Discussie Hitler en Tesla: een paar apart!

Kate

Gewaardeerd lid
Gisteren bekeek ik een video over Hitler en Tesla, een vreemde combinatie. Het keek een beetje moeilijk: Hitlers Duits was niet te verstaan en waar hij het over had is me niet duidelijk geworden. En de Engelse tekst die er onder verscheen en die ik uitstekend zou moeten kunnen volgen, zakte steeds weg in allerlei You Tube meldingen.

Mijn vragen zijn:
- wat moet Hitler in godsnaam met een electrische auto?
- was hij al aardig aan zijn eind, gelet op zijn bibberende handen?
- als dit reclame is, weet ik niet waarvoor, want van die Tesla blijft niet veel over, geloof ik
- vinden jullie dit niet een smakeloos reclamefilmpje? Alleen hierom koop je die auto niet!
- ik heb gelet op de gezichten van de mensen in de gang. Het is maar een film, maar ik denk dat het toch aardig de waarheid benadert en dan is mijn vraag: hoe kreeg zo'n ouwe bibberende schreeuwerd de mensen zo ver dat ze hem volgden? Zegt dat niet veel over die mensen? Het is net 1 tegen 100, maar die 100 laten alles gebeuren en heulen met nr 1 mee. Ik ben van voor de oorlog en ik heb best nare oorlogsherinneringen vanuit Amsterdam. Maar er is veel wat ik niet begrijp en het is allemaal angst geloof ik. En dat voor zo'n mannetje met een spuuglok!

Wie beantwoordt mijn vragen een beetje?

Abraham54

Beheerder
Ondersteuning
Het is een heerlijke parodie - de beelden stammen overigens uit de Duitse film over Hitler.
Er zijn ontelbare parodiën met precies dezelfde beelden over van alles en nog wat.
Nu heeft een Amerikaan een nieuwe parodie gemaakt - er wordt origineel Duits gepraat (uit de film zelf) - maar de ondertiteling is alsof de vertaling dus over Tesla gaat.

Kate

Gewaardeerd lid
Oké, vooral die laatste zin van jou Abraham, verklaart veel, alleen is de ondertiteling slecht leesbaar. En ik geloof grif dat velen het een heerlijke parodie vinden, maar ik vind het alleen maar onbegrijpelijk.
En nu zie ik weer een deel en dat ga ik eerst even kijken.

De ondertiteling was nu beter leesbaar, maar je moet wel in de materie zitten om te weten waar het over gaat. Het woord Tesla is nog niet gevallen.
En weer ben ik verbaasd om wat angst met mensen kan doen, want die officieren staan er voor Piet Snot bij te kijken terwijl Hitler luidkeels zijn best doet om te zingen, en er daarbij nog lelijker uit ziet dan hij al was.

Al ben ik een kind van voor de oorlog, dit soort filmpjes maken me treurig en laten me lachen: treurig omdat zo'n gek zo veel vernield heeft, en ook omdat er zoveel gekken waren die mee deden, maar ik lach er ook om want Hitler staat daar toch maar mooi voor gek!

Abraham54

Beheerder
Ondersteuning
Als we het over Hitler hebben, hebben genoeg ondergeschikten boze schreeuw aanvallen beleefd - dus daar komt gewenning van!

Black Tiger

Bekend gezicht
Ah het nieuwe onderwerp. :)
Ik zie al dat een aantal vragen beantwoord zijn. Er zijn inderdaad nog meer parodieën, zo vond ik zelf "Er ist wieder da" wel erg leuk, althans het eerste deel.
Je moet je er natuurlijk wel een beetje overheen kunnen zetten. Mensen die de oorlog hebben meegemaakt of familie/vrienden er in verloren hebben zullen er zeker totaal geen humor in kunnen zien, dat is ook begrijpelijk.

Ik heb zelf het reclame filmpje overigens niet bekeken.
- was hij al aardig aan zijn eind, gelet op zijn bibberende handen?
Yep, dat was ook overduidelijk in een van de laatste echte opnames die van hem gemaakt zijn in Berlijn. Men gaat er van uit dat hij aan Parkinson leed.

hoe kreeg zo'n ouwe bibberende schreeuwerd de mensen zo ver dat ze hem volgden? Zegt dat niet veel over die mensen?
Misschien gaan er nu mensen boos op me worden vanwege mijn antwoord maarreh.... hoe krijgt een schreeuwerd met een antiek wit kapsel een beetje a la Beethoven zoveel mensen die hem volgen?

