• Dit forum is bedoeld om vervelende problemen met de Windows Update op te lossen.
    Kunnen problemen niet opgelost worden, dan is er PeterJ, een Windows Update Expert.
    Zodra PeterJ gaat helpen, zie ik graag, dat de eerdere helpers en anderen proberen te begrijpen wat PeterJ doet,
    maar zich onthouden van verdere bijdragen aan de fix, zodat de hulpzoekende goed geholpen zal worden.
  • Welkom
    PiepComp Support is een modern en gezellig forum; ons devies is snelheid en geen reclame!

De regering heeft vanwege het “coronavirus” werknemers aangeraden om thuiswerker te worden, wij bieden derhalve een "computer APK" aan.

Wordt ook lid! Computer APK

Nieuw DNS Beveiligingsupdate

Abraham54

Admin
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reacties
16.227
Reaction score
2.833
Punten
113
Leeftijd
66
Title: Microsoft Security Advisory Notification
Issued: May 19, 2020
**************************************************************************************

Security Advisories Released or Updated on May 19, 2020 ======================================================================================

* Microsoft Security Advisory ADV200009

- ADV200009 | Windows DNS Server Denial of Service Vulnerability
- https://portal.msrc.microsoft.com/en-us/security-guidance/advisory/ADV200009
- Reason for Revision: Information published.
- Originally posted: May 19, 2020
- Updated: N/A
- Version: 1.0

======================================================================================

Black Tiger

Senior
Lid geworden
6 aug 2018
Reacties
3.004
Reaction score
475
Punten
83
Website
www.satellitefun.org
Niet interessant voor thuisgebruikers, alleen voor Windows hosting en misschien bedrijven die zelf dns servers draaien.
Dus dat loopt zo'n vaart niet.

Abraham54

Admin
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reacties
16.227
Reaction score
2.833
Punten
113
Leeftijd
66
@Black Tiger: waarom niet. De DNS sectie in Windows heeft veiligheidsproblemen, daarom deze update.
Als jij het niet belangrijk vind, dan moet maar zijn. Microsoft denkt er anders over.

Enigma147

Bekend gezicht
Bekend gezicht
Lid geworden
15 dec 2018
Reacties
157
Reaction score
61
Punten
28
Het betreft de DNS server, die Windows server zit. Niet de DNS client die in Windows 10 zit. Ten tweede is het niet bepaald makkelijk te gebruiken. Ten derde moet je als hacker toegang hebben tot het domein en een client. En er is een simpele workaround. Bij elkaar opgeteld, no big deal. Ja, het moet natuurlijk wel gefixed worden.

Abraham54

Admin
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reacties
16.227
Reaction score
2.833
Punten
113
Leeftijd
66
Indeed, all versions of Windows server.

Waarom mijn Windows 10 die update heeft ontvangen deze week, weet ik dus niet.

Black Tiger

Senior
Lid geworden
6 aug 2018
Reacties
3.004
Reaction score
475
Punten
83
Website
www.satellitefun.org
@Black Tiger: waarom niet. De DNS sectie in Windows heeft veiligheidsproblemen, daarom deze update.
Als jij het niet belangrijk vind, dan moet maar zijn. Microsoft denkt er anders over.
Je moet ook beter lezen waarom ik het niet belangrijk vindt. Ik heb aangegeven dat het alleen om dns servers gaat die thuisgebruikers normaliter niet draaien.
Hoe kom jij echter op het idee dat de DNS sectie in Windows veiligheidsproblemen zou hebben? Er zit nauwelijks iets van DNS in Windows zelf.

Waarom mijn Windows 10 die update heeft ontvangen deze week, weet ik dus niet.
Is dan volgens mij ook een andere update geweest. In de advisory staat niet eens een KB nummer.
De enige die ik gehad heb op 14 mei was kb4556799 en die heeft totaal niks met DNS te doen. En nog een voor .Net framework, ook niet DNS.
Het DNS gebeuren in Windows zelf stelt nauwelijks iets voor omdat het alleen een aanvraag doet om dns servers te krijgen, ofwel van je router ofwel je ISP en er zit nog een stukje cache in en dat was het dan grotendeels al.

