• De community van 'PiepComp Support - dat andere PC-Helpforum' staat voor u klaar, om hulp bij computerproblemen te geven,
    zoals traagheid, malware, BlueScreensOfDeath, netwerkproblemen, crashes, updateproblemen en nog veel meer!

Vraag HDD Suspend Mode Linux Mint 19.2

Prutser

Vaak hier
Lid geworden
27 nov 2016
Waarderingsscore
76
Punten
28
Zat al tijden in mijn hoofd, maar nu toch maar eens linux mint 19.2 naast Windows 10 geinstalleert.

Heb een aparte linux partitie aangemaakt op SSD.

Ook zit er in mijn pc een HDD, die ik uitsluitend gebruik voor backup.

In Windows 10 is deze schijf in suspend mode, maar in Linux Mint, blijft de schijf continu draaien, terwijl dit niet noodzakelijk is. In energie beheer zitten geen instellingen voor HDD.

Heb al wat gegoogeld, het lijkt er op dat ik in het terminalvenster één en ander in moet voeren.

Wie kan mij hierin wat meer duidelijkheid scheppen.

Zorinhendrik

Bekend gezicht
Lid geworden
17 apr 2018
Waarderingsscore
20
Punten
18
Leeftijd
56
Website
forum.zorin.be
Hoi beste Prutser,

Graag zal ik u hierin wat uitleg willen geven.
Het is juist dat je iets in de terminal moet uitvoeren om de schijf te doen stoppen met draaien.
Maar voor je het commando hiervoor kunt typen in de terminal moet je eerst weten welke partitie naam je schijf heeft gekregen, meestal zal dit bij een normale installatie de /dev/sdb schijf zijn, zijn er meerdere schijven in de computer aanwezig dan zullen die ook een naam hebben zoals /dev/sdc en /dev/sdd enzoverder.

Om te weten te komen welke naam uw tweede harde schijf heeft kunt u in de terminal het volgende commando invoeren:

Code:
sudo parted -l
Kopieer en plak bovenstaande commando en druk op enter, er zal nu naar uw wachtwoord gevraagd worden, typ dat in en druk nogmaals op enter.
Kijk nu naast het opschrift
naar de naam van de schijf.
Normaal moet dit dan zijn
schijf /dev/sdb
.
Als het een andere naam heeft mag je dat hier in een volgend bericht melden.

Nu we weten welke naam de schijf heeft kunnen we het commando ingeven voor het stoppen van de schijf.
Het commando noemt:
sudo hdparm -y /dev/sdX
waarvoor de X vervangen wordt de letter van de schijf.
Als de schijf /dev/sdb noemt geef je dus het volgende commando:

Code:
sudo hdparm -y /dev/sdb

Prutser

Vaak hier
Lid geworden
27 nov 2016
Waarderingsscore
76
Punten
28
Dag Zorinhendrik, mooi dat je het één en ander duidelijk uitgelegd hebt. Dit is stukken beter zo, nu de schijf niet actief is.
Het was inderdaad de /dev/sdb.
Maar, bij het opnieuw opstarten van de pc, start natuurlijk ook de HDD weer op. Moet ik nu steeds dit commando invullen, om de suspend mode in te schakelen? Is het ook zo in te stellen dat het na een paar minuten, vanzelf in suspend mode gaat?

Abraham54

Ondersteuning
Lid geworden
2 aug 2016
Waarderingsscore
1.893
Punten
113
Leeftijd
65
@Prutser, kijk ook eens hier:

Prutser

Vaak hier
Lid geworden
27 nov 2016
Waarderingsscore
76
Punten
28
Die site ken ik hoor, voor dat ik Linux installeerde, zat ik zo nu en dan op de site om informatie op te doen. Ik heb al wel eerder een linux versie op een pc gehad. Had ook een pc met Zorin, waar helaas het motherboard nu van stuk is. Mint 17 heb ik ook al eens in het verleden gebruikt.

Abraham54

Ondersteuning
Lid geworden
2 aug 2016
Waarderingsscore
1.893
Punten
113
Leeftijd
65
Kijk aan, dat is dan weer een andere kant van jou die ik nog niet kende.
Ik zelf ga binnenkort Mint LMDE Cindy uitproberen, moet volgens anderen heerlijk snel zijn.

Prutser

Vaak hier
Lid geworden
27 nov 2016
Waarderingsscore
76
Punten
28
Dankzij de i7 en 16 Gb aan werkgeheugen en SSD, doet Linux het uitstekend op deze 8 jaar oude pc. Heb Chromium als browser.
Het internetten gaat met Linux sneller, als in W 10, dat is zeker te merken!

Bovenaan Onderaan