• In dit forum geldt het volgende: alleen de Security Analalists mogen helpen!
    Berichten hoe goed ook bedoeld, gepost door andere leden, zulllen verwijderd worden.
    De bedoeling is, dat de hulpvragende niet aan het twijfelen gebracht wordt, maar goed geholpen gaat worden.

Computer schoonmaken. (Johke)

• Topicstarter Jov
  • Startdatum
  • Reacties 23
  • Weergaven 569
Op 1 oktober werd Johke, mijn vriendin telefonisch benaderd door iemand 'van Microsoft' die haar vertelde dat haar PC gehackt was. Hij wilde haar helpen het probleem op te lossen. Zij ging daarop in en gaf toestemming voor het gebruik van TeamViewer. Wat hij daar gedaan heeft is mij onbekend. Omdat zij weg moest, heeft ze tegen de zin van de beller afscheid genomen en de PC afgesloten. Misschien is dat haar geluk geweest.
Toen ik dat hoorde heb ik haar gewaarschuwd dat hier vermoedelijk een oplichter aan het werk was.
Zij heeft bankrekeningen zowel bij de ABN-AmRo als bij de ING. Er was een bedrag van de ABN-AmRo naar de ING overgemaakt, een transactie die zij niet zelf gedaan heeft. Zij kon dat bij de ING zien, maar haar account bij de ABN-AmRo was in het ongerede geraakt (door de oplichter?), dus moest zij daarover telefoneren.
Wat ik later van Johke hoorde was een korte boodschap van de ABN-AmRo: de PC schoonmaken. Toen heb ik gezegd dat ik dat waarschijnlijk wel kon. Daarvoor heb ik twee programma's gebruikt in de onbetaalde versies: Malwarebytes AntiMalware en ESET online scanner. Beide programma's vonden niets.
Mijn vraag: is dat voldoende?
Een andere vraag: moeten van de beide rekeningen de wachtwoorden veranderd worden?

abbs

Security Analist
Team lid
Lid geworden
3 jun 2017
Leeftijd
56
OS
Windows 10 64-bit Pro
AV
Emsisoft Anti-Malware
FW
Windows Firewall
Hallo,

Tools kunnen zo snel verander, maar ik zal hem nog eens nalopen.
Het is veder wel goed gegaan er is niks gevonden dus ik zie geen rare dingen meer.

Met het onderstaande tool ruim je de meeste tools op die we hebben gebruikt:

Download KpRm van Kernel-panik en sla deze op uw bureaublad op.

• Klik met de rechtermuisknop op KpRm.exe en kies voor de optie
    5c6a9c980cc4f-RunAsAdmin.jpg
    Als administrator uitvoeren.
  • Krijg je een melding van "SmartScreen" klik op Meer informatie en klik op Toch uitvoeren.
  • Zet een vinkje bij:
- Gereedschap verwijderen
- Creëer een herstelpunt

5e77a2cfa77dc-kprm.png

• Klik op de knop "Uitvoeren"en wacht geduldig tot de tool gereed is.
  • Wanneer de tool gereed is wordt er een logbestand aangemaakt met de naam kprm-(date).txt..
  • Plaats de inhoud van dit tekstbestand in je volgende bericht als bijlage.
  • Note: Mochten er nog programma's of log bestanden aanwezig zijn mag je die handmatig verwijderen.

Jov

Junior Lid
Lid geworden
4 aug 2019
Leeftijd
87
OS
Chrome
AV
Avira
abbs, hier is de bijlage die KpRm maakte. Stuur je eventuele antwoord naar Jov

Bijlagen