Harde schijf defekt?

Vanmorgen pc nog gebruikt zonder problemen. Toen ik vanmiddag na mijn werk de pc weer aanzette bleek één van de harde schijven verdwenen. De backups die erop stonden is geen probleem. Maar de games is een ander paar mouwen. Alle games vanaf 1994 stonden erop samen met de saved games. Dit is niet echt een ramp maar indien mogelijk zou ik de schijf graag aan de praat krijgen om die er alsnog af te halen.
Windows schijfbeheer en easeus partiton master zien een nieuwe schijf??
HardDisk Sentinel geeft geen fouten maar start simpelweg niet op die schijf. Partition Master contole loopt nog maar geeft alle sectors als slecht op. Dit is de eerste keer sinds ik met een pc begon dat er een harde schijf het begeeft. Ik denk eerder dat het aan de electronica in die schijf ligt dan aan de schijven zelf.
61362dafdefcf-screenshot_01.jpg

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
67
OS
Windows 10 Professional x64
AV
Ziggo F-Secure antivirus
FW
ZoneAlarm Free Firewall
6,34 gescand levert al 1001 stukke sectors.
Ik denk dat die HD al veel langer bezig is met afsterven.

CrrystalDiskInfo is een utility dat in realtime aangeeft hoe goed de gezondheid is.

Black Tiger

Moderator
Team lid
Lid geworden
6 aug 2018
Website
www.satellitefun.org
OS
Windows 10 Pro
AV
AVG
FW
Windows Firewall
Alle games vanaf 1994 stonden erop samen met de saved games.
Oef dat is wel zonde, zoiets zou ik op een NAS op backup zetten. Maar dat is afhankelijk van hoeveel waarde je er aan hecht.

Zou inderdaad zomaar electronica kunnen zijn. Al eens geprobeerd met een andere SATA kabel of die schijf in een andere pc?

Anders ben ik bang dat het toch einde oefening is met zoveel fouten er op. Wel raar dat dit zo opeens gebeurt zonder dat SMART daar meldingen van gegeven heeft.

ShadyAngel

Enthousiast Lid
Lid geworden
12 sep 2018
Leeftijd
61
OS
Windows 10 64 bit pro
AV
Norton Security
FW
Norton Security
Inderdaad heel raar want tot gisteren gaf die schijf nog 100% gezondheid aan. Ook de 7 andere identieke schijven staan nog op 100%.
Die schijf demonteren is voorlopig geen optie want dan moet ik de hele kabelbundel losmaken om de fan die voor die schijven gemonteerd zit los te kunnen maken. Slecht systeem die schijven in de lengte van de kast geplaatst, in de breedte is veel handiger. De nieuwe Be-Quiet Dark Base 900 Pro rev 2 die ik enige tijd geleden aanschafte is er zo één. Volgend jaar komt er toch een nieuwe pc.
Ik heb die games al 10 jaar niet meer gespeeld, grotendeels door de ziekte van mijn echtgenote kwam ik er niet meer aan toe. Het is dus niet echt een ramp maar toch. Van al de rest heb ik altijd al 3 backups maar die games kwam ik er niet aan toe.
Vorige week ben ik Aomei Backupper Pro backups op die schijf te zetten maar het lijkt me wel sterk dat dat er iets mee te maken zou hebben. Aomei komt in de plaats van Acronis True Image omdat die nu overschakelen op een abonnementsvorm ipv de keuze tussen jaarlijks en onbeperkt.
613637d53b57b-screenshot_02.jpg

Black Tiger

Moderator
Team lid
Lid geworden
6 aug 2018
Website
www.satellitefun.org
OS
Windows 10 Pro
AV
AVG
FW
Windows Firewall
de hele kabelbundel losmaken om de fan die voor die schijven gemonteerd zit los te kunnen maken.
Da's inderdaad bijzonder vervelend. Ik heb ook een Be Quiet dacht ik maar daar zit de ventilator aan de voorkant. Schijven zitten daar in de breedte.
De vorige kast zaten ze ook in de lengte maar dat gaf geen probleem, kon ik ze zo uit schuiven.

Het zou echter zomaar eens handig kunnen zijn als je stopt met het gebruik van die schijf, om toch even de sata en stroomkabel van de schijf af te halen zodat die niet meer kan zorgen voor eventuele rare dingen omdat ie blokkeert of zo.

ShadyAngel

Enthousiast Lid
Lid geworden
12 sep 2018
Leeftijd
61
OS
Windows 10 64 bit pro
AV
Norton Security
FW
Norton Security
@Black Tiger
De kabels lostrekken is niet echt een probleem maar dat word iets voor het weekend. Ik heb het deze week druk op mijn werk.
Sinds de corona epidemie verzuipen we soms in het werk (waarschijnlijk veel klussers).
Die opstelling in de breedte was één van de redenen dat ik die kast kocht en ziet er degelijk stevig uit. De pc-kast van mijn zoon heeft de HDD ook in de breedte en is veel handiger werken.
In mijn pc-kast zitten die in de lengte en dan nog eens verdeeld in 3 boxen die je moet verwijderen om iets aan de schijven te wijzigen. Langs voor gaat niet omdat er een fan voor zit en langs achter de pci kaarten.

6136436ae70b3-screenshot_03.jpg

Misschien is het iets makkelijker het paneel met het moederbord achteruit te schuiven.

Laatst bewerkt:

Black Tiger

Moderator
Team lid
Lid geworden
6 aug 2018
Website
www.satellitefun.org
OS
Windows 10 Pro
AV
AVG
FW
Windows Firewall
Ja zoals gezegd, als je boxen hebt die je moet verwijderen dan is dat niet handig. Mijn vorige kast had ze in de lengte maar ik hoefde daar niets te verwijderen, kon de schijven er gewoon vrij eenvoudig uit schuiven aan de achterkant.
De huidige kast heeft dat in de breedte wat jij handig vindt, maar ik vind dat weer niet handig omdat je dan ofwel moet gaan zitten prutsen met de kabels of aan de ander kant de kast ook open maken om makkelijker bij de kabels te komen.
Wel iets gemakkelijker om ze er uit te halen. Dus het heeft allemaal zijn voor - en nadelen. Het is maar hoe men zelf het liefst werkt. :)

Bovenaan Onderaan