Het is een beetje de geschiedenis die zich aan het herhalen is. Alleen is het in Nederland zo erg nog niet.
Het probleem is dat als het slecht gaat in een land, de mensen zich gaan roeren, klagen, er komt onvrede, misschien zelfs opstand en de overheid wil er de schuld niet van krijgen dus wordt er een zondebok gezocht.

In feite waren het na WO I de geallieerden schuld, die een wapenstilstand sloten en vervolgens zoveel straffen en boetes (herstelbetalingen berekend tot 1989!!!) oplegden aan Duitsland, dat dit land het nooit zou kunnen betalen, even los van beperkingen en het land wat ze Duitsland afgenomen hadden. Dat zorgde al tot heel veel onvrede en irritatie bij de Duitse bevolking.
Daardoor ging het al meteen slecht met Duitsland. Toen kwam nog de beurskrach van 1929 en ging het overal slecht maar met name in Duitsland.

Dus zondebok zoeken. Er waren een paar regeringen die niets voorstelden en ook niets van de grond kregen. Hitler echter was een goed redevoerder (net als Wilders) en begon net als alle politici met loze beloften. Dat hielp in het begin nog niet veel, maar hij kreeg wel steeds meer volgelingen.
Hij probeerde de overheid omver te werpen met een putch, ging het gevang in en schreef zijn beruchte boek. Er waren echter een paar zeer deskundige lieden die zich lieden verblinden door zijn toespraken en gedachten goed. Met name Goebbels.
En toen begon men de Joden (die toch al niet zo heel geliefd waren in de meeste landen) als schuldigen aan te wijzen.
Daar is in theorie iets voor te zeggen, die zaten ook toen al veel in goud en de diamantwereld, net als nu. Lang niet allemaal natuurlijk. Maar wijs er een aantal aan en de mensen beginnen je te geloven.
En op een gegeven moment zat hij dus in de regering en deed goede dingen.

Hitler heeft bijv. gezorgd dat "der Volkswagen" (dat merk is er nog steeds) er kwam, een betaalbare auto voor de bevolking.
Verder liet hij de bekende autobahnen aanleggen, ook fijn natuurlijk. Alleen niet voor het doel waarvoor hij die aanlegde maar dat wisten de mensen toen nog niet.
Zo wordt men langzaam meegetrokken in een soort van massahysterie. Want de annexatie kwam van Oostenrijk (der Anschluss), ook prachtig natuurlijk, allemaal weer 1 groot Duits rijk en de zogenaamde "bevrijding" van Sudetenland.
Als je dat allemaal in het landelijke nieuws brengt zoals Goebbels dat deed, dan trap je er wel in. Net zoals je er in trapt dat op een gegeven moment Polen zogenaamd aangevallen heeft en je daarom terug moet vechten. Daarop verklaart de rest Duitsland de oorlog, buiten Duitsland zijn schuld dus (zogenaamd) en moet Duitsland dus wel de wrede leugenachtige buitenlanders, met name Fransen en Engelsen, een halt toeroepen voordat ze weer opnieuw flikken wat ze in WO I geflikt hebben.

Als je het allemaal zo een beetje bekijkt, dan is misschien wel te begrijpen waarom heel veel (lang niet allemaal) Duitsers hier in mee gingen, zeker als je wat gevoelig bent en niet tegen leugens kunt en je wijs gemaakt wordt dat de geallieerden je belogen en bedrogen hebben. Was deels ook zo.

Nu zie je dus die geschiedenis zich in mindere mate herhalen. Het gaat slechter met name met de mensen met minder geld. Logisch met al dik 12 jaar alleen maar bezuinigingen en het weghalen van aftrekposten voor ziektes, belastingvoordeeltjes voor particulieren, duurder worden van ziekenfonds en noem maar op.
Mensen gaan zich roeren en de buitenlanders krijgen de schuld, grenzen dicht wordt er geroepen. Nu zijn het weer de moslims die de schuld krijgen en de Marokkanen.
Nadeel daarbij is dat vluchtelingen t.o.v. eigen bewoners ook inderdaad bevoordeeld worden, en dat wekt nog meer woede. Geen enkele partij die daar iets tegen doet behalve...... En aldus trekt die partij steeds meer stemmen.
Gegarandeerd dat als we verleden verkiezingen in een echte situatie gezeten hadden zoals in 1930, dat Wilders zonder meer de grootste partij geworden zou zijn. En dan stemmen niet eens de minsten op hem ook, ook slimme mensen.

