VideoDoc Indringengende video's over autorijden en afgeleid worden door een smartphone

Kate

Enthousiast
Gewaardeerd lid
Ben het met je eens. Maar hoe moet je dat voor elkaar krijgen! Maar het begrotingstekort zou dalen.

Abraham54

Beheerder
Ondersteuning
Om te beginnen zou men diverse groepen van een tien tot 20 verkeersgenten kunnen gaan inzetten, die via steekproeven spits en schoolgang in de gaten houden en de zondaars zonder pardon aan de kant zetten en beboeten.

Wie hardleers denkt te zijn en door zijn/haar smartphonegebruik anderen in gevaar brengt - zal er aan moeten geloven.
En wie een boete heeft gehad en weer betrapt wordt - dan een boete die anderhalf keer zo hoog is.
Bij drie boetes dan de gang naar de verkeersrechter!

Kate

Enthousiast
Gewaardeerd lid
Goed plan, maar nu de overheid nog overtuigen van de noodzaak om deze verkeersagenten te betalen. En we praten dus wel over meerdere groepen van gemiddeld 15 agenten! En niet eenmalig, maar voor lange tijd structureel! Oef!!

Abraham54

Beheerder
Ondersteuning
Waarschijnlijk was ook hier een smartphone in het spel:

De snelweg A32 tussen Steenwijk-Zuid en de afrit Havelte is vanavond enige tijd afgesloten geweest na een ongeluk.

Twee auto's botsten door nog onbekende oorzaak op elkaar. Een van de auto's belandde op het dak. Eerst werd gedacht dat iemand bekneld zat in de auto, maar dat bleek niet zo te zijn. Een persoon ligt in een ambulance, over de verwondingen is nog niets bekend.

BRON

Kate

Enthousiast
Gewaardeerd lid
Het is niet altijd een telefoon, hoor Abraham. Ik heb ik de afgelopen week de gekste dingen gezien in auto's die voor me reden en slingerden.
Eerst blijf je er achter, maar op een gegeven moment denk je: ik wil toch wel harder rijden, dus ik moet inhalen. En dus haalde ik een dame in, die intussen probeerde om via haar binnenspiegel haar lippen te stiften!
En ik passeerde een hele lange vrachtwagen, die nog eens flink naar links uitzwaaide toen ik hem inhaalde. Wat die chauffeur deed weet ik niet, maar hij toeterde en zwaaide vrolijk toen ik er voor naar rechts ging. Vast een gezellige man, maar niet mijn type op de weg!

En wat te denken van de chauffeur die duidelijk doende was om de vrouw naast hem te zoenen. Je hebt het voor je in het beeld, maar je wilt er langs. Nou, daar rijd je echt niet fijn achter. Dat is' god zegene de greep' en je haalt hem in.
Nee, de rit naar Ommen en terug was af en toe gewoon mazzel hebben.

Abraham54

Beheerder
Ondersteuning
Ik ken iemand die in het verleden ook andere dingen deed onder het autorijden.
Als je haar dan zei, dat ze beter op het verkeer moest letten en niet zo moest slingeren met de auto, kwam steevast het antwoord dat god er wel voor zorgt dat haar niks overkomt.

Als ik dan lees wat jij zoal tegenkomt - zal je haast denken dat die mensen ook zo denken.

Abraham54

Beheerder
Ondersteuning
Mijn mening is, dat er in Nederland enkel op een heel bescheiden wijze wordt gewezen op de gevaren, verbonden met het gebruik van een smartphone in het verkeer.
Niet alleen automobilisten - die vormen het grootste gevaar, maar ook fietsers, een hand aan het stuur en in de andere hand een smartpone.
De categorie voetgangers, geheel verdiept in hun digitale wereld - kunnen ook de raarste fratsen uithalen.
Binnen korte tijd tot twee keer toe dat zulke jonge voetgangers bijna tegen mij op mijn fiets aanliepen.
Hoe oud willen die mensen worden?

AT&T is een Amerikaanse provider voor internet en heeft ook veel smartphone abonnementen en is een schoolvoorbeeld van een provider die bewust ervan is, dat mobiel internetverkeer niks in het verkeer te maken heeft.

Een nieuwe en heel mooi gemaakte video in 3D, gemaakt door AT@T:

360 Virtual Reality Experience | It Can Wait | AT&T
View: https://www.youtube.com/watch?v=SrEWiEHTON8

It Can Wait Texting and Driving Simulator - AT&T Annual Report 2012 | AT&T
View: https://www.youtube.com/watch?v=QNwjpT8lVi8

Black Tiger

Gevestigd lid
Het is de vraag of die ernstige filmpjes hier in Nederland iets zouden helpen. Ik heb ze hier nu niet bekeken, maar wel al eerder filmpjes gezien. Er is wel eens een wat ernstiger filmpje geweest op TV.
Maar of het zou helpen? Kijk wat er tegenwoordig op pakjes tabak en sigaretten staat. En volgens mij helpt alleen het feit dat jongeren het niet meer zomaar mogen krijgen, dat het overal verboden wordt en de prijs zowat onbetaalbaar wordt.

