GPU's defect?

ShadyAngel

Vaak hier
Ik weet niet of jullie leden hier ook bekend zijn in de hardware problematiek van een zowel gaming als algemeen gebruikte pc. Daarom heb ik deze vraag ook op het forum van Hardware Info geplaatst.
2 jaar geleden kocht ik mijn huidige pc, een voor die tijd nog zeer zware pc (Intel 6900K, 2x Nvidia 1080FE, 64Gb RAM, 2x SSD's en 4x HDD's. Toen was ik door omstandigheden niet zo geïnteresseerd in PC games en heb dan ook nog niet verder gekeken. Niettegenstaande de configuratie van mijn pc heb ik zelfs met lichte games schokkende beelden terwijl mijn oudere pc zelfs met een Nvidia GTX690 dit niet had. Ik heb nu een benchmark (userbenchmark) gedraaid en deze gaf voor mijn GPU's maar een score van 39% terwijl deze kaart volgens de benchmark met één 1080 al een score van 123% zou moeten halen.
Waar moet ik hier beginnen zoeken?
Alle andere programma's waaronder foto en video programma's geen enkel probleem vertonen.

quandor

hondje
Ik kan zo 1,2,3 geen directe reden bedenken waarom het zo schokkerig verloopt. Je schrijft dat je de machine al 2 jaar hebt. Doet dit euvel zich vanaf dag 1 al voor?

Plaats ook eens een Speccy logje bij je volgende bericht.

ShadyAngel

Vaak hier
Ik vermoed wel dat dit zich al vanaf het de eerste dag voordoet. Door omstandigheden had ik toen geen interesse meer in games maar ik heb toen wel ineens een stevige pc samengesteld om niet te snel weer een nieuwe te moeten kopen. Ik heb me toen wel nog met video en foto bewerking bezig gehouden en daar heb ik nooit problemen mee gehad. De pc heb ik laten bouwen door Alternate. Waarschijnlijk hebben ze daar niet op games gelet omdat de voornaamste toepassingen zonder problemen werken.
Hierbij het logje van Speccy.

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Speccy geeft aan dat er twee Firewalls in jouw Windows draaien - die van Norton en die van Windows zelf.

Ga naar het beveiligingscentrum en schakel daar de Windows Firewall uit.

Ken jij Sysinternals Autoruns?

Ben jij bekend met de Editor voor lokaal groepsbeleid?

quandor

hondje
Ik meen me van vroeger uit de kreten crossfire??? en SLI ??? te herinneren.

Moet je niet extra software draaien om de kaarten naar hun max te halen?

HA uit een oud topic ( waarin ik nog bekende namen zie staan)
Hoe videokaarten samen laten werken. - Computer Idee Forum
Da's idd. ook wel een goede!
Idd. om 2 kaarten in SLI te laten draaien heb je de SLI driver van Nvidia nodig. Misschien is die niet aanwezig. Maar dan nog kan ik het schokkerig beeld niet verklaren (als de kaarten momenteel dus niet in SLI draaien).

De machine die je hebt is best wel een 'monster' en dat bedoel ik dan uiterst positief, het is een snelheidsduiveltje. Zelfs met één kaart zou het beeld niet schokkerig mogen zijn.

Uit nieuwsgierigheid nog het volgende vraagje : 64 Gb RAM...…….? Wauw, da's niet mis. Draai jij bijzondere (video / foto / Autocad) software dat je 64 Gb hebt laten plaatsen?

@Anjo : correct, Crossfire was / is voor de Ati Raedon kaarten (thans AMD) en SLI was / is voor Nvidia.

Laatst bewerkt:

ShadyAngel

Vaak hier
@quandor
Als daar een driver voor nodig is zou dat ook wel een reden kunnen zijn dat het niet werkt zoals het hoort. Die heb ik denkelijk niet.
Update : Verder gekeken via de website van Nvidia. SLI ondersteuning zit in de GPU driver ingebouwd en staat wel degelijk aan.

Momenteel schokken de beelden niet (ligt misschien aan de internetverbinding - lijkt me nogal laag als ik de snelheden op het forum hier soms zie - max 50Mbps down en 8Mbps up). De snelheid in de benchmark is echter hetzelfde voor de GPU dus ik denk dat er misschien wat aan die software mis is.

Ik gebruik veel AutoCAD 3D voor mijn werk en Pinnacle studio thuis. En nu waarschijnlijk terug meer games als ik wat tijd over heb. Ik heb het de laatste tijd nogal druk.

Laatst bewerkt:

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Kijk services na op Windows Defender Firewall

quandor

hondje
@ShadyAngel, ik moet even passen. Als je er niet uitkomt dan is er nog altijd het 'paardenmiddel':

in het configuratiescherm, apparaatbeheer de grafische adapters verwijderen (installatie ongedaan maken) en op de vraag of ook de stuurprogramma's moeten worden verwijderd "Ja" antwoorden.

Daarna de machine opnieuw opstarten. Ik realiseer mij terdege dat dit zeer zeker geen elegante oplossing is, maar gelet op de 'monsterachtige' specificaties van jouw systeem zou dit (aan het einde van alle uit te proberen opties) wel eens het ei van Columbus kunnen blijken te zijn.

Jouw probleem is iig door mij op geen enkele manier te verklaren, anders dan door stuurprogramma's veroorzakende mankementjes.

ShadyAngel

Vaak hier
Zou dit probleem niet alleen aan de snelheid van mijn internetverbinding te wijten zijn?
In vergelijking met de soms hier vermelde snelheden lijkt me deze toch laag te zijn, ik heb namelijk maar zo'n 50Mbps down via de ADSL kabel. Als ik een snellere verbinding zoek stijgt de maandkost met100% voor ADSL.

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Zou dit probleem niet alleen aan de snelheid van mijn internetverbinding te wijten zijn?
Dat is mogelijk als het probleem zich alleen voordoet met zaken die een internet verbinding nodig hebben.
Kan echter ook het SLI gebeuren zijn, kan wel eens een bugje in zitten. Ik ga er van uit dat je de nieuwste drivers van nVidia hebt.

ShadyAngel

Vaak hier
Ik heb vandaag de nieuwste driver geînstalleerd. Bleek weer een nieuwe te zijn, de vorige stond er nog maar 2 dagen op.
Momenteel schokt het beeld niet met de tussenfilmpjes, hetgeen hiervoor wel het geval was. Vandaag niet veel tijd gehad om echt te gamen. Binnenkort heb ik 2 weken vakantie en ga ik het nog eens proberen.

Bovenaan Onderaan