Spreuk Dagopening 15 maart

Kate

Enthousiast
Griezelig, nuttig, echt?

"Vampier, vampiervleermuis, vamp,wat houdt deze woorden bij elkaar?"

In mijn onvolprezen boekje kwam de 'vamp' ter sprake. Maar als je daar aan begint, is er véél meer te lezen en hieronder een korte bloemlezing van wat ik her en der vond.
We beginnen maar ver in de geschiedenis, toen Vlad III (1431-1476) vorst was in Walachije, dat tussen de Zuidelijke Karpaten en de Donau lag en dat sinds 1862 bij Roemenië hoort. Die Vlad die was me er een, hoor. Hij was uiterst bloeddorstig en als iemand iets deed of zei wat hem niet beviel, dan werd die gespietst! Er waren hele spietsenbossen!
Zijn vader heette Vlad II en die was ridder van de orde van de Draak en heette dan ook Dracul (draak) in de wandelgangen. En Vlad III was Dracula, of te wel zoon van Dracul.
Maar ondanks de wreedheden van deze Vlad III is hij voor de meeste Roemenen een nationale held, want hij wist de Turken uit hun land te houden. Nadat het IJzeren Gordijn gevallen was, ontdekten de Roemenen tot hun verbazing dat men in het westen hun nationale held als een vampier zag!

Door boeken en films werd de geschiedenis van Vlad III betrokken bij de vampierverhalen. In 1897 schreef de Ierse schrijver Bram Stoker het fictieve verhaal Dracula, waarbij hij zich liet inspireren door Vlad III. Het was de eerste roman van een hele Dracula-serie. Dracula wilde naar Engeland verhuizen om daar nieuw bloed te vinden.
En in 1958 verscheen de Britse horrorfilm Dracula.

Van Dracula gaan we naadloos over naar de vampiervleermuis. Als je zijn foto ziet, begrijp je waarom hij zo heet!
Maar in 1979 schreef de Britse natuuronderzoeker Adrian Warren dat het een onschuldig dier is, dat zich weliswaar alleen met bloed voedt, maar de slachtoffers merken er vaak niets van, aangezien zijn beet hen eerst een beetje verdooft! En het blijft ook bij die ene beet om bloed te verkrijgen! Maar de mogelijkheid bestaat dat hij hondsdolheid overbrengt en dat is toch een eigenschap van mindere kwaliteit! Het diertje leeft in Zuid-Amerika.

En tot slot de vamp! Dit is een verleidelijke vrouw, die de mannen te gronde richt Een femme fatale! . Heel vaag, en kennen we wel een een vamp? Ja, hoor!!
In Oostenrijk leefde gravin Elizabeth Báthory, een heel mooie vrouw. Naarmate ze ouder werd, kreeg ze het idee dat het bloed van jonge meisjes haar weer jeugdig zou maken. In 15 jaar tijd heeft ze 600 meisjes vermoord in martelkamers van vervallen kastelen. Maar bang hoeft niemand meer te zijn: ze liet het leven in 1614, en het verhaal vertelt niet of ze er jeugdig uitzag! En de mannen die te gronde zijn gegaan, waren vast de vaders en/of geliefden van de arme meisjes.
Maar......... ze heeft wel het Guinness Book of Records gehaald als de moordenares met de meeste doden op haar geweten!

Bron: verschillende naslagwerkjes en romans uit mijn eigen boekenkast, en Wikipedia.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan