Door corona veranderd verkeersbeeld leidt niet tot veel minder slachtoffers

NU.nl

Door corona veranderd verkeersbeeld leidt niet tot veel minder slachtoffers​

BB1fqAA1.img

© Aangeboden door NU.nl

Sinds de coronacrisis is het rustiger op de Nederlandse wegen en zijn er ook minder ongelukken. Toch daalt
het aantal gewonden en doden dat bij die ongelukken valt niet volledig mee. Dat constateert de politie
donderdag in de nieuwe verkeersrapportage van Smart Traffic Accident Reporting (STAR).

Vorig jaar ging het aantal ongelukken met 20 procent omlaag. Tegelijkertijd daalde het aantal gewonden
'slechts' met 11,2 procent, terwijl het aantal verkeersdoden met 10,1 procent afnam. Eind april komt het
Centraal Bureau voor de Statistiek met definitieve cijfers.

De politie wijst te hard rijden en een veranderd verkeersbeeld aan als mogelijke oorzaken van het relatief
grote aantal slachtoffers. "We hoopten dat het aantal verkeersslachtoffers met het aantal ongevallen mee
was gedaald", zo citeert het AD Paul Broer, landelijk projectleider infrastructuur bij de politie en
mede-initiatiefnemer van STAR.

Voor het rapport is informatie uit navigatiesystemen en smartphoneapps geanalyseerd, waaruit bleek dat
bijna de helft van de automobilisten aan het begin van de coronacrisis gemiddeld 15 procent harder dan
toegestaan reed.
Daarnaast constateert Broer dat er vanwege de coronapandemie meer kinderen, fietsers en wandelaars op
straat zijn, ook buiten de gebruikelijke tijdstippen. Veel ongevallen vonden dan ook binnen de bebouwde kom plaats.

'Inrichting verkeersnetwerk moet op de schop'​


Verkeersveiligheidsspecialist Mark Maaskant van VVCR-Prodrive herkent dat beeld. "30 kilometerzones zijn
gemeten naar het aantal verkeersdoden per miljoen gereden verkeerskilometers de meest gevaarlijke
gebieden. Daar rijden alle vervoersvormen, van bus tot fiets, door elkaar heen."

Ook de toename van het aantal bestelbussen in het verkeer draagt volgens Maaskant bij aan het relatief grote
aantal ongelukken. "Het zicht in deze voertuigen is slecht en vanwege de hoge nood moest een groot aantal
relatief onervaren bestuurders het afgelopen jaar met bestelwagens de weg op."
Volgens Maaskant moet er meer aandacht komen voor de inrichting van het verkeersnetwerk, met name in
30 kilometerzones. Daar moet, mede vanwege de verwachte explosieve stijging van het fietsverkeer, de ruimte
op een andere manier ingedeeld worden. Daarbij moet kritisch gekeken worden naar de rol en de plaats van de
auto, zegt Maaskant tegen NU.nl.
"Het veranderde verkeersbeeld vraagt heel veel gewenning van de verkeersdeelnemers. De landelijke en lokale
politiek moeten zich afvragen of de binnenstedelijke infrastructuur daarvoor nog wel geschikt is", besluit Maaskant.
 

Roxmarie

Moderator
gemgemgemgemgemgem
Team lid
Lid geworden
28 mei 2019
Berichten
6.272
Reactiescore
2.992
Punten
323
Locatie
Overijssel
Er zijn gewoon aso rijders, die altijd willen inhalen. Ik zeg het vandaag hier nog in mijn straat. Net voor mijn huis zo'n beetje, is een versmalling omdat er een school staat is het 30 km zone. Er rijd een auto die netjes afremt omdat er auto's van tegenovergestelde richting komen (terwijl je van die kant voorrang hebt) de auto die erachter zit, (audi achtig) toeteren als een malle, even geduld hebben is er niet meer bij tegenwoordig. Of gewoon inhalen op de straat, terwijl de fietsers daar ook op de weg rijden (dat zou veiliger zijn) volgens de gemeente, nou echt niet je wordt als fietser bijna van de sokken gereden. Voorheen was het voor de fietser een stuk veiliger, aparte fietspaden of de ventweg, en nu dus heel veilig tussen de razende auto's. :(
 
Bovenaan Onderaan