porrelaar

Vaak hier
Lid geworden
22 aug 2017
Reacties
740
Reaction score
172
Punten
43
Ik krijg KB4497165 sinds een paar dagen ook aangeboden.
In dit artikel van Microsoft staat voor welke processors die update bedoeld is: https://support.microsoft.com/en-us/help/4497165/kb4497165-intel-microcode-updates
Mijn processor, Ivy Bridge, i5-3550, staat daar ook bij. Installeren dan maar? Nee, ik wacht liever nog even.
Lees de comments eens onder dit artikel van Lawrence Abrams (de oprichter en eigenaar van Bleepingcomputer.com): https://www.bleepingcomputer.com/ne...crocodes-released-in-forced-kb4497165-update/

Deze update werd nota bene soms aangeboden via Windows Update voor computers waarop helemaal geen Intel processor aanwezig was!
Sommige mensen kregen na installatie van deze update een blue screen met WHEA UNCORRECTABLE ERROR.
Verwijderen van de update bleek niet altijd mogelijk. En wanneer het verwijderen van die update wel lukte, dan bleven de blue screens bij een persoon komen. Oeps, dat klinkt niet best.

Ik heb installatie van alle updates voorlopig maar 14 dagen uitgesteld:

Daarna zal ik nagaan of er nog steeds problemen gemeld worden die veroorzaakt worden door KB4497165.

Black Tiger

Senior
Lid geworden
6 aug 2018
Reacties
3.004
Reaction score
475
Punten
83
Website
www.satellitefun.org
Tot nu toe gelukkig geen last.
Maar hopelijk krijgen de mensen die hem niet installeren geen problemen volgende week. Want het is de planning van Microsoft om dan de grote Windows 10 Mei update (1400) uit te brengen. Een van de twee grote updates per jaar dus.
Ben eens benieuwd wat dat allemaal gaat brengen. Uit de testen zijn er tot nu toe toch nogal wat dingetjes wat niet zo goed schijnen te werken.
Dus met die update ga ik sowieso zo lang mogelijk wachten tot de kinderziektes er weer uit zijn. Tenzij hij gepushed wordt.

porrelaar

Vaak hier
Lid geworden
22 aug 2017
Reacties
740
Reaction score
172
Punten
43
Die grote halfjaarlijkse update is optioneel (dus niet verplicht), wanneer jouw computer nu draait op versie 1903 of 1909.
Hij wordt dan niet gepusht.
Sterker nog, zelfs wanneer jij nog versie 1809 (van najaar 2018) gebruikt, dan kun jij die oude versie voorlopig gewoon blijven gebruiken. Vanwege corona is de ondersteuning voor versie 1809 namelijk verlengd; de einddatum was eerst 12 mei 2020, maar dat is 10 november 2020 geworden.
Bron:https://docs.microsoft.com/nl-nl/lifecycle/announcements/lifecycle-changes-eos-servicing-dates

Wanneer wordt een nieuwe versie van Windows 10 wel gepusht? Wanneer de ondersteuning van de versie van Windows 10 die jij gebruikt, bijna afgelopen is.
En hier kun je nakijken tot welke datum de verschillende versies (1709, 1809, 1903, 1909) van Windows 10 ondersteund worden met updates: https://support.microsoft.com/nl-nl/help/13853/windows-lifecycle-fact-sheet

Voordat ik een nieuwere versie van Windows 10 ga downloaden en installeren, maak ik eerst voor de zekerheid een image. Bovendien wacht ik meestal een maand of zo met installeren van een nieuwe versie. Inderdaad, vanwege de kinderziektes waar jij het al over had.

Abraham54

Admin
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reacties
16.227
Reaction score
2.833
Punten
113
Leeftijd
66
In principe moet je erop kunnen vertrouwen dat de voorjaarsupgrade volwassen is en geen problemen veroorzaakt.
Deze versie was begin november verleden jaar al klaar en Microsoft heeft de rest van de tijd voor finetuning kunnen gebruiken.

Het grootse nieuws bij Microsoft is overigens, dat Windows 10 weer als volwaardig onderdeel van MS wordt gezien en niet als één van de producten.
Dat betekent alleen maar dat het beter moet gaan met de ontwikkeling van Windows 10, ook is het ondertussen besloten dat er in de naaste toekomst ook onderdelen uit Windows10X in de gewone Windows 10 terecht kunnen komen!

