• Welkom bij PiepComp Support.
    Last van problemen in Windows, malware, BlueScreensOfDeath, netwerkproblemen en nog veel meer,
    het geweldige team op dit mooie en gezellige forum is er om jou te helpen. Als gast kun jij enkel het forum bekijken en meelezen met de verschillende discussies. Jij kan echter geen reacties of commentaar geven op bestaande discussies, of nieuwe onderwerpen op het forum starten met jouw vraag, probleem of met andere leden communiceren. Als lid heb je ook de mogelijkheid deel te nemen aan een grote keur van andere forumonderwerpen die niet PC gerelateerd zijn.
    Registratie op dit forum is eenvoudig, is gratis en blijft gratis

Opgelost Digitallicense en Varsio gesloten. Hack of Microsoft?

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Lid geworden
6 aug 2018
Reaction score
186
Punten
63
Website
www.satellitefun.org
Er is (nog) niets over te vinden in het nieuws, maar ik krijg wel die indruk want ik wilde vandaag mijn zus verwijzen voor een Office licentie naar Digital License en daar stond dit:
Wegens omstandigheden kunnen wij onze werkzaamheden niet meer voortzetten, wij zijn het slachtoffer geworden van een ransomeware aanval waarbij data is verloren.
Wij zullen al onze klanten die een bestelling bij ons heeft geplaatst en daar een probleem mee ondervinden helpen via email of telefoon. U kunt ons op werkdagen van 09:30 tot 17:30 bereiken.
Daaronder hun telefoonnummer en e-mail adres.

Oke, dat zou op zich mogelijk kunnen zijn, dus dat is op zichzelf nog niet zo bijzonder. Dan maar bij Varsio kijken.
En daar zie je dan het volgende:

We're currently not available.
Wegens omstandigheden is het helaas niet mogelijk om te bestellen.

Heb je een vraag over een lopende bestelling? E-mail ons via klantenservice@varsio.nl. We proberen je binnen 5 werkdagen te beantwoorden.

Hartelijk dank voor je begrip,

Varsio.nl
Kijk en dat is dan nummer 2. Beiden Nederlands, maar dat geeft dan wel te denken. Ofwel zijn beiden slachtoffer geworden van een ransomware aanval, hetgeen met een beetje sterk lijkt dat dit tegelijk gebeurt en beiden dus schijnbaar ergens hun beveiliging niet goed op orde hadden.
Of..... heeft Microsoft ze gesloten en gebruikt Digitallicense nu het smoesje van ransonware en wil men dat gewoon niet aangeven?

Want ransomware is enigszins ongeloofwaardig als je ziet dat voor lopende bestellingen je nog contact kunt opnemen. Dat moet je dan toch terug kunnen zoeken in je systemen en als je daarmee niet kunt werken i.v.m. ransomware aanval, kun je daar ook niet bij.
Tevens kun je gewoon nieuwe pc's nemen en verder gaan met je zaak. Bij Digitalllicense staat dat ze hun werkzaamheden niet meer voort kunnen zetten. Dat klinkt alsof ze er mee stoppen.

Wat zou hier nu echt aan de hand zijn, echt een ransonware aanval bij beiden? Of heeft Microsoft eindelijk ingegrepen?

Rubensky

Moderator
Ondersteuning
Lid geworden
4 aug 2016
Reaction score
96
Punten
48
Digitallicense had hier een paar maanden geleden ook al last van is toen weer online geweest en om de een of andere reden nu weer weg.

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Lid geworden
2 aug 2016
Reaction score
968
Punten
113
Leeftijd
65
Varsio is gehost in Nederland en Digital License is gehost in de USA (Cloudfire).

De omschrijving dat er data verloren is door een ransomware aanval is niet juist, tenzij de firma ervan uitgaat de makkelijkste weg te nemen en alles wat door ransomware is versleuteld inderdaad te verwijderen.

Tekenend is ook het gegeven dat er schijnbaar geen back-ups zijn.

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Lid geworden
6 aug 2018
Reaction score
186
Punten
63
Website
www.satellitefun.org
@Rubensky Wel apart dan als het inderdaad om die reden geweest is. Als je het eenmaal meegemaakt hebt zorg je toch het eerst als je terug komt voor goede of andere beveiliging en op zijn minst goede backups.

@Abraham54 De omschrijving van die ransomware kan best juist zijn. Maar inderdaad lijkt er dan geen sprake van goede backups want dan zou het probleem vandaag al weer opgelost kunnen zijn. Tenzij de ransomware ook de backups heeft kunnen aantasten. Maar dan is dat niet goed genoeg geregeld.
Maar het is toch wel erg opvallend dat het twee van de meest bekende op dit gebied nu beiden treft.

Ben echt benieuwd of het verhaal klopt of wat anders de daadwerkelijke reden is.

Kate

PCS Senior
Lid geworden
18 aug 2017
Reaction score
760
Punten
113
Verder pluizen leverde mij 'Ánatova' op. Dat zegt me niets, maar als ik het lees, word ik er niet vrolijk van, hoor.

abbs

SecurityExpert
Ondersteuning
Lid geworden
3 jun 2017
Reaction score
73
Punten
28
Leeftijd
54

Rubensky

Moderator
Ondersteuning
Lid geworden
4 aug 2016
Reaction score
96
Punten
48
Ik kan op internet niets vinden over een aanval bij Cloudfire.

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Lid geworden
2 aug 2016
Reaction score
968
Punten
113
Leeftijd
65

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Lid geworden
6 aug 2018
Reaction score
186
Punten
63
Website
www.satellitefun.org
Ik heb contact gehad met Varsio en die hebben door persoonlijke omstandigheden problemen.
Ja oke maar ken je daar iemand persoonlijk? Want dit kan net zo goed iets zijn wat ze afgesproken hebben naar de klant te communiceren.
En net als Rubensky kan ik ook niets vinden over een aanval op een klant van Cloudfire of überhaupt ergens iets. En dan blijf ik het toch vreemd vinden dat twee van de meest bekende op dit gebied opeens allebei dicht zijn.

ArtstudioG

Gevestigd lid
Lid geworden
30 jan 2017
Reaction score
40
Punten
28
Leeftijd
60

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Lid geworden
6 aug 2018
Reaction score
186
Punten
63
Website
www.satellitefun.org
Ja dank, ik kan er nog genoeg vinden, gaat mij er om waarom juist die twee opeens tegelijk waren.
Mijn zus hoeft niets meer die heeft inmiddels een legale Office 2007 dus die kan weer verder.

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Lid geworden
2 aug 2016
Reaction score
968
Punten
113
Leeftijd
65
Wel is Office 2007 inmiddels min of meer een veiligheidsrisico geworden.

Bovenaan Onderaan