Spreuk Dagopening 11 januari

Kate

Enthousiast
Hier is wat beweging als afwisseling na een half uur achter de computer zitten!

"Waar komt boogiewoogie vandaan?"
Boogiewoogie is een snelle instrumentale blues met de piano als belangrijkste instrument.

Deze Amerikaanse muziekstijl is rond 1870 ontstaan en is eind jaren twintig razend populair geworden, ook in Europa. Maar waar komt de naam nu vandaan?

Tot mijn spijt moet ik zeggen: dat is een beetje een mysterie! Het is van oorsprong Afro-Amerikaanse muziek, en dus wordt er gewezen op woorden uit allerlei Afrikaanse talen die er mee te maken zouden kunnen hebben.
In het Bantoe kent men de term 'mboeki mvoeki' en dat betekent zoiets als 'heel wild dansen' en het heeft veel weg van boogiewoogie.

Maar er zijn geen bewijzen voor die Afrikaanse oorsprong. Het enige dat wél bekend werd is, dat er in de Verenigde Staten rondom 1900 veel 'boogies' georganiseerd werden. Deze boogies waren 'rent parties' oftewel 'huurfeestjes'.
De ingehuurde muzikanten werden betaald doordat men bij de bezoekers met de pet rond ging! En voor de muziek op zulke boogies zou dan het woord 'boogiewoogie' gebruikt zijn.

Het ontstaan van dit nieuwe woord is gebeurd door iets wat de taalkundigen 'reduplicatie' noemen. Er wordt dan aan een woord (hier dus aan boogie) een identiek of bijna identiek, vaak betekenisloos woord toegevoegd (hier dus woogie).

Andere voorbeelden hiervan zijn miezemuizen, wissewasje en superduper. Deze reduplicatieverklaring ( een fijn woord voor het spelletje 'galgje'!) geldt op dit ogenblik als de meest waarschijnlijke.
(Voor de kunstminners onder jullie is hier de Boogie Woogie, gemaakt door Mondriaan. En voor de rangschikking van deze blokjes weet ik echt geen verklaring.)

Bron: het boekje 'Waar komt hagelslag vandaan'?, geschreven door het Instituut voor Nederlandse Lexicologie (INL) en het Genootschap Onze Taal.

Abraham54

Admin
Ondersteuning

Kate

Enthousiast
Hoe doe je het toch!! Leuk!

Bovenaan Onderaan