• Piepcomp Support is een gezellig hulpforum met een voortreffelijk team experts en een actieve community,
    om je te helpen met problemen in jouw computer.
    Voor traagheid, malware, BlueScreensOfDeath, netwerkproblemen, crashes, updateproblemen en nog veel meer kan jij hier hulp krijgen.

Word lid door hier te klikken en geniet daarna gratis van de beloofde hulp en de mogelijkheden die dit forum biedt.

Image overzetten

ShadyAngel

Vaak hier
Lid geworden
12 sep 2018
Reaction score
107
Punten
43
Leeftijd
59
Ik zou binnenkort mijn nieuwe laptop willen gebruiken maar ik heb een v raag hierover. Mijn oude laptop heeft alle instellingen en programma's die ik op de nieuwe ook willen installeren.
Is het mogelijk om de image van de oude op de nieuwe te zetten zodat ik niet alles terug moet installeren en instellingen configureren. Ik heb namelijk al meermaals gelezen dat dit mogelijk zou zijn. Past windows automatisch de drivers aan voor de nieuwe pc (hardware is namelijk niet hetzelfde).
Van de programma's die ik wil overzetten heb ik nog ongebruikte licenties (Windows 10 Pro, Acronis, EaseUS, Office enz...).
Heeft hier iemand al ervaring mee? Backups terugzetten en recovery's heb ik al meermaals gedaan maar dit nog niet. Daarom mijn vraag?:emoji_thinking::emoji_thinking:

ShadyAngel

Vaak hier
Lid geworden
12 sep 2018
Reaction score
107
Punten
43
Leeftijd
59
Ja, het is een volledige backup van de systeem SSD. De oude draait op windows 10 pro (oorspronkelijk Home), de nieuwe werkt nog op home maar word ook pro. Beide hebben Nvidia graphics (960 en 1060).

toska

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 aug 2016
Reaction score
105
Punten
63
Leeftijd
56
Website
www.games4you.be
Normaal moet dat lukken ook zal je enkele drivers vermoedelijk moeten bijwerken?maar of de activatie zal lukken daar heb ik toch mijn twijfels over? of staat daar al dezelfde versie al op?

ShadyAngel

Vaak hier
Lid geworden
12 sep 2018
Reaction score
107
Punten
43
Leeftijd
59
Ik heb op NCF een topic gelezen waarop iemand antwoordde dat windows de drivers erna automatisch update.
Wat betreft de windows upgrade van de nieuwste laptop naar pro is het misschien beter eerst te upgraden en daarna pas de image over te zetten?
Misschien een andere mogelijkheid is om EaseUS PC Trans te gebruiken om alleen de programma's over te zetten (kopiëren) en daarna de licenties voor betreffende programma's te activeren? Ik heb dit al eens gedaan met een paar kleine programma's en dit werkte zoals beweerd werd zonder problemen. Ik kan het eerst eens proberen en moest het mislukken de fabrieksrecovery toe passen.

Rubensky

Moderator
Ondersteuning
Lid geworden
4 aug 2016
Reaction score
113
Punten
0
Een image terug zetten is alleen mogelijk op een computer met dezelfde hardware. Anders ga je gegarandeerd problemen krijgen.

quandor

hondje
Lid geworden
23 aug 2017
Reaction score
81
Punten
0
Leeftijd
59
En in aansluiting op het bericht van Rubensky:

ShadyAngel, mogelijk verwar je een image met een kloon. Als jij de oude hdd kloont, dan gaat het wel lukken wat jij wilt.

Black Tiger

Enthousiast
Lid geworden
6 aug 2018
Reaction score
298
Punten
0
Website
www.satellitefun.org
Eventuele problemen maakt voor image of clone niet uit, een image kan ook een clone zijn.
Ook met een kloon is het antwoord van Rubensky van toepassing. Er kunnen altijd problemen ontstaan als blijkt dat bijv. de chipset van het moederbord anders is.
Als je geluk hebt wordt het tijdens het opstarten bij gewerkt, maar ook ik heb vaak genoeg gezien dat de boel dan de mist in ging.

Proberen kost natuurlijk niets, een image/clone is zo overgezet en werkt het niet heb je nog altijd die backup, toch?

Ik denk dat een programma als PC Trans dan meer zekerheid zal bieden, zal echter ook langer duren.
Dus ik zou eerst proberen met een image/clone en dan zien of hij vanzelf update en bij problemen is PC Trans snel genoeg gestart.

quandor

hondje
Lid geworden
23 aug 2017
Reaction score
81
Punten
0
Leeftijd
59
Ik heb een beetje moeite met de slash in jouw bericht tussen image/clone. Een schijfimage is geen kloon.

ShadyAngel

Vaak hier
Lid geworden
12 sep 2018
Reaction score
107
Punten
43
Leeftijd
59
Ik heb hierover contact gehad met de support van EaseUS. De medewerker raadde mij aan om eerst Windows Home te upgraden naar de Pro versie en daarna pas de gewenste programma's over te zetten (de configuratie van de pc's is niet van belang voor PC Trans want zet alleen programma's over en geen drivers). Echter is het wel mogelijk dat op de nieuwe pc's dan activatiecode's gevraagd worden. Aangezien ik deze heb moet ik deze dan invoeren, met andere code dan die van de oude pc. Alle programma's worden overgezet met hun respectieve instellingen. Volgens de support medewerker zou ik geen problemen moeten tegenkomen. Ik ga dit deze weekend proberen, ik ben nu weer tot maandag thuis.
Ik heb eerder PC Trans al gebruikt maar nog voor zo'n groot programma als Office.
Clonen heb ik nog nooit gebruikt omdat ik meestal de backup terugzet maar dit komt op hetzelfde neer denk ik.
Wat is dan het verschil tussen zeen cloon en een image?

quandor

hondje
Lid geworden
23 aug 2017
Reaction score
81
Punten
0
Leeftijd
59

Black Tiger

Enthousiast
Lid geworden
6 aug 2018
Reaction score
298
Punten
0
Website
www.satellitefun.org
Ik heb een beetje moeite met de slash in jouw bericht tussen image/clone. Een schijfimage is geen kloon.
Klopt, maar dat doet verder niet ter zake.
Je mag wat moeite hebben daarmee en ik wil dat best uitleggen. Ik schreef ook image/clone omdat mijn opmerking op beide methodes van toepassing was. Ben ook wel bekend met het verschil, zo was Ghost vroeger een van mijn favoriete programma's.
Er zijn meerdere clonemethodes (100% bit to bit of bijv. lege partitie data niet mee overnemen). Maar of je nu 100% een clone van een schijf maakt, of je gebruikt een image om je Windows terug te zetten, dat maakt voor deze vraagstelling niet uit.
De chipset van het moederbord zit immers niet in de mbr of elders op de harddisk maar op het moederbord zelf (dat was vroeger anders bij o.a. Compaq waar de bios op de HD gezet werd). De gebruikte overzetmethode zal er dus niets aan af doen dat Windows bij het starten al dan niet problemen gaat maken over het feit dat er andere hardware aanwezig is. Even totaal los van het feit dat de Windows 10 activatie dan vermoedelijk ook nog eens vervelend gaat doen.

Vandaar dus dat ik in dit geval image/clone schreef om aan te geven dat het in beide methodes v.w.b. het resultaat wat kan gebeuren niets uit maakt.
Misschien heb je er na deze uitleg minder moeite mee?

Bovenaan Onderaan