• De community van 'PiepComp Support - dat andere PC-Helpforum' staat voor u klaar, om hulp bij computerproblemen te geven,
    zoals traagheid, malware, BlueScreensOfDeath, netwerkproblemen, crashes, updateproblemen en nog veel meer!

Info Hardwarematige adblocker

Rubensky

Moderator
Ondersteuning
Lid geworden
4 aug 2016
Waarderingsscore
166
Punten
63
Mensen,

De meeste van jullie zullen een adblocker gebruiken die je via een Add-On in de browser hebt zitten. Dit kan op zowel computer als op de mobiele telefoon. Nu ga ik thuis beginnen aan een adblocker voor mijn gehele netwerk. D.M.V. een Raspberry Pi met daarop het Ad-Block programma pi-Hole.

Voor sommige van jullie zal dit een technisch project zijn anderen doen dit "gewoon" even. De vraag: is er vanuit de leden van dit forum interesse om over dit project een topic bij te houden? Ik zal dan vermelden hoe ver ik ben en waar ik zoal tegenaan loop.

Rubensky

Moderator
Ondersteuning
Lid geworden
4 aug 2016
Waarderingsscore
166
Punten
63

Abraham54

Ondersteuning
Lid geworden
2 aug 2016
Waarderingsscore
1.991
Punten
113
Leeftijd
65
Wat mij interesseert, waarom heb je voor jouw interne netwerk een add blocker nodig?

predator

Vaak hier
Lid geworden
22 feb 2019
Waarderingsscore
451
Punten
63
Leeftijd
55
@predator Is dat een ja?
Hoi Rubensky ik zal het met interessen volgen, ik heb zelf niet de kennis om er bijdragen aan te leveren.
Gr.
Pred..

Rubensky

Moderator
Ondersteuning
Lid geworden
4 aug 2016
Waarderingsscore
166
Punten
63
Zodat je die niet meer los op je computer / tablet / telefoon hoeft te installeren. Deze is dan altijd paraat.

Enigma147

Junior lid
Lid geworden
15 dec 2018
Waarderingsscore
26
Punten
18
Leeftijd
52
Ik heb er wel eens naar gekeken. Het lijkt mij technisch niet zo heel ingewikkeld en ik heb ergens nog een rPi liggen. Ik ga het zeker volgen.

porrelaar

Vaak hier
Lid geworden
22 aug 2017
Waarderingsscore
227
Punten
43
Ik zie toch een nadeel aan zo'n hardwarematige adblocker.
Sommige websites weigeren toegang als een ingeschakelde adblocker gedetecteerd wordt. Stel dat je die website toch wilt bezoeken, omdat je de informatie op die website echt nodig hebt. Dan kun je bij een adblocker die je als extensie in je browser hebt geïnstalleerd, de adblocker voor die website uitzetten.
Of je bezoekt die website niet met je favoriete browser, maar met een andere browser, waarin je geen adblocker hebt geïnstalleerd.
Maar hoe doe je dat wanneer je met een Raspberry Pi met daarop het Ad-Block programma pi-Hole werkt? Dan zijn immers de advertenties in alle browsers geblokkeerd.

Natuurlijk kan het voor sommigen interessant zijn, zo'n project met een Raspberry Pi met daarop het Ad-Block programma pi-Hole. Daarom zeg ik: doen, Rubensky! Dat kan niet alleen nuttig zijn voor de huidige leden van dit forum, maar ook voor toekomstige leden, die over 1 of 2 jaar jouw ervaringen met de Raspberry Pi lezen.

Ik zal er zelf niet toe overgaan. Het installeren van een adblocker in een browser is een fluitje van een cent. En daar houd ik het maar bij.

Ik neem aan dat je zo'n soort handleiding gaat gebruiken: https://computertotaal.nl/artikelen/overige-elektronica/zo-maak-je-een-professionele-ad-blocker-met-raspberry-pi/
Houd dan wel hiermee rekening: https://www.security.nl/posting/625383

Rubensky

Moderator
Ondersteuning
Lid geworden
4 aug 2016
Waarderingsscore
166
Punten
63
Sommige websites weigeren toegang als een ingeschakelde adblocker gedetecteerd wordt.
Die melding zal je als het goed is niet krijgen omdat de advertenties op DNS niveau al worden geblokkeerd en niet als script in de browser.

Dat soort lijsten heb ik nooit gebruikt.

@Enigma147 Vermoedelijk is het heel eenvoudig als je enig technisch inzicht en kennis van netwerken hebt.

Rubensky

Moderator
Ondersteuning
Lid geworden
4 aug 2016
Waarderingsscore
166
Punten
63
Mijn eerste probleem. Ik krijg het OS Raspbian wel gedownload maar niet uitgepakt zodat het een map met bestanden wordt. Er komt een img file tevoorschijn die aangeeft dat het bestand beschadigd is.

Rubensky

Moderator
Ondersteuning
Lid geworden
4 aug 2016
Waarderingsscore
166
Punten
63
Ach inderderdaad!

Bovenaan Onderaan