Vraag Een vraag ivm AOMEI backupper

jefken

Junior lid
Hi,
sinds mijn laptop eens gecrasht is en ik op dit forum prachtig geholpen ben (het was eigenlijk nog NCF voor ik dit forum had ontdekt van dezelfde signatuur) en sinds Windows 10 1809 afstand heeft genomen van zijn manier om back-ups te maken ben ik overgeschakeld op AOMEI Backupper pro en heb ik mij voorgenomen om regelmatig een back-up te maken op mijn d:schijf in mijn laptop en eentje op een usb externe schijf. Zo heb ik altijd twee full systeembackups.

Mijn echte vraag is nu:
Als ik een full systeembackup maak zie ik steeds twee files (die ik

bestandsnaam Systeem Back-up(36)full op f 10jan19
filenaam Systeem Back-up(36)full op f 10jan19.adi grootte 45.423.564 kb
filenaam Systeem Back-up(36)full op f 10jan191.adi grootte 45.425.548 kb

de eerste en tweede filenaam verschillen in naam omdat bij de tweede een 1 is toegevoegd
en de grootte verschilt 1984 kb

Waarom maakt ie twee files die iets van elkaar verschillen?
Bij herstel vraagt ie mij een van de twee files te kiezen. Welke kies ik dan?

Ik vind geen antwoord in de help.

Misschien zijn er op dit forum gebruikers van AOMEI Backupper en hebben die een antwoord op mijn vraag?

groetjes uit Gent de mooiste stad van Vlaanderen,
jefken

quandor

hondje
Verander bij een volgende backup de achter de "identificatienaam backup" staande standaard naam eens naar een volledig eigen gekozen naam, bijv. jefken 15-01-2019.
Wat gebeurt er nu?

jefken

Junior lid
@quandor zal ik eens doen volgende keer
kan de naam iets veranderen?
moet nu eerst back-up maken van mijn xplane 11 heb daar een update van gekregen, duurt zo een uur en drie kwartier
zal dan van avond nog een back-up met aomei maken en bestandsnaam eens veranderen

quandor

hondje
Geen flauw idee, maar ik gebruik nu ruim een jaar Aomei en kies na de opstart voor backup, systeembackup (ik verander de standaard naam in een eigen gekozen naam) en dat gaat al die tijd al prima.

Zelfs het terugzetten vanaf usb-hdd verliep probleemloos.

Tip / ervaring : ik heb 1x geprobeerd vanaf een interne hdd terug te zetten, maar dat lukte / wilde niet. Alleen vanaf een extern medium terugzetten lukte.

jefken

Junior lid
@quandor
ik heb ook een keer een aomei backup terug gezet van een ush hdd en dan had ik de eerste file gekozen en het was gelukt.

Ik zal dan ook nu een backup maken op de usb hdd. meet een eigen naam en zien wat dat geeft. Ik zal mij de moeite besparen om dat nog te doen op een interne hdd schijf want die backups nemen toch wat ruimte in.

jefken

Junior lid
@quandor ,

heb zo een back-up gemaakt zonder standaardnaam maar is krek hetzelfde
twee files. De naam doet er dus niet toe
Die standaard met een aanvulling is wel herkenbaar.
jefken

quandor

hondje
Ik herken het maken van 2 files niet. Als ik bij de start kiest voor 'backup', 'systeembackup', dan worden er bij mij geen twee files aangemaakt.

quandor

hondje
Die optie zie ik in mijn (gratis) versie niet. Wel wordt de gehele C schijf gekopieerd dus ik neem aan dat dat een full kopie is. Na het starten van het progje verricht ik dus maar 2 muisklikjes (zie hierboven) en wat lager in dat schermpje kies ik een doellokatie en tot slot klik ik op starten. Ik vink dan daarna ook nog de achteraf controle van de backup aan.

jefken

Junior lid
Ik herken het maken van 2 files niet. Als ik bij de start kiest voor 'backup', 'systeembackup', dan worden er bij mij geen twee files aangemaakt.
dat is toch raar
ik heb de pro versie en ik heb steeds 2 files bij de full backup, maak ik dan een incrementele dan komen er nog twee bij
zie de bijlage
ik heb een vertaling gemaakt van de manual van aomei

ik maak steeds een full back-up

Bijlagen

Laatst bewerkt:

quandor

hondje
Gelezen.
Daar ik een vrij nieuwe (en dus supersnelle) machine heb, maak ik alleen maar systeem(image)backups (en geen incr of dif backups) Waarom niet? Omdat het maken van een image ongeveer 20 minuten duurt en dat vind ik geen bezwaar. Ik heb mij dus binnen Aomei nooit verdiept in de incr en / of dif backups en heb daar dus v.w.b. het progje Aomei, 0,0 verstand / kennis van.
Da's ook de reden dat ik de gratis versie van Aomei gebruik. Ik maak alleen maar schijfimages (elke 1e dag van een kalendermaand) en dat doet Aomei meer dan prima, (zo bleek mij na een noodzakelijke imageterugzetting in het voorjaar van 2018) en verder laat ik alle overige (geavanceerde) opties aan mij voorbij gaan.

