Discussie Het opnieuw installeren van een Linux distributie

Prutser

Heeft veel posts
Ik heb een aantal maanden een Linux distributie naast W 10 draaien.
Na een update een aantal dagen geleden, is de resolutie veel te laag 640x780 73 Hz
Dat is niet opgelost geworden.
Nu blijkt ook dat de Linux partitie van 50 Gb volgelopen is, met wat weet ik niet, er worden geen back-ups gemaakt met timeshift.
Heb besloten de installatie opnieuw uit te voeren.
Wat ik nu ga installeren weet ik nog niet helemaal. Kan zijn Linux mint 19.3 of Zorin 15.
Graag wil ik weten hoe ik de bestaande Linux partitie kan verwijderen, en een nieuwe installatie kan doen.

Abraham54

Admin
Team lid
Goed te begrijpen en uit tevoeren wat Pjotr iedere keer post.

Zorinhendrik

Bekend gezicht
Team lid
Hoi beste Prutser,
Indien gewenst kan ik je stap voor stap loodsen naar een nieuwe installatie.

Om te beginnen:

U kunt een opstartbare USB-stick aanmaken met BalenaEtcher en zet er dan het besturingssysteem op.
Van zodra de USB-stick klaar is kunt u de computer opstarten en kiezen voor de USB-stick zodat de live versie van Linux Mint draait.
Ga op zoek naar het programma Gparted en start deze op.
Kies de gewenste harde schijf (waarop Linux geïnstalleerd is)
Je kan nu de partitie aanpassen of verwijderen zodat het weer een unallocated (niet toegewezen) ruimte is.

Dan kan je Linux Mint installeren met de optie "iets anders" en selecteer de unallocated ruimte waarin de nieuwe installatie moet plaatsvinden.
Ik wens je heel veel succes

Abraham54

Admin
Team lid
Goed gedaan, bravo.
Wat ik nu van jou eerst wil weten, waarop draait Windows bij jouw en waarop wil jij Mint installeren?

Prutser

Heeft veel posts
W 10 draait op een SSD van zo'n 232 GB, daarop wil ik een partitie aan te maken voor Linux
Heb de partitie waar Linux Mint op geïnstalleerd was verwijderd en dit weer toegevoegd aan W 10, die nu weer de hele schijf in 'gebruik' heeft.

Abraham54

Admin
Team lid
In principe genoeg - als jij de instellingen doe zo als computertip die beschrijft na de installatie van Linux Mint.

Ik gebruik die site ook altijd.
Dus binnenkort weer, als ik Mint Tricia Cinnamon 19.3 ga installeren op de tweede SSD in mijn notebook.

Prutser

Heeft veel posts
Ja kijk, jij installeert hem op een 2e SSD, dat is denk ik ook beter dan een aparte partitie op de SSD, waar W 10 ook op staat.

Abraham54

Admin
Team lid
Mijn 2TB SSD, daar staat Windows op en verder op een andere partitie staat die vol met allerlei video's.
De twee SSD is een m2-SATA SSD, die haalt dus ook de volle snelheid.
Maar Grub komt te staan op de 2TB SSD.

Prutser

Heeft veel posts
Die m2-SATA SSD zijn ook nog niet zo heel duur in aanschaf.
Ik zie dat er ook varianten zijn voor pci-express, die nog sneller zijn.

Abraham54

Admin
Team lid
Mint staat nu op een 200 GB systeempartitie.

En wat een verandering in Grub - dat ziet er nu ook mooi uit!

Welke versie van Mint probeer jij te installeren - ook Cinnamon?

Abraham54

Admin
Team lid
@Prutser - ook in mijn notebook zit een nVidea gForce kaart en deelfde driver als eerder in jouw Mint is actief.

Binnenkort ga ik mijn oude trouwe Dell Precison uit 2009 weer inrichten met een dualboot van Windows en Mint.
En voor de Quadrokaart heb ik dan die 340 driver nodig.

Bovenaan Onderaan