Nieuws HP heeft een firmware update uitgebracht voor gebruik huismerk cartridges.

Aarie25

Admin
Ondersteuning
HP heeft een update uitgebracht voor zijn Officejet printers, zodat mensen geen huismerk cartridges meer kunnen gebruiken.
Dus mocht jij een huismerk cartridge gebruiken en je kunt ineens niet meer printer, dan weet je waar dit waarschijnlijk door komt. Hier onder vind je de modellen waar het om gaat.

HP-printers die de betreffende firmware-update hebben gekregen
Officejet 6950Officejet Pro 6970Officejet Pro 8210Officejet Pro 8715Officejet Pro 8725
Officejet Pro 6860Officejet Pro 7720Officejet Pro 8218Officejet Pro 8715eOfficejet Pro 8725e
Officejet Pro 6950Officejet Pro 7730Officejet Pro 8700Officejet Pro 8718Officejet Pro 8728
Officejet Pro 6951Officejet Pro 7740Officejet Pro 8710Officejet Pro 8719Officejet Pro 8730
Officejet Pro 6960Officejet Pro 7740WFOfficejet Pro 8710eOfficejet Pro 8720Officejet Pro 8740

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Ik had een 6850, die had het bekende HP papier probleem, dat ie op een gegeven moment papier niet meer goed pakt. Niemand wilde hem gratis (scannen en printen deed ie op zich nog uitstekend) dus helaas maar bij het grof vuil gezet. Zonde.

Het is wel schappelijk dat deze update reeds in de printer aanwezige cartridges niet uitschakeld:
De betreffende firmwareversie 19 blokkeert huismerkcartridges niet als deze al in de printer zaten voordat de update is geïnstalleerd. Alleen op het moment dat gebruikers een nieuwe huismerkcartridge in de printer stoppen, komt de melding in beeld. Er staat dan: "Probleem met cartridge. Een of meerdere cartridges lijken te zijn beschadigd. Verwijder de cartridges en vervang ze door nieuwe cartridges".
Dus je had je toch nog even geen zorgen hoeven maken @gouwepeer ook al had jouw printer er nu andere inkt in zitten. :)

Ben eens benieuwd hoe lang dat door gaat. Want de Hoge Raad heeft eerder al uitgesproken dat het HP patent op de chip van cartridges ongeldig is en dus huismerken dat mogen gebruiken.
Zoals ik lees komen er al weer rechtszaken aanzetten, even los van klachten van gebruikers zoals dat eerder ook al het geval was.

Ik ben blij dat dit (nog) niet voor laserprinters gebeurt. En anders gewoon niet updaten voorlopig.

ShadyAngel

Vaak hier
Is dat dan weer toegelaten? Dacht dat de printerfabrikanten dit al een paar jaar niet mochten gebruiken. Ik heb dat probleem toen eenmalig voorgehad maar heb dat toen kunnen oplossen door alle HP programma's te verwijderen en geen driver/software updates van de printer toe te laten. Momenteel werkt alles nog met huismerk patronen.
Moesten de printerfabrikanten hun patronen goedkoper verkopen hadden ze geen trucs moeten toepassen. Ik koop momenteel een set patronen (5 kleuren) voor 10€ ipv 80€ bij HP en er is totaal geen verschil in afdrukkwaliteit.

Aarie25

Admin
Ondersteuning
Ik gebruik nu zelf een laser printer, omdat ik weinig print.
Ik ben zeer tevreden met de printer, want hij print 26 pagina`s per minuut en droogt niet meer in ;)
Wel gebruik ik originele producten om problemen te voorkomen.

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Dacht dat de printerfabrikanten dit al een paar jaar niet mochten gebruiken.
Jawel. Alleen het patent op de chip was ongeldig dus konden ze 123 inkt niet verbieden deze te gebruiken. Ze hebben het volgens het verhaal op Tweakers ook al in 2016 geprobeerd softwarematig maar dat stuitte toen op zoveel klachten van klanten dat ze er weer mee gestopt zijn.
Ze proeren het nu opnieuw en dat mag dus ook vooralsnog.
Op Tweakers staat dat 123inkt al aan gaat kijken voor een nieuwe rechtsgang en er worden ook al alternatieve cartridges met andere chip gemaakt die de beveiliging omzeilen. Deze komen vermoedelijk in de loop van volgende week al op de markt.

V.w.b. mijn laserprinter heb ik ook eentje van 123inkt gekocht. Stuk goedkoper en m'n printer was toen toch nog verzekerd. Nooit problemen gehad.

ShadyAngel

Vaak hier
Bij de meeste fabrikanten vervalt de garantie toch als je geen originele inktcartridges gebruikt?
Voor mij speelde dit toen geen rol omdat ik die printer pas 4 jaar na aankoop ben beginnen gebruiken. Deze was toen zo goedkoop dat ik dat niet kon laten schieten. Echter had ik nog een stapel patronen van mijn oude HP printer. Deze bleek een jaar geleden ineens van dag op dag de geest gegeven te hebben.

Black Tiger

Moderator
Ondersteuning
Ik weet niet meer hoe dat met garantie zit. Als er problemen zijn die veroorzaakt zijn door niet originele cartridges valt dat inderdaad niet onder de garantie voor zover mij bekend.
Echter niet de gehele garantie vervalt, als er defecten zijn die niets met inkt te maken hebben vallen die gewoon onder garantie. Ik zou echter nooit een printer met clone cartridges terug sturen. ;)

@Korrigan Haha, dat laat me denken aan een kennis van me die een bijvulset bij een Canon had. Weet niet meer welk type maar dat ging met slangetjes en zat continue aangesloten, die kon dus uit grote flessen zuipen. :p

ShadyAngel

Vaak hier
@Black Tiger
Er zullen er toch zijn die zonder nadenken alles mee sturen. Ik heb zelf nog geen echt defekte printers gehad. Meestal fouten aan de software. Net nog gehad, wou mijn laptops draadloos ook aan de printer koppelen maar dan deed mijn desktop met de usb aansluiting weer niets meer.

@Korrigan
Die zal veel af te drukken hebben want lijkt me niet echt handig zo'n grote flessen voor gewoon thuisgebruik.

Bovenaan Onderaan