Januari 2019

maarten70

Gevestigd lid
Lid geworden
16 jan 2018
Reaction score
79
Punten
28
Leeftijd
17
Website
github.com
Introducing version 0.5.5.1! Een minor versie meer dan in december, want is een sub-milestone gehaald (ja, die bestaan inmiddels ook).

Toegevoegd:
  • [Error] Error 54: 'Out of memory', voor als het systeem onder de indruk is dat het niet genoeg ruimte heeft in ram.
  • [Opslag] Kan in principe alle mappen lezen.
  • [Opslag] Kan nieuwe bestanden opslaan.

BirdOS heeft voor het eerst een bestand aangemaakt. Zoals hieronder te zien is.

'Type' is een commando in MS-DOS en FeeDOS dat de inhoud van een bestand laat zien. In dit geval een bestand genaamd 'birdos'. Dit is dus geen afbeelding van BirdOS zelf!

Dit is wat BirdOS doet in de code:

Hier zie je eigenlijk dat BirdOS eerst een 'buffer' (of, werkplek) aanmaakt, dan de tekst daar aan toevoegd. Dan schrijft het het bestand naar de hardeschijf met de volgende waarden:
drive = hardeschijf 'ID', in dit geval hardeschijf 0
file = waar het bestand zich bevindt
512 = grootte van het bestand
BIRDOS = de naam van het bestand (moet per se 8 karakters zijn, vandaar de extra spaties)
HD0/ = de locatie van het bestand, HD0 betekent hardeschijf 0 en dan daarna staat geen map naam dus dat betekent de root directory

Known issues:
  • [RAM] Het systeem houdt niet bij waar het informatie in RAM heeft toegewezen.
  • [Opslag] Het systeem kan bestanden die meerdere 'clusters' in beslag nemen niet correct lezen of schrijven.

Je kan altijd hier kijken, mocht je het interessant vinden de details van zo'n known issue te lezen.

Abraham54

Administrator
Lid geworden
2 aug 2016
Reaction score
1.589
Punten
113
Leeftijd
65
Vertel eens op wat voor computerhardware jij en jouw team BirdOS laten draaien en verder ontwikkelen.
Ben erg benieuwd.

maarten70

Gevestigd lid
Lid geworden
16 jan 2018
Reaction score
79
Punten
28
Leeftijd
17
Website
github.com
Ik gebruik virtualbox, een virtuele machine met een goeie debug-shell waarbij je bijvoorbeeld kan kijken wat er op een bepaalde plek in de RAM staat en nog veel meer.

Zo heb ik laatst nog een probleem opgelost waar ik nooit een oplossing had gevonden als ik de shell niet gebruikt had. ATA schijven hebben een spin-up tijd tussen verschillende commando's of data-packets, daar had ik bij het maken van de ATA ondersteuning niet aan gedacht dus het schreef dan ook een error naar RAM bij het lezen van meerdere sectoren. Hierdoor kwam het probleem dat data net iets verschoven werd per lezen van een sector. Zo werd een map korter geïnterpreteerd door het systeem dan het eigenlijk was omdat je dan eigenlijk op de 'verkeerde' plek doorzoekt naar het einde van map-data.

Anyway, verder heb ik BirdOS een paar keer getest op een oude Fujitsu-Siemens laptop van 1999 ofzo met een dode CMOS batterij. Binnenkort zal ik de oude laptop van mijn zus ook gaan gebruiken waarschijnlijk, dat is een Acer uit ~2011/2012 met een Pentium.

Ik heb sindskort mijzelf het doel gegeven om mijn x86 2-in-1 tablet die Win 10 niet meer aan kan, BirdOS te laten draaien. Dat betekent ook dat BirdOS UEFI moet gaan ondersteunen.

Mijn team doet alleen een design ontwerpen voor de GUI en programmeren of testen dus niet.

Abraham54

Administrator
Lid geworden
2 aug 2016
Reaction score
1.589
Punten
113
Leeftijd
65
Succes ermee.

maarten70

Gevestigd lid
Lid geworden
16 jan 2018
Reaction score
79
Punten
28
Leeftijd
17
Website
github.com
Maar het ontwerpen van een GUI is lastig. Je moet consistent en origineel zijn maar zorgen dat het systeem niet al te veel berekeningen moet doen om de GUI te laten werken (dus zo min mogelijk shadows en zo) en elementen (zoals een menubar) zijn al snel te groot of zien er raar uit. Toch moet je het ook weer zo maken dat iemand die nieuw is het direct kan begrijpen. We zijn nu door drie designs heen en dat is dan alleen het menu en de menubar. Het is veel ingewikkelder dan ik in eerste instantie gedacht zou hebben.

Ik zou willen zeggen, dat programmeren makkelijker is dan het grafisch design. Programmeren kan je eigenlijk best makkelijk leren, je moet er alleen veel tijd in stoppen, geduld hebben en een beetje logisch nadenken. Maar grafisch design... Je moet rekening houden met kleuren, je moet creatief zijn en abstracte dingen zo in beeld zetten dat ze door iedereen hetzelfde kunnen worden begrepen. Ik zou het niet kunnen.

Als je een keer een build uit wilt proberen, mag dat. Ze zullen niet altijd interessant zijn, maar misschien de huidige met het bestand wel. Geen idee eigenlijk. :)
Het enige wat je nodig hebt is een virtuele PC (of een echte met een BIOS en een scherm of BIOS die 80x25 als resolutie accepteert) die een ISO bestand aan kan en een virtual harddrive.

Abraham54

Administrator
Lid geworden
2 aug 2016
Reaction score
1.589
Punten
113
Leeftijd
65
Beste Maarten, dat komt ongetwijfeld aan de beurt - maar dan later dit jaar.
Dat wordt dan vermoedelijke een virtuele machine in Linux.

Bovenaan Onderaan