Vraag Instelling grafische kaart

ShadyAngel

Vaak hier
Mijn nieuwe laptop heeft zowel een interne Intel GPU als een GTX 1060. Hoe kan ik zien of instellen dat alleen de GTX gebruikt word? De laptop wordt alleen op netstroom gebruikt.
Een ander probleempje is dat ik bij elke start NumLock weer moet instellen. Dit is zeer onhandig. Een aanpassing in het register werkt niet. Hoe kan ik dit werkend krijgen?
De laptop is een MSI GS73-8RE.

Aarie25

Admin
Ondersteuning
Kijk eens of dit werkt.
Klik met je rechtermuisknop op het bureaublad en klik vervolgens op “NVIDIA Control Panel“. Als het NVIDIA Control Panel geopend is, dan ga je naar 3D Settings > Manage 3D settings. Nu kan je bij het tabblad “Program Settings” per programma instellen welke videokaart er gebruikt moet worden

Aarie25

Admin
Ondersteuning
Een ander probleempje is dat ik bij elke start NumLock weer moet instellen. Dit is zeer onhandig. Een aanpassing in het register werkt niet. Hoe kan ik dit werkend krijgen?
Kijk eens of dit wel werkt.
Waarschijnlijk moet je optie 5 gebruiken.
  1. Open het register door ‘regedit’ te typen in het zoekveld van het startmenu.
  2. Ga naar HKEY_USERS\.DEFAULT\Control Panel\Keyboard.
  3. In de kolom ‘naam’ zal je ‘InitialKeyboardIndicators’ zien staan. De waarde hiervan kan je aanpassen door er met je rechtermuisknop op te klikken en ‘Aanpassen’ te kiezen.
  4. Bij Windows 7 is het voldoende deze waarde op 2 te zetten. Bij Windows 8 of hoger dient de waarde echter op ‘80000002’ (zes nullen) gezet te worden.
  5. Indien de instelling niet wordt onthouden na het herstarten van je pc, kan je bij Windows 10 de waarde ook op ‘2147483650’ zetten.

ShadyAngel

Vaak hier
@Aarie25
Bedankt voor de info.
Ik gebruik alleen Windows 10 Pro op al mijn pc's.

Grafische kaart instelling: Vandaag bleek het Nvidia Configuratiescherm uitgebreider. Ik heb vanmorgen wel de meest recente driver van geïnstalleerd. Gisteren bevatte dit scherm alleen de 3D-instellingen, niets anders. Waarschijnlijk heeft de nieuwe driver alle instellingen herschikt en uitgebreid. Manage 3D-settings bleek de juiste: deze staat nu op automatisch. Mijn andere laptop heeft deze instelling ook maar mijn desktop niet. Kan ik veronderstellen dat de driver nu automatisch de best geschikte GPU kiest of is het beter deze manueel op de Nvidia vast te zetten?

Wat betreft de NumLock, dit probleem doet zich alleen voor bij het aanmeldscherm en is dus hinderlijk omdat het wachtwoord ook cijfers bevat. Aangezien ik al bij het opstarten nog voor windows laad NumLock moet activeren staat deze bij Windows al juist. Is het misschien een BIOS instelling die moet aangepast worden en zoja, welke dan?
Ook viel me hier op dat mijn pc een andere waarde (2147483648) heeft dan degene die je opgeeft.

Aarie25

Admin
Ondersteuning
Je kunt altijd eens kijken of automatisch werkt zoals jij dat wil hebben.
Het ligt er ook aan wat jij precies met de laptop doet.

Ik weet niet of dit via de bios is in te stellen.
Maar als jij dit al bij het begin scherm hebt, zou de volgende manier moeten werken.
  1. Druk op de NumLock-knop wanneer je in het aanmeldscherm zit.
  2. In het aanmeldscherm staat rechtsonderaan een aan/uitknop. Gebruik deze om de pc te herstarten.
Lukt het met één van bovenstaande methodes nog altijd niet, dan kan je ten slotte nog proberen om ‘Snel opstarten’ uit te schakelen. Deze optie zorgt ervoor dat Windows 10 sneller opnieuw opstart doordat de staat waarin de computer zich bevindt tijdens het afsluiten wordt opgeslagen in een bestand. Bij het opnieuw opstarten wordt dat bestand uitgelezen om de pc opnieuw op te starten. Het is dan echter mogelijk dat de wijzigingen aan het gedrag van NumLock niet mee werden bewaard.

