de Taaltoets!

Kate

Gewaardeerd lid
Dag allemaal,

Hieronder bevindt zich dus de eerste toets die Piep beleeft. En dan gaat het nog niet eens over computers! Er waren onder jullie een paar die enthousiast meldden dat ze deze toets wel wilden maken, maar natuurlijk kan iedereen zich er over buigen! Het staat er allemaal erg openbaar, nietwaar.

In het verhaaltje staan woorden tussen haakjes. Uit deze woorden kunnen jullie kiezen en slechts één woord kan er staan en is dus de juiste keus. Het is dus een soort 1 tegen 100, want ook daar laat Caroline de keus aan de kandidaat.
Jullie moeten 28 x een keuze maken en ik heb die momenten gemarkeerd met een *

Hoe je het aan gaat pakken, het staat je vrij, als je maar ergens bij jezelf je keus opschrijft. Maar niet hier in het forum je oplossing zetten: de anderen willen ook nog.
En over een poosje komt de oplossing van mijn kant en kunnen jullie je eigen werk nakijken, net zoals het tegenwoordig in het onderwijs gaat! Voor vragen en opmerkingen: schrijf Kate! Al weet die ook niet alles! Maar ze heeft er erg haar best op gedaan!

Voor de verduidelijking: het is dus nog GEEN wedstrijd, je hoeft niet te schrijven hoeveel (of hoe weinig!) fouten je had en tot mijn spijt is er, in tegenstelling tot bij het spel 1 tegen 100, geen prijs!
En....... wie weet komt er nog wel eens een 2e toets; of een wedstrijd, maar dan moeten we eerst, net zoals in de echte wereld, een wedstrijdcommissie benoemen! Ik wens jullie veel plezier!!

Taaltoets
Er was eens.......... een land dat niemand ooit *(gekent/gekend) heeft. Alleen de kleine mensen die daar *(gewoont/gewoond) hebben, wisten dat het *(bestond/bestondt).
Het was geen groot land en de mensen daar hadden iemand gevonden die er de baas wilde zijn. Die man heette Guiseppe, maar omdat dit zo moeilijk was, werd hij gewoon Piep *(genoemd/genoemt).

Piep was niet gewoon een baas, hij was ook een tovenaar. En als het donker was, dan vond hij van alles uit. Soms wist hij zelf niet wat het geworden was! En zo kwam het dat hij op een dag een apparaat gemaakt had, waar hij geen naam voor wist. Hij heeft aan zijn volk om een naam *(gevraagdt/gevraagd/ gevraagt) en samen kwamen ze er uit: het ding werd computer*(genoemdt/genoemd)!
En toen riep Piep: „dit is *(me/mijn) grootste uitvinding! Wie *(houd/houdt) er nu niet van mij?“

Het was een kast met knopjes en iets dat op een spiegel leek. Achter elk knopje was een wereld *(verstopt/verstopd) en die wereld werd zo maar in de spiegel *(uitgestald/uitgestalt) !! Er bleek veel meer te *(beleven/belefen) dan in hun eigen landje en van het Piepvolk waren *(vele/velen) in gedachten al *(verhuisd/verhuist).
Deze computer maakte het land heel *(beroemd/beroemt) en Piep was trots. Hij *(zei/zij) tegen ieder die het wilde horen:“dit kan niemand overtreffen“.

Maar hij had het *(verkeert/verkeerd)! Want als iets er eenmaal is, wil iedereen het nog *(mooiier/mooier) maken, en dus werd er overal aan gewerkt en *(gezwoegt/gezwoegd). Op het land werd niet meer *(gearbeit/gearbeid/gearbeidt) en thuis waren de vrouwen klaar met sokken breien, er werden alleen nog hoezen *(gebreid/gebreit/gebrejen). Hoezen voor het PIEP-APPARAAT!