Black Tiger

Senior
Lid geworden
6 aug 2018
Reacties
3.004
Reaction score
475
Punten
83
Website
www.satellitefun.org
Die grote halfjaarlijkse update is optioneel (dus niet verplicht), wanneer jouw computer nu draait op versie 1903 of 1909.
Hij wordt dan niet gepusht.
Da's mooi. Ik schreef al "tenzij hij gepushed wordt" en het is fijn te lezen dat dit niet gebeurt. Ben overigens even op het lijstje (klik) gaan kijken. Da's best interessant weer om te zien. Hier draait 1909 dus die kan dan nog wel een paar minuten mee.

Deze versie was begin november verleden jaar al klaar en Microsoft heeft de rest van de tijd voor finetuning kunnen gebruiken.
Dat zal best maar hij is pas begin deze maand vrijgegeven voor het Insider programma en die hebben er toch wel een aantal dingen al in ontdekt las ik ergens.
Wat me wel interessant lijkt is dat er een verbetering in zou zitten voor multi-monitor support en betere zoek- en indexing.
Daarnaast de gebruikelijke security fixes en verbeteringen.
Ook komt er een grote verandering in het start v.w.b. de Cortona spraak assistent maar dat vind ik zelf niet zo interessant.

Het grootse nieuws bij Microsoft is overigens, dat Windows 10 weer als volwaardig onderdeel van MS wordt gezien en niet als één van de producten.
Leg eens uit? Want dit begrijp ik niet goed.
Windows is altijd hoofdproduct geweest van Microsoft en daarnaast Office. Daar is niets onvolwaardigs aan. Verder blijft MS meerdere producten aanbieden dus om dan te zeggen dat Windows een van de producten van Microsoft is, dat is een gewone normale uitspraak/betiteling.
Vandaar die uitspraak niet helemaal begrijp en/of waar die op gebaseerd is.

ook is het ondertussen besloten dat er in de naaste toekomst ook onderdelen uit Windows10X in de gewone Windows 10 terecht kunnen komen!
Daar zijn ze al jaren mee bezig, zelfs al voordat Windows 10 bestond. Dat zag je al toen opeens in Windows 8 dat tablet startmenu kwam waar iedereen gelijk over viel.
Omdat nu alles Windows 10 is noemen ze het Windows 10X omdat ze er opnieuw mee begonnen zijn of het project verder zijn gaan doorvoeren. Maar het is een ontwikkelings OS waarmee Microsoft de bedoeling heeft dat er een core komt waarop alle devices kunnen draaien. Dus telefoons, tablets, pc's, laptops en zo. Dat moet het straks gaan worden. Daarom dat ook alles in containers gedraaid wordt op 10X zodat ze indien nodig voor bepaalde devices bepaalde containers kunnen uitschakelen of aanpassen.
10X was bedoeld voor multi-monitor gebruik, dus goede kans dat de multi-monitor verbetering die er nu aan gaat komen ook van 10X afkomstig zal zijn.
Maar gezien uitgelegd is dat ze het als basis-os willen gaan gebruiken zal het de bedoeling zijn (zoals al vele jaren) om gewoon 1 OS te ontwikkelen wat overal op kan draaien.
Ben benieuwd of ze dat gaat lukken.

Aarie25

Moderator
Team lid
Lid geworden
4 jul 2018
Reacties
1.271
Reaction score
490
Punten
83
Leeftijd
39
Ik heb de update wel geïnstalleerd en gelukkig een Intel processor, dus ik ervaar gelukkig geen bsods.
Maar wel vreemd dat iedereen hem aangeboden krijgt, terwijl niet iedereen een Intel processor heeft.

Black Tiger

Senior
Lid geworden
6 aug 2018
Reacties
3.004
Reaction score
475
Punten
83
Website
www.satellitefun.org
Oh je bedoeld dus eerder dat ze er meer aandacht aan geven. Klopt inderdaad dat de cloud producten de afgelopen jaren meer onder de aandacht waren en dat was ook hoog nodig als ze niet achter wilden raken op de concurrentie.

Bovenaan Onderaan