Discussie Het elektronisch berichten verkeer veranderd

Paul

Paul
In mijn eerste verhaal had ik al aangegeven dat de De DigiD gebruikersnaam en wachtwoorden verdwijnen. En dat je vanaf mei 2019 kun je bij diverse overheids instanties alleen nog maar inloggen met de DigiD app. In mijn eerste verhaal staat ook dat je voor een digid app een smartphone nodig hebt, dus dat is een feit. Ik had de SMS verificatie er misschien bij kunnen zetten maar dat vindt ik verder niet belangerijk want je moet hoe dan ook een smartphone of een gsm kopen om in te loggen.

En dit was mijn punt in mijn eerste verhaal en dat staat er ook : Ik wil gewoon de PC blijven gebruiken dus waarom geen app voor op de PC?
Dus er is inderdaad geen app voor de PC en dat gaat er voor 1 mei ook niet komen.
Maar mijn punt is dan toch dat je geen keuze vrijheid meer hebt?

Heb je gisteren de DWDD nog gekeken? In mijn laatste verhaal geef ik aan dat deze overheid het alleen op neemt voor het grootkapitaal. En dat deze overheid is er niet op uit is om je privacy te beschermen maar wil al je gegevens op straat gooien. Voor de grote bedrijven komt dat goed uit want bigg data is momenteel erg belangrijk voor ze. Wat de verleiders in dwdd vertellen is een onderdeel van mijn verhaal.

Geen reden om je druk te maken? Dat zal ik ook zeker niet doen. Maar je keuze vrijheid en je privacy komen ondertussen onder druk te staan.

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Een gewone gsm was veel goedkoper dan een smartphone, vandaar dat ik dacht dat hier ook een nuanceverschil in lag.
Ik zie nu dat je voor 21 euro ook al een smartphone hebt. Dus valt dat verschil weg.
Maar zoals gezegd kan een SMS ook naar een vast nummer verzonden worden. Al is dat vaak slecht hoorbaar.

Met je punt over de PC ben ik het wel eens. Waarom geen app voor de PC? Geen flauw idee, misschien vinden ze een pc toch minder veilig dan een smartphone en daar zouden ze dan ook een punt mee hebben.
De meeste mensen zijn gewone gebruikers van de pc, en pc's kunnen dan snel geinfecteerd raken met malware omdat elke gebruiker er zowat ook als administrator op ingelogd zit. Malware kan allerlei zaken (ook codes en wachtwoorden) uitlezen en is zo dan gevoelig voor de zgn. "man in the middle attack".
Een smartphone en zeker een gewone GSM kan een gewone gebruiker eigenlijk vrijwel niets in het systeem zelf kan veranderen, ja hooguit apps instaleren. Dus tenzij men wat technischer is en de telefoon gaat "rooten" is dat veiliger dan een pc.
Dus daar zal wel een van de redenen in liggen.
Even los van het feit dat ik het er ook helemaal niet mee eens ben dat het niet via de PC kan en nog steeds hoop heb dat er na veel klachten alsnog een mogelijkheid voor zal komen.

Ja ik heb gisteren deels DWDD gezien. Wij zijn het al met elkaar eens dat de (r)overheid het alleen op neemt voor het grootkapitaal. Rutte heeft dat maar al te goed bewezen met het Unilever debacle.

De privacy komt niet echt onder druk lijkt me, want of je het op pc of smartphone doet, die gegevens heeft de roverheid toch al van je. De keuze vrijheid wordt echter wel beperkt en daar ben ik zelf dus ook bepaald niet blij mee.

Paul

Paul
Ik kan me vinden in je verhaal en als laatste schreef je dat de keuze vrijheid wordt beperkt en daar ben ik zelf dus ook bepaald niet blij mee.
Mensen worden steeds bewuster en daarom had ik gehoopt op meer mensen in dit blog. En dan moet ik er wel bij zeggen dat ik zeker niet teleurgesteld ben in de reacties die ik in dit blog tot nu toe heb ontvangen.

Volgens de peilingen (maar dat zijn ook maar peilingen) blijkt dat nederlanders zich grote zorgen maken over hun privacy

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
blijkt dat nederlanders zich grote zorgen maken over hun privacy
Dat klopt, maar dat is privacy in het algemeen. Daar maak ik me ook zorgen over. Kijk voor de belasting en UWV en zo waar we nu ook al Digid voor gebruiken, die weten toch al zo'n beetje alles van ons.

Maar alle andere dingen en bedrijven en weet ik wat er allemaal bij komt. En ook dat er steeds meer wordt vrijgegeven door de (r)overheid waardoor wij onze privacy verliezen.

