schreeuwen om het "tintelende" geluid van de robot te overwinnen, terwijl ze de robot probeerden te controleren.
En uiteindelijk verloor de gepensioneerde muziekleraar en dirigent Stephen Pettitt als proefkonijn in dit medische experiment uiteindelijk zijn leven.

De hoofdchirurg geeft toe, dat hij slecht voorbereid was om de chirurgische robot te bedienen, omdat hij meerdere trainingssessies had overgeslagen.

Tijdens een hoorzitting, die volgde op deze catastrofe, gaf hoofdchirurg Sukumaran Nair toe, dat hij niet de juiste ervaring had met het besturen en gebruiken van de chirurgische robot en verklaarde dat hij "liep voordat hij kon lopen".
Met andere woorden, het was echt een geval van medische nalatigheid en malversaties.

Zoals later onthuld door de U.K.'s Daily Mail Online, miste Nair niet alleen een kritische trainingssessie in Parijs die hem zou hebben geleerd hoe hij de chirurgische robot op de juiste manier te gebruiken, maar hij was ook niet aanwezig voor een andere trainingssessies die later in zijn eigen ziekenhuis plaatsvonden, met de bewering dat hij op dat moment bezig was met een andere operatie.

Terwijl de toezichthoudende deskundigen verondersteld werden aanwezig te zijn geweest voor deze chirurgische ingreep, die deze nachtmerries hadden moeten voorkomen, ontbraken ook zij, naar verluidt, op het moment dat de dingen volledig uit de hand gingen lopen.

Overziende artsen nipten aan lattekoffie, terwijl de chirurgische robot de aorta septum van de patiënt doorbrak, waardoor veel bloed over de robotcamera spatte....

Volgens Thasee Pillay, de assisterende chirurg van Nair, waren deze surveillanten blijkbaar midden in de procedure "naar de coffeeshop gegaan", waardoor ze de teugels niet meer konden overnemen, zodra duidelijk werd dat het leven van Pettitt in gevaar kwam toen de chirurgische robot ontspoorde.
Pillay verklaarde dat ook hij geen idee had waarom deze opzieners niet van plan waren te blijven gedurende de hele operatie.

"Ik had geen idee van hun tijdschema en dat ze niet voor de duur van de operatie bleven", zei hij.

"Het vertrek van de overzieners was een cruciaal moment. Het verlies van die vitale hulp was een grote klap op een kritiek moment.
Op een gegeven moment tijdens de mislukte operatie, prikte de chirurgische robot het intra-aportaale tussenschot van Pettitt door, met als gevolg dat er zoveel bloed op de camera werd gespat dat artsen niet meer konden zien wat de robot deed.

Nair verklaarde tijdens de follow-up hoorzitting dat hij niet effectief kon communiceren met Pillay via het microfoonsysteem van de robot, omdat het geluid grotendeels onhoorbaar was.

"We waren niet ver van elkaar verwijderd, maar de stem van de heer Nair komt door een microfoon en het is vrijwel onverstaanbaar," verklaarde hij. "De akoestiek was niet erg goed.

"Er waren momenten dat ik mijn stem verheven heb. Een daarvan was toen de hechtingen niet op een georganiseerde manier werden geplaatst en kriskras door elkaar werden gekruist".
Nadat de chirurgische robot de steken verkeerd had geïnstalleerd, moesten ze worden verwijderd en vervangen door de nog aanwezige artsen, waardoor de chirurgische tijd werd verlengd en het leven van Pettitt verder in gevaar kwam.

Nair gaf later toe dat hij Pettitt er zelfs nooit van op de hoogte heeft gebracht dat er een verhoogd risico op complicaties of overlijden was door deze testprocedure, de eerste keer dat een chirurgische robot ooit is gebruikt om een mitralisklep reparatie uit te voeren.

Bron

Veng

Bekend gezicht
Bekend gezicht
Net zo goed als het met zelfrijdende auto's mis kan gaan, kan het natuurlijk ook met operatierobots mis gaan. In de beginfase is dat onvermijdelijk. De aansturing wordt immers verzorgt door computers die door mensen moeten worden geprogrammeerd en getest.
Maar ook zonder robot kun je op de operatietafel overlijden.

OP
OP
Abraham54

Abraham54

Beheerder
Ondersteuning
Een zelfrijdende auto is mijn inziens niet te vergelijken met een robot die fijn chirurgisch werk moet doen.
En als dan degene die die robot moet besturen ook nog eens op geen enkele wijze aanwezig is geweest bij de introducties hoe met die robot om te gaan...............

Veng

Bekend gezicht
Bekend gezicht
Ik denk niet dat het voor de computer verschil maakt: die krijgt input, doet daar iets mee en geeft output. Uit het stuk lees ik nl. niet dat het een menselijke fout an sich was maar meer een onvermogen om een fout gedrag van het systeem te corrigeren.
"According to reports, this first-time-use robot not only physically assaulted a living medic while attempting to conduct its programmed surgery, but also implanted stitches into the patient’s heart in a manner that physicians present during the fiasco described as not being in “an organised fashion.”
A situation that can only be described as total chaos, with human surgeons, doctors, and nurses having to scream at each other in order to overcome the “tinny” sound coming from the robot as they were trying to control it, the attempted surgery ended up being nothing short of a complete failure."

"En als dan degene die die robot moet besturen ook nog eens op geen enkele wijze aanwezig is geweest bij de introducties hoe met die robot om te gaan.............. "
Juiste samenwerking tussen mens en machine hoort natuurlijk ook bij veilig gebruik,

Met zelfrijdende auto's moet je ook leren omgaan net zoals met robots, en als je dan niet op belangrijke cursusdelen verschijnt is dat in mijn ogen al grove nalatigheid en voldoende reden om niet met zo'n apparaat te mogen opereren.
De rest wat ik lees is gewoon schandelijk. Wat mij betreft al die artsen en toezichthouders dood door schuld en de bajes is. Hoe enorm onverwantwoordelijk daar met een mensenleven is omgesprongen is ongehoord en ongelooflijk.

Veng

Bekend gezicht
Bekend gezicht
Vraag is natuurlijk hoe objectief die website is. Hij komt op mij wat provocerend over.

Nou... de U.K. Daily Mail is wel een betrouwbaar nieuwsmedium normaliter, dus zal wel meevallen met die objectiviteit.

Gstrings

Bekend gezicht
:cold_sweat: ai, per ongeluk een latte, of espresso... gelukkig wist de beste man dit niet terwijl hij door de robot werd toegetakeld, maar wel best luguber :mask:o_O:worried: RIP

Bovenaan Onderaan