E-auto: hoe het dure oplaadverlies te beperken en geld te besparen

Abraham54

Beheer
gemgemgemgemgemgemgemgemgem
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Berichten
29.886
Reactiescore
7.841
Punten
323
Leeftijd
68
Bestuurders van elektrische auto's kunnen dure laadverliezen met e-auto's niet vermijden.
Maar met deze tips verspil je in ieder geval minder elektriciteit en bespaar je geld.


4357313_620x310_r.webp



De Duitse ADAC heeft onderzocht, hoeveel elektriciteit er verloren gaat bij het thuis opladen van e-auto's aan het stopcontact of de
wallbox en hoe je dat verlies tenminste enigszins kunt beperken.
Deze gedetailleerde laadverliestest van de ADAC vindt u hier. De belangrijkste tips samen gevat.


Hoe het laadverlies thuis bij het opladen van e-auto's te beperken
  • Vermijd opladen aan een huishoudelijk stopcontact (daar is slechts een laadvermogen van 2,3 kilowatt mogelijk) en gebruik
    in plaats daarvan het volledige laadvermogen van een wallbox.

  • Bij het laden op wisselstroom geldt de vuistregel: Hoe hoger het laadvermogen, hoe korter het laadproces en dus ook de tijd
    waarin laadverlies optreedt. Om groter laadverlies te voorkomen, moet u dus laden aan een wallbox met 11 of 22 kW.
    De batterij moet altijd zo snel mogelijk vol zijn.

  • In de winter moet het opladen zo snel mogelijk na het einde van de reis plaatsvinden, terwijl de accu nog warm is.

Daarom is er een verlies van lading.

Bij het opladen onttrekken elektrische auto's meer energie aan het elektriciteitsnet dan ze vervolgens in de accu's van de auto opslaan.
De fabrikanten van elektrische auto's zwijgen echter over deze oplaadverliezen, die de eigenaar van de elektrische auto geld kosten
telkens wanneer de accu thuis wordt opgeladen. De Duitse automobielvereniging (ADAC) heeft daarom de laadverliezen gemeten bij
het laden via het stopcontact en bij het laden via een wallbox voor Renault Zoe , Tesla Model 3, VW ID.3 en Fiat 500e.

Het resultaat: de grootste verliezen - tussen 10 en 30 procent (afgerond) - treden op bij het opladen aan het stopcontact van het
huishouden. Vooral de Renault Zoe, die enige tijd geleden werd bekritiseerd vanwege zijn slechte crashtestresultaten, deed het hier
bijzonder slecht met een verlies van meer dan 24 procent, zoals de ADAC benadrukt.

Met een wallbox (met 11 kW) dalen de verliezen tot maximaal ongeveer 10 procent voor alle geteste e-auto's, dankzij de aanzienlijk
kortere laadtijd. Het meest efficiënt was de Fiat 500e, die slechts iets meer dan 6 procent verloor.

Het resultaat: de grootste verliezen - afgerond tussen 10 en 30% - treden op bij het opladen aan het stopcontact van het huishouden.
De Renault Zoe, die enige tijd geleden ook al werd bekritiseerd vanwege zijn slechte crashtestresultaten, scoorde hier extreem slecht
met een verlies van ruim 24 procent, zoals de ADAC benadrukt.

Met een wallbox (met 11 kW) dalen de verliezen tot maximaal ongeveer 10 procent voor alle geteste e-auto's, dankzij de aanzienlijk
kortere laadtijd. Het meest efficiënt was de Fiat 500e, die slechts iets meer dan 6 procent verloor.

Belangrijk: Bij zeer lage temperaturen onttrekken individuele elektrische auto's in uitzonderlijke gevallen ook energie aan het net om hun
accu te verwarmen, zoals de VW ID.3. In deze gevallen kan het verlies oplopen tot 20 procent.

Zowel bij het opladen aan een huishoudelijk stopcontact, als aan een wallbox, moet hun wisselstroom worden omgezet in gelijkstroom
voor de autoaccu's. Dit wordt gedaan door de ingebouwde lader. Volgens de ADAC leidt dit tot ongeveer 5 tot 10 procent conversieverlies
in de vorm van warmte.


Overgenomen van:
 
Bovenaan Onderaan