Externe hdd

Ik heb voor backup doeleinden een externe harde schijf gekocht .
Verkoopsite meld 8 TB, en dat klopt wel maar staat op beeld als 4 maal 2 terrabyte.

Op mijn windowsmachine geprobeerd schijfpartities te verwijderen en dan 1 partitie van 8 TB aan te maken.

Dat werkt niet...

IK heb een laptop met een linuxversie , maar kom daar ook niet verder mee.

Heeft iemand de oplossing, want aangezien ik schijven van 3-4 TB moet opslaan kan ik met die 4 partities niks

612f75f915b5f-Schermafdruk_van_2021-09-01_14-38-06.png

Enigma147

Moderator
Team lid
Lid geworden
15 dec 2018
OS
Windows 10 pro
AV
Bitdefender
FW
Cisco Meraki
Welke externe schijf heb je precies gekocht? Merk en type?

Anjo

Medewerker
Lid geworden
22 apr 2017
Leeftijd
66
OS
Windows 10; Windows 11 ; Zorin 16, Mint 18, Android 8 en 10
AV
Microsoft
FW
in KPN modem

Enigma147

Moderator
Team lid
Lid geworden
15 dec 2018
OS
Windows 10 pro
AV
Bitdefender
FW
Cisco Meraki
Ja, dat is van belang. Ten eerste3 heb ik geen idee wat voor apparaat het is, gewone USB harddisk, of een of ander exotischer apparaat met meerdere schijven erin of is het een NAS? hoe is het aangesloten via USB of via een netwerk/wifi? Mensen geven soms de verkeerde informatie, dus het merk en type weten van wat er bedoeld wordt geeft zekerheid. Ook is het regelmatig erg makkelijk als ik even de specificaties of de handleiding kan opzoeken.

Bij Wish moet ik inloggen, maar ik kan gelukkig net genoeg lezen, om te weten wat ik moet weten.

Wat je moet doen is in schijfbeheer de externe disk opzoeken en de bestaande partities verwijderen. Daarna maak je één grote partitie aan van 8 TB. Dat moet dan inderdaad in GPT zijn.

Daarna heb je maar 1 disk, van 8 TB groot.

Oops, ik lees net dat het niet werkt. Kan je een printscreen maken van schijfbeheer en vertellen waarom het niet lukt? Wat het zou wel de oplossing moeten zijn.

Anjo

Medewerker
Lid geworden
22 apr 2017
Leeftijd
66
OS
AV
Microsoft
FW
in KPN modem
Euh, dat is FF lastig want t ding is onderweg naar een IT vriendje. En een manual wordt voor die prijs niet meegeleverd.

Wat er gebeurde onder Win10 is het volgende:

In schijfbeheer zie ik de 4 partities en ik geef opdracht Partitie verwijderen...
Prima dat gebeurt 4 maal MAAR win10 blijft de partities zien en een letter toekennen.

USB eraf, reboot en schijfbeheer open: 4 maal ext usb schijf met niet actieve letter ( dus in verkenner niet benaderbaar)

In schijfbeheer de 4 patities weer als primaire partitie aangemaakt want ze blijven als 4 delen te zien ( met de oude letters ervoor).

Eigenlijk zegt schijfbeheer er is wel 8 TB, maar opgebouwd uit 4 kleine schijfjes....

dorado

Moderator
Team lid
Lid geworden
15 aug 2017
OS
Linux
FW
UFW
Je zou een GParted Live Stick kunnen gebruiken om de partities aan te passen.

Wel werkt Linux anders dan Windows
Linux gebruikt /dev/hdx1 of /dev/sdx1
x is een letter, beginnend bij de a, daarna b enz.
1 is een nummer. (1, 2, 3, enz.)

Zo duidt bv. /dev/hda1 de eerste schijf(a) en de eerste partitie(1) aan .
(dev staat voor device en hd voor hard disk.)

