De stiekemerts

Ad Becude

Bekend gezicht
De Telegraaf Struiken voor flitsers politie in Breda plots verdwenen

Een groot mysterie in Breda: de ’verstopstruiken’ die de politie een week geleden heeft geplant aan de Graaf Engelbertlaan zijn plots gekortwiekt. Sinds vrijdagnacht is er niet veel meer van de bosjes over.
© MaRicMedia
Omdat je als automobilist een flitser vaak van een afstandje al ziet staan, bedacht de politie de zogenaamde verstopstruiken. Op verschillende plaatsen in de stad werden de struiken gepland waar de flitser achter kon worden verborgen, zo meldt Omroep Brabant.
Amper een week later zijn de struiken op de Graaf Engelbertlaan al een behoorlijk aantal takken kwijt. Aan beide kanten van de weg werd het groen tot bijna aan de grond afgeknipt. Wie zijn of haar snoeischaar heeft gegrepen, is nog niet duidelijk.

Aarie25

Admin
Ondersteuning
Goede knip actie, in plaats dat ze op snelheid controleren, kunnen ze zich beter met andere problemen bezig houden.
Ik kom dagelijks erg slingerende mobiele gebruikers tegen, dat is gevaarlijker dan iemand die enkele km`s te hard rijdt.

quandor

hondje
Daar kunnen de meningen zo links en rechts nogal over verschillen.

@Aarie25 : zonder dat ik het kan staven, ben ik ervan overtuigd dat 75% van de aanrijdingen niet zou zijn gebeurd als er niet te hard zou zijn gereden en / of de Smartphone met rust zou zijn gelaten.
Zo zie ik op een wijkontsluitende weg in mijn woonomgeving (waar iedere ochtend tussen 06.45 en 08.45 langzaam rijdend verkeer te zien is en / of een kortstondige file) de laatste paar jaren steeds vaker in de ochtendspits kop-staart aanrijdinkjes. Mijn theorie? Even al de binnengekomen what's-appjes en mailtjes van de laatste 9 uur lezen (en eventueel beantwoorden) in de file...…..…..

Ik zie een aangegeven maximum snelheid als maximum (niet dat ik mij er altijd aan houd, maar da's weer een ander verhaal) maar als je ergens 50 mag, dan kun je ook gerust 35, 40 of 45 rijden, toch?

Zo zie ik op de boordcomputer van mijn auto dat het brandstofverbruik fors toeneemt zodra ik boven de 110 Km/h ga rijden. Rijd ik maximaal 105 Km/h (ook waar je 120 of 130 mag) dan scheelt dat bij mijn auto simpelweg 3 tot 5 Km op een liter. Zo heb ik het altijd wel grappig gevonden om het brandstofverbruik bij te houden. (doe ik al jaren, tankbeurt na tankbeurt, even in een Excel spreadsheetje invoeren en voilá) Vandaag, 13 april 2019, zit ik op een jaargemiddelde van 18,02 Km op een liter (diesel) en daar ben ik best wel tevreden over, zeker ook omdat ik een Crossover rijd.

Bij een snelheid van 50 Km/h bedraagt de stoptijd 27,5 meter (27,7 volgens een ander tabelletje)
Bij een snelheid van 55 Km/h bedraagt de stoptijd 30,1 meter (32,0 volgens een ander tabelletje)
Bij een snelheid van 60 Km/h bedraagt de stoptijd 33,0 meter (36,5 volgens een ander tabelletje)

Een 'paar' kilometertjes te hard, resulteert dus al snel in een redelijk fors langere remweg.
De verschillen in stopafstand kunnen nét het verschil betekenen dus het kwijtraken van je benen en / of een schedelbasisfractuur.