Je ziet het ook aan de andere kant van Europa in Turkije. Een leider die eerst veel goed doet, daarna zich aangevallen voelt en benadeeld door andere landen (waaronder NL) en steeds meer macht naar zich toe trekt en inmiddels zo'n beetje alle macht in handen heeft.
Het is puur de geschiedenis die zich herhaalt en als je nieuws verbied en mensen alleen je eigen nieuws kunnen zien en geen vrij nieuws, dan ga je al snel zaken geloven die zwaar overdreven zijn of totaal niet waar.

En daarom kan de geschiedenis zich ook steeds herhalen, met name als het steeds slechter gaat. Vandaar ook dat de EU heel erg goed moet uitkijken met dat vluchtelingen probleem. Feitelijk zouden ze al die mensen onmiddellijk terug uit moeten zetten en alleen die vluchtelingen doorlaten die echt uit oorlogslanden (Syrie) komen. Want als er van deze stromen blijven komen, gaat het geheid weer mis, juist omdat er teveel mensen zijn die middels nepnieuws en zaken roepen op een gegeven moment geloofd worden als het slecht gaat.
Daarom moeten ook de bezuinigingen nu echt eens stoppen.

Lang verhaal, maar maakt dat het een beetje begrijpelijker? Ik denk dat gezien je zeg maar 1960-2018 goed hebt meegemaakt, dat een aantal zaken je wel bekend zal voorkomen en dat je ook kunt zien dat de geschiedenis zich herhaalt en het echt niet alleen domme mensen zijn.

P.s. Angst voor Hitler. Ja tuurlijk..... de nacht van de lange messen, zegt je dat iets? Als je niet voor Hitler was dan was je tegen hem en werd je gewoon om zeep geholpen. Genoeg mensen die dat voor hem wilden doen helaas. Logisch dat er een angstcultuur was.

Kate

Gewaardeerd lid
Ja Tiger, dit heb je mooi geschreven en het is in grote lijnen het verhaal dat ik op de HBS en op de Kweekschool te lezen kreeg. En toch, het knaagt aan me dat wij alles maar voor zoete koek aannemen. Dat deed men toen, dat doet men nog, en als we al ontdekken dat het anders is, dan beginnen we te hakken op de media. Iemand moet toch de schuld krijgen, nietwaar.

Ik heb hele duidelijke herinneringen aan razzia's in Amsterdam en met mij veel mensen. Maar we hebben er geen syllabe van geleerd. En dan bedenk ik dat we dat waarschijnlijk helemaal niet kunnen, dat zit niet in ons. We moeten het allemaal goed hebben en liefst net zo goed als de buurman en daar doen we veel voor! Zelfs zo veel dat het andere mensen een slecht leven bezorgt.

Ik vind het te gemakkelijk om dan maar te zeggen: soit, het is niet anders, ik doe wel mee in de vaart der volkeren. Maar ik besef ook dat er niet veel anders op zit. Je kunt je alleen via de media verweren tegen bepaalde zaken, maar het verdwijnt allemaal in dezelfde grote doofpot.
Ja, ik ben er pessimistisch over en soms denk ik: zo is het lot, zo is het leven, laat maar. Maar als we allemaal zo denken........

Black Tiger

Bekend gezicht
En toch, het knaagt aan me dat wij alles maar voor zoete koek aannemen. Dat deed men toen, dat doet men nog, en als we al ontdekken dat het anders is, dan beginnen we te hakken op de media. Iemand moet toch de schuld krijgen, nietwaar.
Exact, gelukkig neemt niet iedereen alles maar voor zoete koek aan. Maar velen toch wel, je hoeft maar duidelijk genoeg te roepen, ook zonder oplossing. Zie Wilders, wat ie roept klopt wel, maar een oplossing heeft ie niet, of brengt alleen oplossingen die ofwel niet mogelijk zijn ofwel indruisen tegen de grondwet. En toch... het zijn echt niet de domsten, er zitten advocaten tussen en hoger opgeleiden die op hem stemmen en dat is iets waar ik dan ook niet bij kan met m'n verstand. Of het moeten proteststemmen zijn.

