Hardware en vertragingsproblemen TIP

theplayer

Film Expert
Lid geworden
24 feb 2019
Reaction score
44
Punten
28
Leeftijd
66
Misschien hier een tip voor hen die te maken hebben met een trage computer, het soms een tijdlang vastlopen van het programma waar je mee bezig bent, meldingen van "...............reageert niet..." en dan CTRL-Alt-DEL moeten gebruiken om het programma af te sluiten enz.

Computers trekken veel stof aan. Dat kan (mede) de oorzaak zijn van kortdurende maar hinderlijke vastlopers. Veel stof, bijv. in ventilatoren, kan leiden tot oververhitting van de computer en dus tot (tijdelijke) uitval van hetgeen waar je mee bezig bent.

Ik schroef dan de kast open en neem eerst een schilderskwast om al dat stof op de onderdelen te verwijderen. Ik kan echter niet overal bij en maak dan gebruik van een krachtige compressor (zoals voor het oppompen van auto- en fietsbanden) om de zaak goed schoon te blazen. Let wel: dat doe ik van een ruime afstand van de open kast om alle kwetsbare delen natuurlijk niet de kamer in te blazen... Elke keer als ik dat na een aantal maanden doe, komt er een flinke stofwolk uit de computer (daarom doe ik dit in de garage!). Dus schoonmaken was echt wel nodig!

Als ik dan alles weer opnieuw heb aangesloten dan is het verbazend om te constateren dat de computer weer veel sneller opstart en dat meerdere programma's tegelijk gebruiken geen problemen meer oplevert. Het scheelt in ieder geval veel werk om te achterhalen wat de computer nou zo traag maakte....

Bovenaan Onderaan