Laatst bewerkt:

HansGU

Gewaardeerd
@Aarie25
Ik vind de uitdrukking stiekemerds nog vriendelijk. IHet is gewoon misselijk makend om op deze manier de schatkist nog eens extra te vullen, bah en nog eens bah

HansGU

Gewaardeerd
@ quandor, die paar kilometer te hard tegenhouden gaat van zijn levensdagen niet lukken. Er zullen ongetwijfeld genoeg verkeersdeelnemers zijn die zich wél aan de regels houden maar we weten allemaal dat een bijna net zo grote groep dat niet doet. m.a.w. steggelen over wel of geen 5 of 10 km sneller of langzamer zal niet veel nut hebben. Het gaat erom dat de gemiddelde verkeersdeelnemer eens gaat NADENKEN over diens eigen rijgedrag. En ja, wanneer we dat met z'n allen kunnen opbrengen dan maakt het geen bal uit of je 40 of 30 km per uur rijd.

quandor

hondje
@Aarie25
Ik vind de uitdrukking stiekemerds nog vriendelijk. IHet is gewoon misselijk makend om op deze manier de schatkist nog eens extra te vullen, bah en nog eens bah
Daar denk ik toch wat anders over. (bleek misschien al uit mijn vorige reactie). Een aangegeven maximumsnelheid geeft het plafond weer, niemand die je wat kan verwijten als je er 10 of 20% onder gaat zitten.

@ quandor, die paar kilometer te hard tegenhouden gaat van zijn levensdagen niet lukken.
Misschien gaan wij het niet meer meemaken, maar ik ben ervan overtuigd dat er een tijd komt dat auto's computergestuurd gaan rijden en de computers bepalen hoe hard je rijdt / mag rijden. De Tesla's zijn daartoe mogelijk al een eerste aanzet.
De TU Eindhoven heeft op een testbaan van enkele kilometers al proeven gedaan waarbij computers de snelheid van het verkeer bepalen. Resultaten waren : geen opstoppingen en geen aanrijdingen. (Om de 100 meter een 'paaltje' dat metingen verricht en dwingende informatie naar de boordcomputers -cruisecontrol- van de auto's stuurt).

Laatst bewerkt:

HansGU

Gewaardeerd
Vast wel, maar daar heeft men nu in Amsterdam en al die andere steden de komende jaren helemaal niets aan.

quandor

hondje
Correct / mee eens, maar in 1890 wist men ook nog niet dat we rond 1990 hard op weg zouden zijn fossiele (auto)brandstoffen op te souperen. (binnen een jaar of 100 of zo)

Als ik een politicus was, zou ik schrijven : het gaat niet om de komende 5 of 10 jaar, het gaat om decennia / de volgende generaties.

Ik heb de afgelopen 'tig' jaar een keer of 5 een snelheidsbon van de CJIB ontvangen en de laatste paar jaren maak ik dankbaar gebruik van de cruisecontrol in mijn autootje (50 -> 54, 70 -> 74, 80 -> 84, 100 -> 104 enz.) ik ben de snelheidsbonnen meer dan zat...........

Laatst bewerkt:

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Ik vind controles een prima zaak. Teveel jakkeren maar langs je als jij je wegens te dure boetes wel aan de snelheid wenst te houden.
Langzamer rijden mag officieel wel maar is nergens voor nodig en kan zelfs ook tot gevaarlijke situaties leiden. Ligt er ook een beetje aan waar en wanneer je dat doet natuurlijk.

Nadeel is dat je ergens zult moeten beginnen. Officieel beginnen ze met 6 km harder te meten, wat mij betreft mag dat gerust naar 10km, maar alles wat daarboven zit moet dan ook echt wel gepakt worden.