En is /dev/hdc5 de derde schijf(c) en de vijfde partitie(5) (uitgebreid)
Een harde schijf kan maximum verdeeld worden in 4 primaire partities. daarom werd de "extended of uitgebreide partitie" uitgevonden. In die extended of uitgebreide partitie kan je zoveel "logische stations" maken als je wil. Het wordt logisch station genoemd maar eigenlijk zijn het ook partities.)
.

(Ⓒ staat voor de derde schijf dus een andere dan Ⓐ en de 5 daarachter duidt de vijfde partitie aan.
Neem deze handleiding door voor meer info: Schijfindelingen en A beginner’s guide to disks and disk partitions in Linux

Lees vervolgens deze handleiding Partitioneer je schijven met behulp van GParted

Laatst bewerkt:

Anjo

Medewerker
Lid geworden
22 apr 2017
Leeftijd
66
OS
AV
Microsoft
FW
in KPN modem
Werkt allemaal niet. Net bij een vriend met Partition Master aan de gang geweest.... de 4 partities blijven bestaan en zijn niet samen te voegen.

Ik koop bij die toko niks meer en ga een klacht indienen.

Digicafé

Bekend Gezicht
Lid geworden
13 mei 2020
Leeftijd
64
OS
Windows 10 Pro for Workstations
AV
Microsoft Defender
FW
Windows Firewall
Ik koop bij die toko niks meer en ga een klacht indienen.
Verloren moeite, want ik zie nergens staan dat ze ooit zouden beweerd hebben dat die 8TB in één partitie kon gezet worden. Bij mijn weten is dat ook alvast niet mogelijk in Windows - de Linux distributie die jij gebruikt, dat weet ik niet.
Dat jij dat niet wist bij de aankoop kan je de verkoper moeilijk aanwrijven - hij heeft voor zover ik kan zien geleverd wat hij beloofd had en het werkt zoals het hoort ...

In alle geval is één partitie van 8TB zééér af te raden.

Anjo

Medewerker
Lid geworden
22 apr 2017
Leeftijd
66
OS
AV
Microsoft
FW
in KPN modem
Ik heb de zaak aangekaart en wacht respons af.

Ik heb op mijn NAS een JBOD van 16 Terra met daarop kopieën van een aantal grote harddrives en die moeten elders opgeslagen worden, vandaar dat ik die grote disk nodig heb.

Mijn Nassen zien die jbod prima en mijn windows ook hoor.

Black Tiger

Moderator
Team lid
Lid geworden
6 aug 2018
Website
www.satellitefun.org
OS
Windows 10 Pro
AV
AVG
FW
Windows Firewall
Ik denk dat ik de oorzaak vermoedelijk weet. Windows kan wel degelijk gewoon 8 TB formatteren.
Echter je zult eerst de partities moeten zien te verwijderen, niet samen voegen.

Ik heb namelijk het idee dat deze partities middels MBR aangemaakt zijn. In dat geval loop je tegen een limiet van 2 TB op, logisch dus dat je de partities dan niet kunt samen voegen, met geen enkel programma.

Je moet ze eerst verwijderen helemaal. Dan moet je ze middels GPT opnieuw aanmaken en dan zou je 8 TB kunnen maken.
Ik zou niet weten waarom een partitie van 8 TB zeer af te raden zou zijn. Tenzij het om snelheid en data loss gaat als ie stuk gaat.
Persoonlijk zou ik hem verdelen in 2 partities van 4 TB.

P.s. Wish=China. Kijk daar altijd enorm goed uit met USB sticks en harde schijven die een bepaalde grootte aangeven daar wordt nog wel eens mee gefoeteld.

Enigma147

Moderator
Team lid
Lid geworden
15 dec 2018
OS
Windows 10 pro
AV
Bitdefender
FW
Cisco Meraki
Ik denk dat ik de oorzaak vermoedelijk weet. Windows kan wel degelijk gewoon 8 TB formatteren.
Echter je zult eerst de partities moeten zien te verwijderen, niet samen voegen.