Ik heb heel gelukkig geen herinnering aan de oorlog, behalve wat mijn ouders en mijn opa me ervan verteld hebben kwam het dichtst bij. De rest heb ik zelf onderzocht vanwege mijn interesse in het hele gebeuren en het waarom er achter. Inderdaad was het verhaal in grote lijnen anders zou het te lang gaan worden. Ging er maar om wat mensen er toe brengt (en door welke situatie) dat ze de schreeuwers maar gaan geloven, of is het misschien eerder hoop hebben dat die misschien toch iets kunnen wat de rest niet kan? Is mij ook nog niet 100% duidelijk.

We leven nu ook te veel in een "ik" wereld. Als een ander wat meer heeft is er gelijk aversie en jaloersheid. Beleefdheid is ver te zoeken en sterker nog, dat wordt je ook nog aangepraat. De ING communiceert nu in brieven met je en jij. Om meer gelijkwaarheid te creëren. Dat kan in de u vorm ook. Straks zouden ze dat uitbreiden naar alle communicatie en de website. Waar blijft het respect en de beleefdheid dan? Op die manier breekt men gewoon ook respect en beleefdheid af. Egoïsme en onbeleefdheid maakt het des te eenvoudiger om verkeerde stappen te nemen. Daar maak ik me wel eens zorgen over. Niet voor mezelf, maar voor mijn kids.

En dan verdwijnt er nog het nodige in de doofpot inderdaad, waar dus ook weer irritatie jegens de overheid door ontstaat en de roepers weer kunnen schreeuwen van "zie je wel" en hups, weer meer gelovigen erbij. :(

Kate

Gewaardeerd lid
Ach, er is niets nieuws onder de zon. Nog steeds denkt het overgrote deel van ons volkje datgene wat de overheid vindt dat er gedacht moet worden. En of dat nu een dom deel is of niet, veranderen kun je het niet. Ik ben tenminste nog niet zo ver dat ik nu aan het hele nieuws ga twijfelen, want er is geen alternatief voor me tenzij ik me in de geschriften over de wereldpolitiek stort.

En daar heb ik 100% geen zin in! Dan komt het fatalistische deel van me naar buiten, en dat denkt: het moet zo zijn, de wereld en de natuur hebben het zelf in de hand genomen en dus: laissez passer.

Ik probeer de jij-cultuur nog steeds om te buigen: als iemand mij door de telefoon met 'je' aanspreekt, vraag ik beleefd waar ik hem van ken en of wij soms op dezelfde school zaten. Als ik een e-mail naar een bedrijf stuur en ik krijg een antwoord met 'je' en 'jij' er in, is dat het begin van mijn antwoord daarop: 'u mag gerust 'u 'zeggen, daar heb ik geen bezwaar tegen, integendeel ik waardeer het enorm.'
Bij de kassa van AH zitten soms oud-leerlingen van me en dan hoor ik ze tegen andere klanten 'je ' zeggen, maar bij mij is het 'u'. Ze weten het nog wel.

Laatst bewerkt:

Black Tiger

Bekend gezicht
Ja de wereldpolitiek, soms hou ik me er wel eens mee bezig, maar alleen als er spannende (of akelige) zaken aan het gebeuren zijn, voor de rest ook niet want net zoals je zegt, je kunt er niets aan veranderen.

Hahaha, je ziet op zo'n manier inderdaad wel dat de leerlingen goed opgevoed zijn, hoort ook erbij. Maar wel een leuke tip wat je daar geeft, misschien dat ik dat ook maar eens moet gaan toepassen in mailtjes van bedrijven die me gelijk al met "je" aanspreken. Alhoewel ik twijfel of het op den duur zal helpen.
Het lijkt er op alsof men tegenwoordig steeds minder waarde hecht aan de fatsoensnormen, totdat er iets mis gaat ergens en dan is het "geen opvoeding gehad" en "ze doen maar wat ze willen en houden nergens rekening mee" en is het land te klein. Vergetende dat het juist met dit soort kleine dingen begint om respect voor anderen aan te leren.

Kate

Gewaardeerd lid
Ha Tiger, ik heb even hardop gelachen om je antwoord. Niet om wat je zei, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar op onze verjaardagen schijnt het heel gewoon te zijn dat dit soort onderwerpen aan de beurt komen. Ik schenk dan haastig iets in, maar het gaat altijd door. En vooral jouw laatste alinea komt me toch zo vreselijk bekend voor! En mijn zonen, die toch een beetje van jouw leeftijd zijn, gruwen dan van de gesprekken! Die willen over muziek praten, of over boeken.

