Info Endless OS is een nog onbekend besturingssysteem.

Abraham54

Beheerder
Ondersteuning
Vandaag door toeval op Endless OS gestoten.
Een en ander opgzocht en het heeft mijn nieuwsgierig gemaakt.

Bijzonderheden zijn dat het OS geschikt is voor de 64-bit processors van Intel en AMD.
Minimaal 2 GB werkgeheugen is aanbevolen en wat betreft hardeschijfruimte betreft, zijn er twee versies, een normale versie die 16 GB gebruikt en de uitgebreide versie die 32 GB nodig heeft.

Naast Windows installeren kan; naast Linux of MAC OS installeren kan niet
- dan wordt een installatie via USB-stick aanbevolen.

Endless OS

Endless OS 3 Different But Great

Some thoughts on Endless OS: GNU/Linux overview

Later vandaag zal ik conform wat de website van Endless OS aangeeft, dit besturingssysteem op een snelle Corsair USB3 stick van 32 GB zetten en later mijn eerste ervaringen ermee vermelden

Abraham54

Beheerder
Ondersteuning
The Endless OS Getting Started Interactive Guide!

Abraham54

Beheerder
Ondersteuning
Ik nog niks berichten helaas - de USB-stick kan om onbekende redenen schijnbaar niet gebruikt worden.

Abraham54

Beheerder
Ondersteuning
Ik ben inmiddels een groter installatiebestand aan het downloaden.

Abraham54

Beheerder
Ondersteuning
Om jou eerlijk de waarheid te zeggen - ik ben dit project geheel uit het oog verloren.
Maar een herkansing?

Endless is Debian - maar waarom je van uit Windows Endless moet installeren als je een dualboot systeem wil hebben, ontgaat mij!
What can I do with an Endless USB Stick?

Wat ik er van zie is wel leuk.
Dadelijk maar eens een USB stick halen en ook wat mee gaan stoeien?
Boven op de pc (Win10) in mijn "mancave" eens een stukje gaan rommelen.

Installatie is aan de gang op de USB stick.
Ik zal eens kijken of ik wat plaatjes van de installatie kan maken, desnoods met mijn telefoon.

Ik heb 2 harde schijven in deze pc, 1 SSD van 120 Gb en 1 van 3 Tb..
Ik kan natuurlijk op die van 3 Tb een installatie doen om te kijken hoe het gaat.
USB wil niet echt lukken, ik heb geen lege USB 3.0 uitvoering voor handen momenteel.
Nu een 16 Gb stick erin maar die gaf net ook al foutmeldingen.
Bovendien weet ik niet of ik deze in FAT32 of NTFS moet formateren dus heb ik maar de laatste gedaan.

Op dit moment draaiend vanaf USB dus de live versie.
Via Chromium gelijk naar Piepcomp.nl en dat werkt prima.
Wat kan ik nu voor jullie doen mensen?
Installatie geeft aan het begin al aan wat je wilt.
Je kunt kiezen voor diverse uitvoeringen maar de 2 volgende zijn de meest gekozen:
1: Endless OS Basic (2 Gb)
2: Endless OS Full (14,4 Gb)
Beide zijn te installeren op een USB stick, USB 3.0 heeft de voorkeur maar 2.0 (deze test) werkt dus ook goed en snel!
Ik ga dadelijk de volledige versie installeren op mijn 3 Tb schijf, eens kijken wat er dan gebeurd.

Als je Endless wilt installeren, gaat deze automatisch een deel van je c-schijf pakken.
Dit is vooralsnog NIET aan te passen!
Dus een OS op een andere partitie is geen optie.

Ben nu de Full version aan het downloaden en deze zal ik op de laptop zetten.
Hier heb ik de c: van 500 Gb, dus 64 Gb kan ik wel reserveren van de volledige installatie.
32 Gb is overigens geadviseerd door het installatieprogramma zelf.

maarten70

Bekend gezicht
Ik heb 2 harde schijven in deze pc, 1 SSD van 120 Gb en 1 van 3 Tb..
Ik kan natuurlijk op die van 3 Tb een installatie doen om te kijken hoe het gaat.
USB wil niet echt lukken, ik heb geen lege USB 3.0 uitvoering voor handen momenteel.
Nu een 16 Gb stick erin maar die gaf net ook al foutmeldingen.
Bovendien weet ik niet of ik deze in FAT32 of NTFS moet formateren dus heb ik maar de laatste gedaan.
Als je niet weet of je FAT32 of NTFS moet kiezen raad ik je aan altijd FAT32 te kiezen, Linux bijvoorbeeld ondersteund NTFS eigenlijk nooit en bijna geen enkele OS maker gebruikt NTFS. De rede hiervoor is dat FAT32 veel makkelijker te ondersteunen is (bijvoorbeeld omdat er zoveel documentatie over is voor developers, wat NTFS niet echt heeft).

Als je Endless wilt installeren, gaat deze automatisch een deel van je c-schijf pakken.
Dit is vooralsnog NIET aan te passen!
Dus een OS op een andere partitie is geen optie.
Jammer. Je kan nog wel virtualbox proberen. :)
of probeer de USB te formatteren naar FAT32.

Mocht je virtualbox niet kennen: Dat is software van Oracle, dat een PC emuleert (dus dat kan je gewoon op Windows installeren).

Laptop pakte de fullversion niet.
Op één of andere manier installeert hij wel helemaal maar dan krijg ik het mooie opstartscherm, gevolgd door het landschapscherm en enkele opstart vragen om vervolgens niets meer te doen/aan te geven.
Op de pc lukt het wel dus zal ik daar de basic versie gaan uitproberen.

Bovenaan Onderaan