• Piepcomp Support is een gezellig PC-hulpforum en beschikt over een voortreffelijk team experts om jou te helpen met problemen in Windows,
    zoals traagheid, malware, BlueScreensOfDeath, netwerkproblemen, crashes en nog veel meer.

Word lid door hier te klikken en geniet daarna van gratis technische hulp.

Advies Commodore 64 - casettebandjes

maarten70

Gevestigd lid
Lid geworden
16 jan 2018
Reaction score
71
Punten
28
Leeftijd
17
Website
feathercode.github.io
Ik zit eraan te denken een C64 te kopen, maar aangezien de C64 oorspronkelijk met cassette kwam en je de floppy drive apart moest kopen hebben veel mensen die nooit gehad.

Nu is mijn vraag, wat voor casettebandjes zijn er bruikbaar voor? Als je zoekt op internet krijg je alleen audio casettebandjes, is dat hetzelfde?

Je kan de C64 gewoon op marktplaats vinden, alleen is de vraag dan of ze het nog doen. Misschien weet iemand zelfs nog waar ik op moet letten als ik er een koop. Of zou ik het toch niet moeten doen?

Laatst bewerkt:

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Lid geworden
6 aug 2018
Reaction score
229
Punten
63
Website
www.satellitefun.org
Ja dat zijn gewoon de ouderwetse audio cassettebandjes. Vroeger had je gewoon "cassettebandjes", die waren niet speciaal voor audio maar werden daar wel bijna alleen voor gebruikt. Dan had je nog iets als de HF of zoiets, voor betere audio kwaliteit.
Maar hoe dan ook, deze werden dus ook gebruikt voor de C64.

Vergis je niet, er waren er nadien veel meer die een diskette station kochten dan je dacht en ook de nodige mensen die de bandjes over gingen zetten naar disk want dat was veel handiger. Helemaal in het begin kon je namelijk ook nog aan het kopje van de cassettespeler stellen. Mensen deden dat wel eens en dan kreeg je verschil in opname. Dit veroorzaakte dat bepaalde cassettes bij sommigen wel en bij anderen niet konden afspelen. Of je moest aan de kop gaan prutsen.

C64... tja... moet je dat nog doen? Wat wil je er nog mee? Er zijn een paar leuke spellen zoals met name Boulderdash wat wel leuk is, maar daar is vast wel een emulator voor te vinden. Het leren van Basic is voor de huidige tijd ook niet meer echt iets wat je zou willen dus de vraag zou niet moeten zijn of je het toch niet zou moeten doen, maar waarom je het wel zou willen doen.
Dan is de vraag om het wel of niet te doen ook beter te beantwoorden.

gouwepeer

Vaak hier
Lid geworden
4 okt 2016
Reaction score
118
Punten
43
Leeftijd
43
Website
www.gouwepeer.nl
Spellen op cassettebandjes, dat klinkt als nostalgie 😃
Ik heb ooit alle spellen van mijn MSX van cassette naar MiniDisk gekopieerd, dat scheelde enorm veel heen en weer spoelen.

vanschagen

Vaak hier
Lid geworden
5 mrt 2017
Reaction score
48
Punten
28
Leeftijd
74
volgens mij heb ik nog grote floppen liggen met spellen en software
ik heb nog wel grote en kleine floppen liggen die nieuw zijn :p