Eeuwen later is het land door een vloedgolf *(overspoeldt/overspoeld) en alleen de naam Piep bleef bestaan. De computer is later weer uitgevonden en *(gedeelt/gedeeld) met de hele wereld. Eerst was het een kast, maar nu een *(onzichtbaar/onzichbaar) web. Een web waar je door heen kijkt en waar je naam kan *(prijken/preiken).

Er wordt nog steeds op en aan gewerkt en de oude Piep zou trots geweest kunnen zijn: hij *(leeft/leefd) voort, zijn naam *(word/wordt) vaak opgezocht, er wordt over hem *(geschrefen/geschreven) en aan zijn ‘“computer“ is de hele wereld *(verslaaft/verslaafd) !!.“

Laatst bewerkt:

Abraham54

Beheerder
Ondersteuning
Ik vind het geweldig origineel gevonden, de oefening.
Het was vanmorgen de leukste verrassing in tijden.......

Dat mijn vorige bericht zo'n impact heeft gehad wat betreft wedstrijd - ik had het als lol betiteld en er verder niks mee bedoeld.
Maar goed, ik ga ermee aan de slag.

Kate

Gewaardeerd lid
Voor diegenen die ergens een papiertje hebben liggen met de goede antwoorden van de toets: volgende week maandag staan de goede antwoorden hier te lezen.
Dus nog lekker even bewaren.:blush:

Kate

Gewaardeerd lid
Maar nu blijkt dat ik morgen helemaal geen tijd heb om iets met de taaltoets te doen! Dus.... doe ik het nu en geef ik nu de oplossing.
Ik zal het oorspronkelijke verhaal kopiëren en dan de goede antwoorden er alleen in zetten, dat leest prettiger en bovendien hebben jullie de toets zelf dan ook nog als vergelijkingsmateriaal.
Eigenlijk ben ik stiekem wel benieuwd wie het moeilijk vond, maar dat houd je maar geheim!

De Taaltoets: de oplossing!
Er was eens.......... een land dat niemand ooit gekend heeft. Alleen de kleine mensen die daar gewoond hebben, wisten dat het bestond.

Het was geen groot land en de mensen daar hadden iemand gevonden die er de baas wilde zijn. Die man heette Guiseppe, maar omdat dit zo moeilijk was, werd hij gewoon Piep genoemd .

Piep was niet gewoon een baas, hij was ook een tovenaar. En als het donker was, dan vond hij van alles uit. Soms wist hij zelf niet wat het geworden was! En zo kwam het dat hij op een dag een apparaat gemaakt had, waar hij geen naam voor wist. Hij heeft aan zijn volk om een naam gevraagd en samen kwamen ze er uit: het ding werd computer genoemd!

En toen riep Piep: „dit is mijn grootste uitvinding! Wie houdt er nu niet van mij?“

Het was een kast met knopjes en iets dat op een spiegel leek. Achter elk knopje was een wereld verstopt en die wereld werd zo maar in de spiegel uitgestald !! Er bleek veel meer te beleven dan in hun eigen landje en van het Piepvolk waren velen in gedachten al verhuisd .

Deze computer maakte het land heel beroemd en Piep was trots. Hij zei tegen ieder die het wilde horen:“dit kan niemand overtreffen“.

Maar hij had het verkeerd! Want als iets er eenmaal is, wil iedereen het nog mooier maken, en dus werd er overal aan gewerkt en gezwoegd. Op het land werd niet meer gearbeid en thuis waren de vrouwen klaar met sokken breien, er werden alleen nog hoezen gebreid. Hoezen voor het PIEP-APPARAAT!

Eeuwen later is het land door een vloedgolf overspoeld en alleen de naam Piep bleef bestaan. De computer is later weer uitgevonden en gedeeld met de hele wereld. Eerst was het een kast, maar nu een onzichtbaar web. Een web waar je door heen kijkt en waar je naam kan prijken.

Er wordt nog steeds op en aan gewerkt en de oude Piep zou trots geweest kunnen zijn: hij leeft voort, zijn naam wordt vaak opgezocht, er wordt over hem geschreven en aan zijn ‘“computer“ is de hele wereld verslaafd !!.

