• Ondervind jij last van problemen in Windows, zoals traagheid, malware, BlueScreensOfDeath, netwerkproblemen en nog veel meer, maak dan gebruik van het fantastische team op dit gezellige pc-hulpforum, om jouw computerproblemen opgelost te krijgen. Tevens is er een keur van andere onderwerpen aanwezig, zoals bijvoorbeeld een filmforum, dat langzaam maar zeker gestalte krijgt. Blijf niet aan de zijlijn staan, maar doe mee met Piepcomp Support.
    Registratie op dit forum is eenvoudig, is gratis en blijft gratis

Easus backup schema, hoe moet dat?

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Lid geworden
6 aug 2018
Reaction score
187
Punten
63
Website
www.satellitefun.org
Misschien kan me iemand hiermee helpen. @ShadyAngel misschien?
Ik ben er eindelijk aan toegekomen die Easys Todo Backup Home te installeren en wil hetzelfde doen als Acronis deed.
1.) Een backup van mijn C partitie maken waarbij bepaalde directory's en files overgeslagen worden -> geen probleem
2.) Wekelijks op zondag om 17.00 een backup maken -> geen probleem
3.) a.) Van de eerste backup een Full backup maken en dan 2 of 3 differentiele backups -> oeps... weet niet?
b.) na deze 2 of 3 differentiele backups weer een Full backup maken -> oeps... weet niet?
4.) Na een bepaalde hoeveelheid full-backups mogen eerdere backups (full en differentieel) automatisch verwijderd worden -> oeps... weet niet?

Anders gezegd, Acronis maakte voor mij wekelijks een backup op zondag. De eerste backup was een full-backup, daarna 3 differentiele backups. Daarna weer een full backup en daarna weer 3 differentiele backups, daarna nog een keer een full backup en op dat moment werden full-backup1 en de eerste 3 differentiele backups verwijderd.

Staat dat nu in Easus verkeerd aangegeven of... want bij wekelijks kan ik alleen aanvinken de eerste backup als full en bij maandelijks eerste maandelijkse backup als full... ik twijfel dus of ik het goed gedaan heb.

Dit is mijn backup schema zoals het nu ingesteld staat (afbeeldingen verdwijnen na 31 dagen automatisch):

En dit is de bewaar "strategie":

Is dat nu goed of moet het anders zodat het gaat als ik wil, of is wat ik wil niet eens mogelijk met Easus?

ShadyAngel

Vaak hier
Lid geworden
12 sep 2018
Reaction score
70
Punten
28
Leeftijd
59
Sorry voor het late antwoord (ik ben nog op vakantie tot eind volgende week in Cuba).
Het zou misschien helpen te vertellen hoe je het zou willen hebben, ik kan het beter uitleggen als ik weet wat je wil bereiken.
Ik heb de eerste weken met de EaseUS backup ook even moeten uitproberen want de instellingen werken toch even anders dan Acronis (welke ik ook nog gebruik).
Een ding waar je moet opletten is dat incrementeel en differentieel in praktijk anders werken. Ik gebruik alleen differentieel want duidelijker.
Ik heb 3 sets backups: 1 dagelijkse met 2 weken bewaren, waarna de 1e set (full met 6 differentiele) verwijderd word als de 2e reeks compleet is.
Een 2wekelijkse set (met 12 differentiele) die 3 maanden loopt waarna ook weer de eerste set verwijderd word.
Als laatste backup set een maandelijkse (met 6 differentiele) en hier word pas na 6 maanden de eerste set verwijderd.
De automatische reserve strategy werkt alleen met volledige sets (1 full en x aantal differentiele). Dus pas als de laatste set volledig is word de eerste verwijderd.
Echter als je er voor kiest de 1e set te behouden begint de automatische opruiming pas vanaf de 2e set en zo verder.
Afzonderlijke (differentiele of incrementele) kunnen alleen handmatig verwijderd worden met de image manager. Ook als je een volledige (full) verwijderd verwijder je automatisch de onderliggende differentiele en incrementele backups. Bij de nieuwe Acronis (2019) werkt dit ook zo met de sets.

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Lid geworden
6 aug 2018
Reaction score
187
Punten
63
Website
www.satellitefun.org
Oh is niet erg, het is niet laat ik heb de vraag immers pas vannacht geschreven. En het zou al mooi zijn als iemand zich zou moeten verexcuseren om op vakantie te gaan. Hahaha. :D
Oh Cuba? Gaaf... nou alvast nog een hele fijne week gewenst!!

Ik gebruik geen dagelijkse backups, alleen wekelijkse. Ik heb alleen Acronis 2016 en 2018 dus 2019 nooit gekocht, gaat ook niet meer gebeuren.

Als je wat zin en tijd over hebt, kloppen de instellingen dan zoals ik ze nu heb staan?

Dat verschil tussen het anders werken met incrementeel en differentieel in de praktijk mag je me uitleggen als je wilt als je terug bent van vakantie, dat heeft geen haast. ;)
Alvast bedankt voor de uitleg en nogmaals een fijne week gewenst!

ShadyAngel

Vaak hier
Lid geworden
12 sep 2018
Reaction score
70
Punten
28
Leeftijd
59
De tijd gaat hier sneller dan in België. Nog 5 dagen en weer naar huis:(:(

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Lid geworden
6 aug 2018
Reaction score
187
Punten
63
Website
www.satellitefun.org
Oef.. nja.. nog 5 dagen genieten dan, da's in elk geval beter dan "morgen naar huis". ;)

ShadyAngel

Vaak hier
Lid geworden
12 sep 2018
Reaction score
70
Punten
28
Leeftijd
59
Ik denk wel dat je instellingen juist staan, hangt er enkel vanaf wat je wil bereiken.
Het enige wat je moet onthouden is dat de backup strategie enkel werkt met volledige sets (dus full + inc of full + diff). Afzonderlijke inc of diff kan je enkel manueel (met de image manager) verwijderen. Als je er een van verwijdert verwijder je ook alle volgende. Ook kan je alle sets, diff of inc samenvoegen maar dat vraagt meer tijd dan een nieuwe backup te maken en gebruik ik dus niet.
Nog een ding is als je manueel een backup maakt is dat met EaseUS altijd een volledige.

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Lid geworden
6 aug 2018
Reaction score
187
Punten
63
Website
www.satellitefun.org
Wat ik wil bereiken staat in mijn eerste bericht. :)
Als het met volledige sets werkt vind ik het ook prima, maar dat vond ik onduidelijk aangegeven omdat er staat "appoint first weekly backup" as full. Maar als je alleen wekelijke backups maakt is dat een vreemde omschrijving in de optie voor wekelijkse backups.
Zal eens kijken wat ie volgende week dan doet.

Dat mergen/samenvoegen doe ik niet, hou ik niet zo van. Liever een nieuwe backup dan.
Dat een handmatige altijd volledig was had ik al gelezen.
Het programma ziet er in elk geval mooi en ook uitgebreid uit dus dat is wel fijn. Mogelijkheden genoeg.

Bovenaan Onderaan