Er zijn er een hoop die zeggen dat als je niets uit spookt je ook niets te verbergen hebt. Zal best, ik spook ook niets uit maar ik laat daarom toch ook niet mijn voordeur open staan zodat iedereen kan komen kijken hoe mijn huis er uit ziet en wat ik er allemaal heb staan, ook al nemen ze niks mee?
En dat is wat wel steeds meer aan het gebeuren is, dat op internet dat kleine kiertje ondertussen al een halve open deur is en het steeds meer zal worden als dat niet eens tegen gegaan wordt.
De nieuwe AVG is een mooi begin, alhoewel voor hobby sites en forum weer teveel van het goede.
Maar de overheid zal ook bij zichzelf moeten nagaan.

Inderdaad jammer dat er niet meer mensen hun mening geven in dit onderwerp over hoe ze denken over de privacy.

Abraham54

Admin
Ondersteuning
Het leuke is als je er spreekt met anderen, welke dan zeggen "ik heb helemaal niks te verbergen" - maar hun huissleutels willen ze niet overhandigen, want ja - het is niet waar natuurlijk, wat ze in hun optimisme zeggen!

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Ja precies. Ga je dan iets verder dan is het opeens van "ja maar zo bedoel ik dat niet", yeah right. Die met het hoogste woord van niks te verbergen klagen het hardst als het er eenmaal van komt.

Paul

Paul
Heel veel mensen klagen inderdaad over privacy maar pleuren wel alles op het internet. Ik haal privacy in het algemeen er misschien bij, maar dat is logisch want er zijn ook veel berichten over telefoons die niet veilig zijn. gezichtsherkening die op de ene telefoon wel werkt en op de andere niet. Android is overgenomen door google, en die vertrouw ik samen met facebook al helemaal niet. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Er zijn mensen die zeggen dat de overheid wel weet ze doen maar die tijd heb ik gehad. De overheid en de multinationals werken samen en elke keer als ze zeggen dat het om je veiligheid of privacy gaat, doen ze het tegenovergestelde. De AIVD mag nu hele woonwijken aftappen. En er komt geen einde aan en elk jaar gaan ze een stapje verder.

De overheid wil nu ook de rechtsbijstand afschaffen. En dat is nou precies wat ik bedoel en ik zet daar mijn vraagtekens bij. Je kunt dan namelijk ook geen rechtzaak meer tegen bedrijven beginnen. Ik zie dat al die (kleine) dingetjes zich steeds verder opstapelen. Na alles wat we al die jaren al hebben gezien van de overheid, apple, google, microsoft ect. Moet ik dan nog geloven dat al die nieuwe inlog methodes opeens wel veilig zijn?
Eerst zien en dan geloven want ik heb geen vertrouwen in mensen die dit allemaal bedenken.

Deze overheid probeert wel degelijk samen met multinationals al je gegevens te pakken te krijgen voor big data. Ik vertrouw er daarom niet meer op dat mijn inlog gegevens nog wel zo veilig zijn, en al helemaal niet als het overal steeds weer anders wordt. Als jullie dat nog wel hebben, veel succes.

Voor de rest zien we wel welke kant het opgaat en ik wil zeker geen paniek zaaien, want zo ben ik niet. Maar ondertussen groeit die politiestaat steeds groter.

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Kortom, het wordt heel klein stukje bij beetje steeds meer een politiestaat i.p.v. een democratische rechtsstaat inderdaad. Die gedachte begon bij mij ook al te groeien. Niet omdat ik normaliter iemand ben die zo denkt. Maar juist vanwege al die dingetjes die steeds weer aangepast en verbeterd worden net zo lang dat alle privacy weg is en de overheid alles kan zien wat je zegt en doet.
En de vrijheid (met name ook om juridische je recht te halen als arme burger) ook steeds minder wordt.
Elke keer een klein beetje hier en dan weer een klein beetje daar, zodat de mensen het niet zo snel merken, maar als je echt eens 20 jaar geleden met nu gaat vergelijken, dan kan men toch eens behoorlijk schrikken van wat er in ons nadeel is veranderd wat dit betreft.

Paul

Paul
Als je 40 jaar geleden of verder gaat kijken dan is mijn conclusie dat het meer nadelen dan voordelen heeft. Als ik alles op een rijtje zet dan staat het elektronische berichten verkeer daarmee in verband. Je krijgt steeds meer verschillende dingen die je moet weten op je bord. En als je als voorbeeld meerdere keren dezelfde app gaat gebruiken dan zullen volwassen elke keer iets nieuws onthouden. De hersenen hebben daarvoor de vaardigheden en extra informatie in huis. De kennis blijft sneller in je brein hangen en dit heeft ook nadelen omdat er een hele hoop non info bij zit.
Was het leven maar weer simpel.

Abraham54

Admin
Ondersteuning
@Paul - weet je wat Einstein over de vierde wereldoorlog heeft gezegd?
Dat die uitgevochten zal worden met stokken en stenen.