Die telefoon maakt het in het verkeer zeker gekker, maar uit ervaring kan ik spreken dat de telefoon inderdaad niet alleen de oorzaak is.
Op de web zitten vele gekken, die zelfs zonder telefoon de meest belachelijke streken uithalen.
Overigens begrijp ik er niets van, want je hoeft niet eens een dure carkit aan te schaffen. Ik heb een "carkitje" waar je ook heel goed mee kunt bellen en gebeld worden, deze kost net nog geen 50 euro en hang je aan je zonneklep. Dus kun je ook nog eenvoudig in elke auto meenemen.

Maar zoals gezegd... gekke streken op de weg. Een van mijn ervaringen is bijvoorbeeld dat ik over de randweg van Eindhoven reed, met een dubbeldekker touringcar vol met mensen. Achter mij was een afrit al begonnen en ik reed 100 (bus mocht toen nog maar 80 trouwens). Toch kwam er een Mercedes met een vaart langs mij rijden en sneed mij dwars van de linkerbaan en wipte nog net tussen de voorkant van mijn bus en het begin van de vangrail door.
Ik zag hem op 't laatste moment in mijn ooghoek en als ik niet flink bij geremd had, dan had ik hem tussen bus en vangrail punt (die op 't einde van een afrit is) gespietst. Het scheelde echt niets.

Naast de huidige GSM en "wegwijsmiep" oftewel navigatiesysteem, blijft onvoorzichtigheid en met name haast en ongeduld een grote oorzaak van gevaarlijke situaties en ongevallen.

Kate

Enthousiast
Gewaardeerd lid
Ik heb al eens meer geschreven: ik kijk er echt niet meer naar! Mijn telefoon zit in mijn tas die achterin ligt, dus ik kom niet in de verleiding. Maar als ik zo'n filmpje bekijk en ik moet de volgende dag naar Raalte rijden, zit ik met het zweet in mijn handen al die andere auto's te bekijken, vooral op een 2-baans weg.
Dit is niets voor mij: al die anderen zie ik toch al als mijn vijanden.

Black Tiger

Gevestigd lid
Om al die anderen als je vijanden te zien klinkt misschien cru, maar is wellicht wel het verstandigst. Op die manier ga je er namelijk van uit dat al die anderen gekke strekken kunnen uithalen. Ergo: je houdt rekening met vreemde acties van anderen. En dat komt jouw veiligheid en mogelijkheid tot anticipatie op gekke streken alleen maar ten goede.
Dus zo slecht is die zienswijze niet. :)

Leuk bevonden: Kate
Ik rij al jaren op een wijze waarin ik in elke tegenligger een potentieel gevaar zie. Vooral hier op die 2 baans wegen. Als ik rij hou ik alles om me heen in de gaten. Het kan je leven redden!

Mijn telefoon gaat normaliter vrijwel altijd mee, staat ook altijd aan, maar er wordt niet naar gekeken of op gereageerd. Alleen bij iets langere ritten zet ik de bluetooth (en de handsfree set) aan en beantwoord ik evt. telefoontjes, volledig handsfree dus. Anders niks.

@Prutser Dat doe ik al vanaf het begin, van m'n moeder afgekeken toen ik met haar nog mee reed in de auto van jongs af aan. Vooruit kijken, rekening houden met gekke manoeuvres van anderen, zoals bijv. plots zonder knipperlicht op de autosnelweg een auto of vrachtwagen gaan inhalen terwijl je aan komt suizen, geen voorrang verlenen, knipperlicht aan hebben maar toch een andere richting (of rechtdoor) gaan, etc. etc. etc..
Dat heeft er ook voor gezorgd dat ik momenteel 36 jaar schadevrij rijdt, vanaf m'n 18e dus.

Er is wel iemand van achter tegen mij opgereden toen ik bij het afbuigen moest stoppen voor een brommer, dat was rechtdoorgaand verkeer en er stonden ook nog haaietanden dus ik moest sowieso stoppen.
De bromfiets kwam echter van de tegengestelde richting was zo'n dubbelzijdig fietspad aan 1 kant van de weg.
Ik dus stoppen, maar de auto achter mij had geen rekening gehouden met tegenliggende fietsers/bromfietsers, zag die vermoedelijk niet. Zag mij niet eens remmen. Reden: Juist... ze was niet handsfree aan het bellen met haar vriend die stond te wachten tot ze hem op kwam halen.
Aandacht bij het afslaan op de telefoon en het horloge en niet op de weg....

Bovenaan Onderaan