Vraag Een vraag ivm AOMEI backupper

jefken

Junior lid
Wanneer ik mijn gekloonde disk in de laptop steek ipv mijn gehavende en ik wil mijn laptop opstarten zegt hij dat mijn schijf geenbootschijf is

quandor

hondje
Dan is er duidelijk iets niet goed gegaan. Lastig is hiervandaan een juiste inschatting te maken wat er precies waar fout is gegaan.

jefken

Junior lid
ben u bezig om op die schijf een systeembackup terug te zetten
moet ik die schijf eerst formateren zodat ze clean is want nu staan daar wel verscheidene partitiies op en gezien het een schijf is van 1T ipv van 0.5t mijn gehavende schijf moet ik de backup terug zetten op de c die groot genoeg is

jefken

Junior lid
heb de backup terug gezet maar de schijf boot niet dus ik zal ze eerst moeten cleanen en formateren denk ik

jefken

Junior lid
Ik heb nu alle partities op de disk verwijderd en ik zet nu een systeem backup terug zien wat dat geeft of hij boot of moet ik er eerst via Mediatool Windows 10 opzetten en dan de Systeembackup terug Etten ,?

jefken

Junior lid
Ik heb hem nu in gang gekregen met de nieuwe disk start wel traag op zal nog eens herstarten of dat vlugger gaat daarna

jefken

Junior lid
Heb ook met aomei partition een test gedaan van de c schijf en hij vindt er fouten op die hij nu via checkdsk aan het herstellen is

quandor

hondje
Strak plan.

jefken

Junior lid
Backup gemaakt en zo komt er een einde aan mijn probleem.
Eind goed al goed.
Op naar het volgende.......

quandor

hondje
Is niet te hopen.

jefken

Junior lid
@quandor,
Nog een vraagje,
ik heb nu een systeembackup gemaakt van mijn windows schijf. (sdd schijf 500GB)
Mijn data evenwel staan op een tweede disk (HDD 2TB)
Hoe maak ik daar best een backup van:
een disk backup?
of
een bestanden backup?

kan ik van beide een image onderzoeken (mounten)
van de systeembackup heb ik dat al gedaan en krijg ik twee virtuele schijven in mijn verkenner;
Kan ik die van een bestanden backup en eventueel van een disk backup ook virtueel voorstellen via verkenner na image onderzoek?
Maakt hij dan ook virtuele schijven aan?

is een diskbackup (alle bestanden) hetzelfde als een bestandenbackup (de bestanden)

ik zal dit alles wel uitproberen maar experimenteren kan soms moeilijkheden opleveren.
De documentatie is niet altijd zo klaar als pompwater en soms zit de computermiserie in een klein hoekje.

Laatst bewerkt:

quandor

hondje
Als het idd. alleen maar 'data' betreft, m.a.w. brieven, foto's, Exceldingetjes, Wordbrieven etc. etc. dan zou ik simpelweg in de Windowsverkenner de hele handel zo naar een externe USB disk kopiëren.
Ik ben nooit een voorstander van mounten geweest, zéker niet voor dit soort doeleinden en waarom zou je ook? Gewoon kopïeren en plakken.

jefken

Junior lid
Als het idd. alleen maar 'data' betreft, m.a.w. brieven, foto's, Exceldingetjes, Wordbrieven etc. etc. dan zou ik simpelweg in de Windowsverkenner de hele handel zo naar een externe USB disk kopiëren.
Ik ben nooit een voorstander van mounten geweest, zéker niet voor dit soort doeleinden en waarom zou je ook? Gewoon kopïeren en plakken.

eigenlijk is dat een beter gedacht dan al dat gedoe. Bovendien doe ik dat al met mijn bestand X-plane 11 (mijn vliegsimulator die op de data schijf staat en waarvan ik een kopie bewaar op een externe hdisk waar ik dan ook een kopie bewaar van al mijn add-ons en scenery's - een schijf alleen voor mijn vlieggedoe)

quandor

hondje
Ja, maar voor de goede orde : die systeembackup of image van C moet je daarnaast wel maken en ook regelmatig opnieuw maken. Bewaar altijd de laatste 2 versies én zorg ervoor dat je wéét dat je systeem in orde is en daarnaast ook virusvrij als je een image maakt. Je zou bijvoorbeeld de eerste image permanent kunnen bewaren en als je dan 1,5 jaar later door een virus wordt getroffen dat ook nog eens op die laatste 2 images blijkt te zitten, dan heb je nog altijd die eerste goede.
Idd. die ene dan weer updaten met Windows backups etc. etc. kost dan even tijd, maar altijd minder tijd dan Windows en al je programma's opnieuw installeren.

jefken

Junior lid
Ja, maar voor de goede orde : die systeembackup of image van C moet je daarnaast wel maken en ook regelmatig opnieuw maken. Bewaar altijd de laatste 2 versies én zorg ervoor dat je wéét dat je systeem in orde is en daarnaast ook virusvrij als je een image maakt. Je zou bijvoorbeeld de eerste image permanent kunnen bewaren en als je dan 1,5 jaar later door een virus wordt getroffen dat ook nog eens op die laatste 2 images blijkt te zitten, dan heb je nog altijd die eerste goede.
Idd. die ene dan weer updaten met Windows backups etc. etc. kost dan even tijd, maar altijd minder tijd dan Windows en al je programma's opnieuw installeren.
ik ben je goede raad aan het volgen; overigens die dan kopiëren naar een externe disk duurt niet zo lang. en zoveel nieuwe data creëer ik niet.
Belangrijke documenten kopieer ik dan ook nog eens naar mijn cloud bij stack.nl

Laatst bewerkt:

quandor

hondje
Ieder mens heeft zijn leuke hobby's nodig, dat houdt ons van de straat :)

Bovenaan Onderaan