Aangezien het niet helpt om zichtbaar te controleren (remgedrag, mensen houden zich op die punten plots wel aan de snelheid) kan ik het dus niet met Aarie25 eens zijn. Er moet overal op gelet worden maar je kunt niet alles tegelijk en we hebben al te weinig agenten.
Zo hoor je ze vaak ook roepen van "ga boeven vangen", echter in de meeste gevallen zijn dat wel juist de aso's die altijd de regels aan hun laars lappen.
Dat vind ik net zo leuk aan wegmisbruikers, net omdat daar "onherkenbaar" gereden wordt kunnen ze de grootste wegmisbruikers van de weg plukken. Er ondanks dat er al zoveel hun rijbewijs kwijt zijn geraakt voor korte of langere tijd moet dat schijnbaar nog langer, want er zijn er die er nog steeds niet van leren. Zo was er in een van de afleveringen ook weer eentje die zijn rijbewijs net een paar weken terug had en het nu al weer voorlopig aan de wilgen kon hangen.
Dat zijn ook de ongelukveroorzakers. Vaak gelukkig alleen in een bocht tegen een boom of zo, maar ze nemen ook wel eens iemand mee en dat is bijzonder spijtig.
Ik ga niet mee in de procenten die Quandor noemde, alhoewel ik wel van mening ben dat het qua oorzaken toch redelijk die kant op gaat. Daarnaast natuurlijk het staren naar andere ongelukken en het te kort op elkaar rijden waardoor de meeste kop/staart aanrijdingen plaats vinden.
Afstand houden en anderen ook gunnen om in te halen met 110 a 120 schijnt ook nog altijd moeilijk te zijn voor een aantal bestuurders.

Aarie25

Admin
Ondersteuning
@Aarie25
Was pas geleden nog op het nieuws, dat er 500.000 mensen een boete hadden gekregen omdat ze 1 km te hard hadden reden, dit wel na correctie.
Maar dat gaat toch nergens meer over. kost je wel 30 euro.

Aarie25

Admin
Ondersteuning
@quandor,

Jou verhaal klopt natuurlijk ook wel.
Maar ik kom dagelijks meer mobiele gebruikers tegen, die links en rechts zeker meer dan een halve meter over de lijn slingeren.
Maar ik kom niet op de snelweg, daar zal dan wel veel vaker harder worden gereden.
Maar ik vind het flitsen ook de schatkist vullen. Laten ze maar vaker en harder tegen mobiele gebruikers en echte wegpiraten optreden.

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
omdat ze 1 km te hard hadden reden, dit wel na correctie.
Dat is het bekende smoesje. Dan hebben ze dus geen 1 km te hard gereden maar ongeveer 10 km te hard. Na correctie is dit dan 57 km, 1 km te hard want de meting begint op 56 km. Feitelijk na correctie dus nog steeds 7 km te hard. Niet veel te hard, dat klopt, maar je zult ergens moeten beginnen.
Beginnen ze hoger klagen weer anderen dat de andere overtreders niet gepakt worden. Er zijn er altijd wel die klagen.
Gewoon je aan de snelheid houden, misschien een 5 km te hard, dan loop je nooit tegen problemen op en ook geen gezeur.
Flitsen is ook onderdeel van het optreden tegen wegpiraten. Want bij de meesten blijft het niet bij die 10 km.

quandor

hondje
Kleine correctie : er wordt 3 Km gecorrigeerd, er wordt gemeten vanaf 57, dus 54 echte kilometers is (bij max. 50 Km/h) 4 Km strafbaar.

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Dat ligt er aan van welke kant je het bekijkt. De apparatuur waarmee gemeten wordt is ingesteld op en basissnelheid van 56 km/u is mij door de politie zelf verteld en heb ik ook gezien toen ik er naast stond. Dat noemen ze de zogenaamde ondergrens.

Dat wil inderdaad zeggen dat je vanaf 57 km/u een boete kunt krijgen als je het over echte km hebt, want dan zit je aan die zogenaamde "1 km" te hard. De correctie is inderdaad 3 km. Dus ja bij 54 echte kilometers heb je een bekeuring. Echter bij de meeste autoklokken rijdt je dan 57. Dus vanaf autoklok gekeken 60 km/u met 3 km correctie is 57 km/u.
Ligt er dus maar aan van elke kant je het bekijkt, ik keek vanaf hoe een bestuurder dat op zijn teller ziet.