Ik heb namelijk het idee dat deze partities middels MBR aangemaakt zijn. In dat geval loop je tegen een limiet van 2 TB op, logisch dus dat je de partities dan niet kunt samen voegen, met geen enkel programma.

Je moet ze eerst verwijderen helemaal. Dan moet je ze middels GPT opnieuw aanmaken en dan zou je 8 TB kunnen maken.
Ik zou niet weten waarom een partitie van 8 TB zeer af te raden zou zijn. Tenzij het om snelheid en data loss gaat als ie stuk gaat.
Persoonlijk zou ik hem verdelen in 2 partities van 4 TB.
Klopt.

Voor backups zou ik ze alleen niet verdelen. "Gewoon" een disk van 8 TB gebruiken, is veel efficiënter.

P.s. Wish=China. Kijk daar altijd enorm goed uit met USB sticks en harde schijven die een bepaalde grootte aangeven daar wordt nog wel eens mee gefoeteld.
Ik heb het wel gezien met USB sticks en memory cards, maar harddisks nog niet. Ik wil niet zeggen dat het niet mogelijk is, maar minder waarschijnlijk.
Maar wat je nu meemaakt is wel een reden om dit soort uitgaven gewoon bij een Nederlandse (web)shop te doen, minder kans op vage apparatuur en je hebt een winkel en wettelijke bescherming waar je op terug kan vallen. Niet dat daarmee alle risico's zijn afgedekt, maar je hebt meer zekerheid.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
67
OS
Windows 10 Professional x64
AV
Ziggo F-Secure antivirus
FW
ZoneAlarm Free Firewall
De foto geeft aan dat het een notebookschijf is, maar de behuizing is voor 1 notebook HD en acht TB notebookschijven als HD bestaan niet.
SSD notebook schijven zijn wel in 8 TB te krijgen.

Anjo

Medewerker
Lid geworden
22 apr 2017
Leeftijd
66
OS
AV
Microsoft
FW
in KPN modem
Ik heb de partities verwijderd maar kon daarna niets met gpt. In alle applicaties bleven er vier schijven staan

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
67
OS
AV
Ziggo F-Secure antivirus
FW
ZoneAlarm Free Firewall
@Anjo - is het een 2,5" of een grotere behuizing?

Enigma147

Moderator
Team lid
Lid geworden
15 dec 2018
OS
Windows 10 pro
AV
Bitdefender
FW
Cisco Meraki
Ik heb de partities verwijderd maar kon daarna niets met gpt. In alle applicaties bleven er vier schijven staan
Maak eens een print screen van schijfbeheer met de partities verwijderd?

Staat er iets van een typenummer op?

Anjo

Medewerker
Lid geworden
22 apr 2017
Leeftijd
66
OS
AV
Microsoft
FW
in KPN modem
Doe ik straks.

61306adb60832-Schermafdruk_van_2021-09-02_08-09-47.png

2,5 " Abe

Laatst bewerkt:

Anjo

Medewerker
Lid geworden
22 apr 2017
Leeftijd
66
OS
AV
Microsoft
FW
in KPN modem
61307f75e8985-IMG_20210901_200538.jpg

Hier in Partition Master met de 4 partities unallocated.
Hiervoor ook in GPT gezet, geen verschil.

Anjo

Medewerker
Lid geworden
22 apr 2017
Leeftijd
66
OS
AV
Microsoft
FW
in KPN modem
heb nu 4 partuities in GPT.
Ik kan nog steeds geen enkel volume aanmaken.

Behuizing openen is niet te doen, schijnt naast geschroefd ook geplakt te zitten.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
67
OS
AV
Ziggo F-Secure antivirus
FW
ZoneAlarm Free Firewall
@Anjo - ik wacht nog steeds op een antwoord - zie bericht #14!

Bovenaan Onderaan