Bron: de forumheks van Piep.

Laatst bewerkt:

Swake

Gewaardeerd lid
:confused: ik had niet alles juist .

En toen riep Piep: „dit is mijn grootste uitvinding! Wie houdt er nu niet van mij?“
Fout die ik gemaakt heb .

En toen riep Piep: „dit is mijn grootste uitvinding! Wie houd er nu niet van mij?“

Kate

Gewaardeerd lid
Ach lieve Swake, als dat je enige fout is, ben je geslaagd met vlag, wimpel en een medaille, hoor!:):sun::D

En je hebt bij die fout het overbekende loopbruggetje niet overgestoken: in plaats van wie houd zeg je dan wie loopt. En dan hoor je een t aan het eind en die moet dan ook in houd achter de d,, dus dan wordt het houdt.

Ik vind het enorm goed van je, want Nederlands is een moeilijke taal! Petje af!

Swake

Gewaardeerd lid
@Kate in het topic van je Kaspersky probleem las ik , ik heb het buitengebonjourd en moest erom lachen .
Buitengebonjourd >> Ik heb hem of haar buitengebonjourd of ik heb hem of haar aan de deur gezet of buitengesmeten .
Ik dacht in mezelf bonjour is een frans woord , dat ze dat hier bij ons in België zouden zeggen zou ik nog aannemen , want bij ons zijn de landstalen Nederlands en Frans en een heel klein stukje Duits .
Ik dacht bij mezelf en begon wat te lachen , hier bij ons vliegen ze elkaar in het haar en elkaar verwijten maken, walen buiten ze moeten maar Nederlands leren en dan lees ik hier dat in Nederland ook Franse woorden gebruikt worden .

Kate

Gewaardeerd lid
Ja Swake, wij zijn een vreemd volkje: we gebruiken de woorden zoals het ons uit komt. En vooral Amsterdammers zijn daar goed in, hoor. Die kraaien van alles en trekken zich weinig aan van wat een ander er van denkt. Ik moet me soms bedwingen om geen malle dingen te zeggen in dit forum! Let maar goed op en dan kun jij er voor zorgen dat het niet te gek wordt en dat men me begrijpt!

Swake

Gewaardeerd lid
Ik denk dat wij goed bij elkaar zouden passen dan , want eens ik begin met moppen en grappen liggen de mensen ook krom van het lachen .

ArtstudioG

Bekend gezicht
Als copywriter MOEST ik wel zorgen dat alles juist was, opgave vond ik niet zo moeilijk. Maar ... als ik me niet vergis, is "buiten gebonjourd" van mekaar en niet "buitengebonjourd". Mag ook met "oe" gebruikt worden, buiten gebonjoerd. :joy:o_O:p

Kate

Gewaardeerd lid
Als copywriter MOEST ik wel zorgen dat alles juist was, opgave vond ik niet zo moeilijk. Maar ... als ik me niet vergis, is "buiten gebonjourd" van mekaar en niet "buitengebonjourd". Mag ook met "oe" gebruikt worden, buiten gebonjoerd. :joy:o_O:p
Ik heb heel erg naarstig gezocht naar het woord buitengebonjourd, maar ik kan het nergens vinden. En over de schrijfwijze?
Ik heb eerlijk gezegd geen idee! Want ik gebruik woorden eigenlijk zoals ik vind dat het moet. Dat was mijn biecht aan het einde van mijn taalkennistopic! Ja, ik weet het, het is een schande, maar ieder mens heeft zo zijn eigenaardigheden!!
Maar ik heb het even voor je in Google opgezocht. Maar.......in mijn post staat weggebonjourd en dat is volgens google een gewoon woord waar niets aan mankeert. Ach, zo bijzonder ben ik dus toch niet.

Laatst bewerkt:

ArtstudioG

Bekend gezicht
En zo leren we elke dag weer wat bij, mea culpa, heksje ;):)

Leuk bevonden: Kate
Bovenaan Onderaan