• De community van 'PiepComp Support - dat andere PC-Helpforum' staat voor u klaar, om hulp bij computerproblemen te geven,
    zoals traagheid, malware, BlueScreensOfDeath, netwerkproblemen, crashes, updateproblemen en nog veel meer!

Gregorio Allegri - Miserere Mei Deus

Abraham54

Ondersteuning
Lid geworden
2 aug 2016
Waarderingsscore
1.893
Punten
113
Leeftijd
65
[legend=Gregorio Allegri](Rome 1582 - Rome 1652)

Italiaans zanger en componist. Allegri was een leerling van de gebroeders Nanino. In 1629 werd hij lid van de pauselijke kapel en componeerde in deze functie veel kerkmuziek. Wereldvermaardheid verkreeg hij door zijn Miserere (Psalm 50) voor twee koren (een vier- en een vijfstemmig), waarschijnlijk geschreven in 1638. Jaarlijks werd deze compositie op Goede Vrijdag in de Sixtijnse kapel uitgevoerd, voor het laatst in 1870.
Het werk onderscheidt zich in niets van de honderden en nog eens honderden andere soortgelijke composities die in die tijd ontstonden: de harmonie is uiterst eenvoudig, alle coupletten zijn op nauwkeurig dezelfde wijze getoonzet, nergens zingen de beide koren tezamen. Alleen het laatste couplet wijkt enigszins af: dit heeft een eigen melodie die wèl in volle bezetting, dus negenstemmig, gezongen wordt. Zijn roem dankt het werk aan paus Urbanus VIII die er om de een of andere reden bijzonder op gesteld was. Hij bepaalde dat - op straffe van excommunicatie - deze compositie niet buiten het Vaticaan bekend mocht worden gemaakt. Dit wekte de sensatielust op en anderhalve eeuw lang gold dit werk als het summa summarum van de kerkelijke compositiekunst. Men ondernam speciale Rome-reizen om deze `wondercompositie’ te horen. Ook Mozart beluisterde het stuk in Rome (1770), dat inmiddels toch ‘uitgelekt’ was en in talloze handschriften illegaal de ronde deed. Hij had zich daar al een vrij duidelijke voorstelling van het werk gemaakt en voor een jongen van 14, die zelf al tientallen véél betere werken had geschreven, was het niet moeilijk er op het gehoor er later de notatie van vast te leggen.

Commentaar bij deze video:
Can we all shut up and listen?
Wherever this comes from, be it god or man, this song makes me openly weep because of how beautiful it is.
Stop tarnishing this song with debates about what it's inspired by and just sit back and adore it.

mcrkid22

• Like
Waarderingen: Kate
K

Kate40

Hier moet je eigenlijk elke avond voordat je gaat slapen, even voor gaan zitten. Het is heel rustgevend. Tot nu toe schuif ik zo van mijn computer mijn bed in, maar dat gaat nu dus veranderen!

Abraham54

Ondersteuning
Lid geworden
2 aug 2016
Waarderingsscore
1.893
Punten
113
Leeftijd
65
Gregorio Allegri - Miserere Mei Deus door Choir of New College, Oxford

À l'aube - Gregorio Allegri, Miserere (Choir of New College, Oxford)

• Like
Waarderingen: Kate
K

Kate

Ik wil het super graag horen! Het brengt herinneringen uit 2016 die ik nog niet vergeten ben. Ik meldde me bij het NCF met een zwart scherm en jij ging het voor me oplossen. Ik moest van alles doen en ik zat te beven en te trillen achter mijn laptop. Ik had het er koud van, maar bij jou in de kamer was het lekker warm, werd me verteld. Je zond me deze muziek en eerst wilde ik daar niet aan, maar later wel, gelet op mijn commentaar als Kate40!
Mijn scherm was na een paar dagen helemaal goed en ik vond de muziek mooi!
En ik kan het nu heel goed gebruiken! Dank je wel.

Bovenaan Onderaan