Vraag Geheugen snelheid aanpassen.

ShadyAngel

Gevestigd lid
Ik heb gemerkt dat het geheugen van mijn pc maar staat ingesteld op 2133Mhz. Ik heb nochtans geheugen dat met XMP instellingen tot 300Mhz kan draaien zonder problemen. Mijn moederbord kan met geheugen tot 3400Mhz werken. Nu heb ik gelezen dat dit ergens in de BIOS moet ingesteld worden anders draait die standaard op 2133Mhz. Kan iemand me uitleggen hoe ik dit moet doen? Alvast bedankt voor de info.
Moederbord is Gigabyte GA X99 Gaming 5P
Geheugen is Kingston DDR 4 Hyper X Savage KHX3000C15D4/8GX

ArtstudioG

Gevestigd lid
Heb je de laatste BIOS er op staan (F24c van 25/6/2018)? Hoeveel RAM-latjes zitter erin?

ShadyAngel

Gevestigd lid
De BIOS staat op F22. Deze werd door Alternate geïnstalleerd wegens veelvuldige problemen (mei 2016). Toen bleek het 1e gekocht moederbord na 1 week al defect en is toen onder garantie vervangen. BIOS zelf updaten heb ik geen ervaring mee. Ik heb dat vroeger wel al een paar keer gedaan met MSI moederborden omdat deze dat volautomatisch konden. Ik weet niet of de Gigabyte dit ook kan. Gigabyte heeft wel een dubbel BIOS in geval van problemen. Ik denk niet dat ik voor de XMP echt de laatste BIOS nodig heb. Ik heb ze wel al gedownload maar nog niet nodig gehad. Van het BIOS kan ik beter afblijven als alles werkt hebben ze me verteld. Ik kan aan de handleiding van Gigabyte niet aan uit anders had ik de laatste BIOS wel geïnstalleerd. Het moederbord is heel goed maar de handleiding is wat anders. Misschien met een duidelijke handleiding. Alternate heeft me verteld dat ik alleen de XMP in het BIOS moet aanpassen en van de rest afblijven. Overklokken doe ik nooit, dan koop ik liever een betere (hoger categorie) zodat ik niet hoef te overklokken en de electronica niet zo snel slijt.
Alle geheugenbanken van het moederbord zijn gevuld = 8 x 8 GB met XMP tot 3000Mhz.

ShadyAngel

Gevestigd lid
Vanmorgen bericht gekregen van Gigabyte dat ik via het BIOS de XMP profiles moest instellen. Laat ik dat nou net gedaan hebben. In de BIOS en via het eigen Gigabyte AppCenter. Geen resultaat. Mijn computer werkt wel normaal maar het is niet normaal dat die XMP profiles steeds weer automatisch terug uitgeschakeld worden. Heb er genoeg voor betaald dat die wel mogen werken, MB 300€+, geheugen 600€+
De app heeft alle mogelijke drivers bijgewerkt en de BIOS geupdate naar een latere versie (F23 ipv F22). Een andere fout die mijn pc al had vanaf het begin bleek nu wel opgelost (onbekend usb apparaat is nu blijkbaar wel herkend).

ArtstudioG

Gevestigd lid
Er is nog een update, zie bericht #2

ShadyAngel

Gevestigd lid
Ik had die updates al eerder gedownload. Maar een BIOS update zelf manueel doen heb ik geen vertrouwen in. Wel jammer dat de Gigabyte de allerlaatste BIOS versie niet kent. Misschien komt dat nog later want die BIOS is maar een half jaar oud. Degene die ik had was al over 2 jaar. De F23 heeft wel een USB probleem opgelost die ik zelf niet vond. Denkelijk was dat de interne extra USB 3.1 (gen 2) kaart. Er staat bij de beschrijving nog wel "onbekend USB apparaat (opsomming door apparaat is mislukt). Wat dit laatste inhoud is een raadsel maar het gele waarschuwingsteken is nu wel weg. Een andere mogelijkheid is misschien dat dit komt door dat deze poorten nog vrij zijn.

Bovenaan Onderaan