Misschien herkent een andere meelezer, die de betaalde versie heeft, het 2 files gedoe van Aomei?

Laatst bewerkt:

jefken

Junior lid
@quandor ,
Ik heb mij ondertussen wat verdiept in de backup software van AOMEI en ik heb een goede Nederlandse handleiding gevonden op een ander helpforum van de hand van droske (wel 4.0.6) en ik zit al op 4.6.1)
AOMEI Backupper Standaard - Handleiding.

ik begrijp nu waarom ik twee files heb en jij maar één bij het maken van een systeembackup.
Ik had Back-up taak instellen aangeklikt om zogezegd een taak in te stellen zie de uitleg hieronder
AOMEI Backupper Standaard - Handleiding.

wanneer ik die back-up taak niet aanvink krijg ik ook maar één file.

Zo je ziet dat men al doende leert.
Ik stel nu ook vast dat bij een systeembackup ik alleen het systeem backup en geen data op de c:
op de d: moet ik mijn data ook apart backuppen.
Ik zal ook regelmatig een partitiebackup maken van mijn c: en bestanden backup van data op de c: en op de d:

dat zal een prachtige bezigheid zijn naast mijn vliegsimulatie.

Hoe komt het toch dat we niet altijd begrijpen wat die ontwikkelaars van handleidingen allemaal bedoelen.

ShadyAngel

Gevestigd lid
Vorig jaar heb ik ook Aomei geprobeerd voor ik EaseUS aangeschaft heb. Ik meen die dubbele bestanden ook gemerkt te hebben maar dit was niet de reden dat ik voor EaseUS gekozen heb. Misschien als ik die oplossing eerder gekend had, had ik misschien ook Aomei verkozen, toch zeker ipv Acronis True Image.

quandor

hondje
Ik heb iets meer dan een jaar geleden, toen Microsoft aangaf te stoppen met hun buildin backup / image software, diverse progjes uitgeprobeerd. Uiteindelijk was Aomei voor mij de meest flexibele. Los van de mogelijk miljoenen mensen die Acronis gebruiken, hoor / lees ik toch ook vrij regelmatig problemen bij het terugzetten van een image, gemaakt met Acronis. Dit tooltje zal dan ook niet gauw mijn voorkeur hebben.

jefken

Junior lid
Ik ben nu bezig een disk aan het klonen omdat mijn hdd opstart disk met Windows een geel vlek heeft als ik de schijf eens scan en dus vroeg of laat de geest zal geven. De brondisk is 500gb en devdoel'disk die uiteindelijk de brondisk moet vervangen is 1tb.
Dit duurt een tijdje en ik hoop dat hij niet alleen de systeem partitie kopieert maar ook de gegevens op het c schijf gedeelte met mijn data.

quandor

hondje
Ik denk dat dat wel gaat lukken.

jefken

Junior lid
Ik denk dat dat wel gaat lukken.
Het is gelukt

maar ik stel het volgende vast:

Mijn brondisk die mij de problemen geeft en een opmerking geeft bij opstarten dat de smart zegt bad omdat er een sector bad is.
Nu bij de kloon zegt ie hetzelfde wanneer ik met speccy kijk
Dus hij kopieërt de slechte sector ook normaal gaf deze doel disk oorspronkelijk die badsector niet.
Als ik nu die schijven in mijn klaptop verwissel gaat mijn probleem dan opgelost zijn? Of moet ik gewoon op die schijf (de nieuwe zogezegd) gewoon opstarten met mijn bootcd van aomei en dan de systeembackup terug zetten?

jefken

Junior lid
wanneer ik met speccy op mijn andere laptop kijk dan geeft de smart geen fout meer aan
hoe komt dat?
ik ga nu nog eens kijken op mijn andere laptop of hij daar de fout nog aangeeft?

jefken

Junior lid
geeft nog steeds de fout aan op beide disks op de andere computer
wanneer ik de beide disks scan met mijn aomei partition dan heeft hij xel een scan en herstel gedaan van mijn bronsschijf deel c:
de andere delen waren goed wat betreft scannen op bad sectors en ook het checkdsk en repair was in orde
raar toch?

quandor

hondje
@jefken schreef : als ik nu die schijven in mijn klaptop verwissel gaat mijn probleem dan opgelost zijn? Of moet ik gewoon op die schijf (de nieuwe zogezegd) gewoon opstarten met mijn bootcd van aomei en dan de systeembackup terug zetten?

Dit lijkt mij idd. de beste optie.

Bovenaan Onderaan