Om ‘Snel opstarten’ uit te schakelen, ga je naar het Configuratiescherm en kies je voor ‘Energiebeheer’. Klik vervolgens op ‘Het gedrag van de aan/uit-knoppen bepalen’ en daarna op ‘Instellingen wijzigen die momenteel niet beschikbaar zijn’. Klik nu het vinkje uit bij ‘Snel opstarten inschakelen (aanbevolen)’ en bevestig met ‘Wijzigingen opslaan’. Na het herstarten van de pc kan je de functie in principe opnieuw inschakelen als je dat wil.

ShadyAngel

Vaak hier
Momenteel kan ik even niets proberen omdat de backup loopt en deze mag niet worden onderbroken (de recovery van de fabrikant is te belangrijk als er iets misloopt). Gisteren heb ik die al eens nodig gehad omdat de harde schijf ineens onleesbaar geworden was (oorzaak ken ik niet) maar ik had toen al 2 externe backups gemaakt waarmee ik de harde schijf gelukkig weer kon herstellen met Partition Master en Todo Backup.
De bovenstaande methodes werkten niet en ook de instelling in het BIOS (aan of uit) doet niets.
Straks snel opstarten nog eens uitschakelen. Hopelijk werkt het dan al bij het aanmelden.

Aarie25

Admin
Ondersteuning
Wel vreemd en jammer dat niets helpt.
Bij mijn laptop is het configuratiescherm-hardware en geluiden-energiebeheer-systeeminstellingen.
Mocht de optie licht grijs zijn en niet aan te passen, moet je even klikken op -> instellingen wijzigen doe momenteel niet beschikbaar zijn.

porrelaar

Vaak hier
@ShadyAngel Op jouw pc's is de functie Snel opstarten al uitgeschakeld.

Ik zal eerst de instellingen op mijn desktop pc laten zien:

Er zijn niet één, maar twee opvallende verschillen met jouw screenshot. Bij jou ontbreekt niet alleen de instelling Snel opstarten, maar ook de instelling Sluimerstand. Die twee horen bij elkaar: zonder sluimerstand is geen Snel opstarten mogelijk.
Ik vermoed dat jij de hibernate functie hebt uitgeschakeld om ruimte te besparen op je harde schijf. Op mijn pc is het bestand hiberfil.sys 6 GB groot. Zonder die sluimerstand heb je het bestand hiberfil.sys niet nodig en dan zou ik dus die 6 GB ruimte terugwinnen.
Bij jouw pc is Snel opstarten dus al uitgeschakeld, want Snel opstarten is niet mogelijk, wanneer de hibernate functie is uitgeschakeld.

Als jij het zo wilt laten, dan hoef je dus helemaal niets te doen.
Ter informatie nog de volgende artikelen:
1. How to Turn On or Off Fast Startup Missing in Windows 10 | Password Recovery
Helemaal onderaan in dat artikel staat wat je zou moeten doen, wanneer je Snel opstarten juist wél zou willen inschakelen, maar je de optie om dat te kunnen doen op dit moment niet ziet (zoals het geval is bij ShadyAngel)
2. Slaapstand en sluimerstand: Optimaal energiebeheer in Windows 10 | How To | Computer!Totaal
Dit artikel gaat over het verschil tussen slaapstand en sluimerstand. Tip 3 vertelt hoe je de sluimerstand (hibernation) inschakelt. Nadat je dat gedaan hebt, komt de optie voor het inschakelen van Snel opstarten (Fast boot) weer in beeld.

Laatst bewerkt:

ShadyAngel

Vaak hier
@porrelaar
"Er zijn niet één, maar twee opvallende verschillen met jouw screenshot. Bij jou ontbreekt niet alleen de instelling Snel opstarten, maar ook de instelling Sluimerstand. Die twee horen bij elkaar: zonder sluimerstand is geen Snel opstarten mogelijk."

Dit klopt helemaal, de sluimerstand is één van de eerste dingen die ik uitschakel op een nieuwe pc of na een nieuwe windows installatie.
Ik ga het maar zo laten, ik moet toch alleen maar bij het opstarten de numlock weer inschakelen. Als ik opstart brand het numlock ledje. Bij het aanmeldvenster gaat dit weer uit tot ik het zelf weer inschakel.

Bovenaan Onderaan