Gstrings

Bekend gezicht
tsja... mbt wat betreft de blinden, wie niet horen wil moet maar voelen, onee, die zag ik zelfs niet aankomen ... ik kan zelfs Oost-Indisch doof lezen maar ik ben dan ook kleurendoof en ik zie ook niet alles, omdat er zoveel is om te kijken, dat ik niet weet waar (iets met door de bomen en iets met een bos...)

Echter veranderd zoveel, dat ondanks we niet willen liever (omdat het nog onbekend is) beste ons goed voor te lichten en dus ik het ook zeer op prijs stel dat dit onderwerp is aangehaald. Altijd is er met verandering wat weerstand, tot dat genoeg blijk er is dat het dus beter is, of, zoals in deze: echt wel nodig!
De wereld van 'Cyber' wat daar de definitie ook van moge zijn, de digitale wereld is de toekomst en daar probeert de overheid het ook voor de burgers zo goed mogelijk in te richten. De infrastructuur die er nu ligt is misschien wel idd al 20 jaar zo. En wat er daadwerkelijk is, en wat wij als zgn. in onze optiek en vanuit ons perspectief 'achten en verwachten'... gaan we ervan uit dat dingen wel/niet zo zijn... en dat is gevaarlijk. Neem bijv de apps. hoeveel toestemming je geeft, ... en wat ze allemaal in ettelijke minuten collecten voor datamining wat vroeger alleen de Nebus en Otto deden... jaren 80 Navigator era... Van mainframe tot nu is alles in een rap tempo gegaan, proberen gewoon te leren en het eigen te maken, even lastig soms, voor mij ook gezien gebrekkige faciliteiten, en ook voor ouderen, maar veel respect omdat er zijn die zich er beter doorheen slaan dan ik! ;) :) en eenmaal een beetje de weg wetende, ik bedoel, de route van hier naar de bergen in de Pyreneeen bijv (die ik ook niet weet omdat ik daar nooit kom voor koffie drinken ofzo) of de weg in de pc/laptop, of op internet... het is een soort choreografie, route, patroon, als je eenmaal weet wat te doen, je leert waar wat zit. Als je maar kijkt... (zien en kijken is net als horen en luisteren iets heel anders :) )

Blinden hebben speciale computerprogjes en kunnen gewoon computeren wat ik begreep? en speciale printers ook :D
Handig, nooit je ouders die zeggen EN NU GENOEG GELEZEN, NU DIE LAMP UIT! hihi :D
Verder houd ik ook mn hart vast, maar blijven ademen, en gelukkig dankzij jullie leren en vernemen we zo veel kennis van elkaar!
Dank!
:)

Paul

Paul
Er zijn veel blinden die beweren dat ze "gewone" mensen zijn. Deze categorie blinden zijn niet blind, en denken dat ze beter kunnen horen en zien dan anderen. Meestal praten ze in hintjes taal en proberen de boel te manipuleren, omdat ze nergens antwoord op hebben. Deze blinden hebben ook altijd anderen nodig omdat ze zelf geen mening hebben en kun je ze alles wijsmaken. Boe roepen vanaf de zijlijn en van grote afstand, en ondertussen naar de slachtbank toe lopen. Gelukkig heb ik daar niks mee.

Die blinden moet je ook altijd vertellen dat als je geen kleur hebt ook niet op de fiets moet gaan zitten appen. Maar je kunt dan net zo goed tegen een boom praten ;) en over lichtjes gesproken die gaan dan meestal vanzelf uit!

Bij de overheid proberen ze alles zo goed mogelijk in te richten en te laten zien hoe het werkt. Daarom heb je tegenwoordig ook blinden bij de overheid werken die je komen vertellen dat je niet mag demonstreren tegen het klimaat. Want dan ben je een klimaat spijbelaar. Maar als je blind bent dan kun je ook niet zien wat er in de samenleving gebeurd. En als je blind bent kun je ook niet zien dat alles veel te lang duurt. Kortom de echte klimaat spijbelaars zitten bij de overheid. En daar zijn de bomen weer, die stomme bomen staan overal! Tot zover de kennis over blinden.

Paul

Paul
Het filmpje heeft iedereen die het een beetje opgezocht heeft wel gezien, maar zo werkt de app wel ja, hoort er wel bij als toevoeging.

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
En als je de app niet hebt, krijg je dus een SMS in plaats van een QR code, of kun je kiezen voor SMS of zo. Net zoals je nu nog kunt kiezen voor de tan code.

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Nee ik zei het alleen maar voor de volledigheid, de app is immers ook bekend. Ligt niet in m'n bedoeling om er weer over te discussieren.

Paul

Paul
Okidook, volledigheid is prima, ik zei niks. Soms zijn mijn reacties misschien iets te fel maar ik had ook niet geen zin om overnieuw te beginnen.

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Geen probleem, ben zelf ook wel eens fel en ik had jouw reactie niet als fel ervaren dus no harm done. ;)

Bovenaan Onderaan