Mijn moeder zou nu 114 jaar geweest zijn, maar ze had de, in onze ogen verwerpelijke, gewoonte om iedere jongere aan te spreken op een verkeerd gedrag. En dus ook op straat. Ze ging recht voor hen staan en vertelde waar het op stond. In deze tijd werkte het vast niet, maar in de jaren '80 ging het voortreffelijk, al vond ik het altijd een beetje vervelend. Want ze was dan lang van stof en vertelde alles thuis nog eens in geuren en kleuren! Ik heb dat niet in de erfenis gekregen!

Black Tiger

Bekend gezicht
Mensen van mijn leeftijd over muziek en boeken praten? Phew... dan heb ik gelukkig een iets gunstiger vriendenkring. Wij praten over computers, diverse apparatuur (ook media en tv), radiografisch bestuurbare drones, berglopen (bezoeken van groeves) en natuurlijk de nodige flauwekul.
Boeken doen we niet. Ja ik lees Suske en Wiske en Kuifje bijv. maar dat is niet echt wat jij zult bedoelen. :D

Hahaha, ja ik ken dat. Mijn oma was dan weliswaar wat jonger maar die kreeg dat ook klaar. En inderdaad toen werkte dat, maar in die tijd werd je ook nog respect voor ouderen (en overheidsdiensten) bijgebracht....
Nu slaan ze zelfs nog naar ziekenbroeders....

Kate

Gewaardeerd lid
Dat zijn dus de onderwerpen die hier nooit aan bod komen. Wel veel over verre reizen die gemaakt zijn en over muziek en dan werkelijk alle muziek. Ze doen mee aan verschillende pub-quizzen en winnen meestal! En ze weten net zo veel van Sinatra als van Mozart en van de bandjes van nu. En ze kijken wat verbaasd naar mijn Spotify, met bruce springsteen, tom waits en....elvis!
Jammer dan!

Abraham54

Beheerder
Ondersteuning
Respect tonen is iets van alle tijden en er is geen tijd te noemen waarin respect echt overeind bleef.

Als ik de deur van een winkel open doe en ook een vrouw wil daar binnen, dan laat ik haar voorgaan.
Jonge vrouwen vinden dat schijnbaar heel vreemd en meermaals krijg ik dan zelfs een boze blik toegeworpen.
Oudere vrouwen daarentegen vinden dat leuk en vaak hoor ik dan dank je wel.

Black Tiger

Bekend gezicht
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Er zijn altijd wel bepaalde groepen geweest die geen of weinig respect hadden, maar wat ik me herinner van 1968-1980 zo'n beetje zeg maar, bleef het toch behoorlijk overeind. Zoals gezegd, uitzonderingen daargelaten maar uitzonderingen heb je overal wel bij.
Het is begonnen toen je alleen nog tegen kinderen mocht praten en geen tik voor de billen meer mocht geven (wat in beperkte gevallen echt wel eens nodig is) en de ouders bij de voornamen genoemd gingen worden. De kleine dingen, en zo ging het steeds verder en verder.
Daarbij valt wel op dat al dit soort minder goede vernieuwingen wel vanuit de randstad beginnen.

Net wat je zegt, deur open houden ook etc. Ik ben daarmee gestopt sinds vrouwen precies gelijk willen zijn aan de man. Dat moeten ze zelf weten, maar dan kunnen ze ook voor mij de deur een keer open houden, toch? Dat gebeurt niet dus dat doe ik ook niet meer.
Maar leef wel nog de fatsoensregels na. Als iemand (vrouw/man) vlak achter me komt, dan hou ik de deur ook tegen voor ze zodat ie open blijft. Als ik in een bus ben en er komt een ouder iemand binnen of iemand waar aan je ziet dat die slecht kan lopen (ook al is die jonger), dan sta ik op als geen jongeren op staan. En dan ga ik wel staan ondanks m'n reuma.
Dus het fatsoen bij mij blijft wel.

Het respect is echter nog nooit zo slecht geweest als de afgelopen 5-10 jaar maar met name de laatste 5 jaar waarin zelfs ziekenbroeders en ambulancepersoneel echt met regelmaat aangevallen wordt en brandweerlieden, terwijl die alleen maar helpen.
En dan is maar 1 voorbeeld van velen.

Bovenaan Onderaan