Het maakt verder ook niet uit, want stel dat ze vanaf 58 echte kilometers gingen bekeuren (dus als je feitelijk 61 km op je teller rijdt) dan gaan die wat 62 rijden weer zeuren over die 1 km. Men moet gewoon ergens beginnen en als men zich aan de snelheid houdt dan is er geen probleem en krijg je ook geen boetes.
Soms irritant, zeker op vrije wegen? Ja tuurlijk. Wat iemand dan doet moet ie zelf weten, maar dan ook niet gaan zeuren bij een boete, ook al is dat over "1 km". Zo zie ik het dan.

Edit: Als aanvulling kunnen we zeggen dat er bij snelheden boven de 100 km/u geen ondergrens wordt aangehouden.
Voor de geinteresseerden:

quandor

hondje
Per auto kan een afwijking van de kilometerteller anders zijn.

De politie stelt auto-onafhankelijk in. Er wordt (bibeko) bekeurd vanaf 54 échte kilometers en dat betekent dat de radar op (minimaal) 57 échte kilometers wordt ingesteld. Daarnaast hebben politiemensen zelf de vrijheid om de radar hoger in te stellen, bijv. op 58, 59 of 60.
De absolute ondergrens is echter 57 waarbij je dus voor 4 Km/h te hard een prent krijgt.

Kilometerteller snelheid vergelijken met radarinstelling zorgt voor verwarring. We hebben het bij radarcontroles over echt gemeten snelheid aan de hand van de radar instellingen (echte kilometers)

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Het is me bekend dat de afwijking per auto anders kan zijn.

Maar je blijft hetzelfde zeggen als ik hoor. De ondergrens van waarop bekeurd wordt is 54 echte kilometers, dat betekent dus dat ze bij 57 beginnen te flitsen. Betekent ook dat ze de flitser instellen op 56 km/u zodat alles wat daarboven zit geflitst wordt.
Of ze moeten nu andere apparatuur hebben maar zoals ik al eerder zei heb ik er naast gestaan toen ze dat instelden. Werd me toen ook zo uitgelegd.

Ik vergelijk geen kilometer snelheid met radarinstellingen, dan heb je me verkeerd begrepen. Ik schreef ook duidelijk over echte kilometers waar nodig dus aan duidelijkheid niets te wensen.

Aarie25

Admin
Ondersteuning
Ik wist niet dat ze vanaf 57 km pas gingen meten.
Weer wat geleerd.

Abraham54

Admin
Ondersteuning
En er zijn vandaag weer wat ongelukken gebeurd, waarvan ik aanneem dat er smartphones in gebruik waren!

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Ik wist niet dat ze vanaf 57 km pas gingen meten.
Ja let op, echte km he. Dan zit in de meeste gevallen de kilometerteler van de auto al wat hoger. Maar bij sommigen ook weer lager. Het is daarom ook altijd verstandig op te letten met de grootte van de banden die je op de auto legt, dus inch en dikte van de band, want bij verschillen daarin gaat een kilometerteller o.a. ook afwijken.

@Abraham54 Volgens mij zijn er nog altijd meer ongelukken door gejaag en te weinig afstand houden, dan door smartphone gebruik. Misschien dat Quandor daar ook nog ergens cijfers of onderzoek over weet uit te halen.

quandor

hondje
Dat Smartphone gebruik is vrij lastig te bewijzen. Inbeslagname en / of het (laten) uitlezen van een telefoon zijn 'zware' / kostbare opsporingsmiddelen. Bij een gemiddeld kop-staartje, waarbij geen zwaar gewonden en / of doden zijn gevallen, worden dit soort opsporingsmethoden dus niet toegepast en derhalve zijn er ook geen betrouwbare cijfers bekend over deze oorzaak van aanrijdingen.

Bovenaan Onderaan