Vraag Java

Kate

Enthousiast
Gewaardeerd lid
Geen vraag dit keer, maar een constatering. Jullie forumleden, daar is het vast gesneden koek voor, maar ik was verbaasd.

Het betreft het woord Java. Een poos geleden, toen we nog in het pieploze tijdperk verkeerden, had ik bij het NCF een probleemvraag met mijn pc en dan moet je allerlei logjes aan leveren. Een van die logjes liet zien dat ik 'iets met Java' gebruikte. Java was oud en moest echt verwijderd. En dus kreeg Java de zak.

Klaar toch? Nee hoor, gisteren kreeg ik het onzalige idee om eens verder te kijken in mijn laptop, verder dan nodig was. En daar kwam ik Java weer tegen. Ik wist het nog: weg er mee. Nou, wegdoen kon niet, ik kon het 'disablen'. En dat deed ik, want het hoorde er al niet meer te zijn, nietwaar.
Maar toen ik daarna op piep keek, was piep piep niet meer! Ik kon nergens bij. En op mijn scherm stond in het rood dat ik Java weer moest herstellen!
De ellende daarna was, dat ik niet meer wist waar ik het gelezen had, dus ik kon niets. En dan ga je zoeken, jonge jonge!

Maar ik vond hem en hij werd in ere hersteld en piep was weer beter. En nu ben ik er, via een vraag aan Abraham, achter gekomen dat je het Java van een browser zelf , rustig kunt gebruiken! Hoeveel Java's zouden er zijn? Voor jullie dus oud nieuws, voor mij nu gelukkig ook!

Abraham54

Beheerder
Ondersteuning
Java is Java en heb je het niet nodig, verwijder het dan uit jouw Windows,
Wel even opnieuw opstarten, zodat ook alle Java instellingen uit Windows worden verwijderd.

Elke browser heeft zijn eigen javascript, nodig om websites goed te laten vertonen.
Verwar dit nu niet met de originele Java, want het is gewoon een eigen onderdeel in iedere moderne browser.
En de javascriptversie van Google Chrome is weer anders dan de javascriptversie in Firefox, Edge, Internet Explorer enz.

Leuk bevonden: Kate

Rubensky

Moderator
Ondersteuning

Kate

Enthousiast
Gewaardeerd lid
Dus Rubensky, als ik de link nu eens in voor mij begrijpelijke taal verander, ben ik er dan:
- Java is een programmeertaal: JRE
- als je Java nog als programma hebt staan, is het beter het te verwijderen, ook de oude onderdelen
- browsers zagen het nut van deze programmeertaal en gingen het, ieder op zijn eigen manier, inbouwen in hun eigen programma
- als je dat inbouwen zou verstoren, werken je programma's niet goed meer
- het ingebouwde deel is dus een aangepast Java, je hebt het nodig, maar je kunt ondanks dat gewoon Java als programma verwijderen en dat is nog aan te raden ook.

En dan een toevoeging van mij, dus niet uit de link: Java heeft zich via aanpassingen onmisbaar gemaakt bij de verschillende browsers. Het is niet meer hetzelfde als 'Java' vanuit de beginperiode.

Als ik iets verkeerd zie, wil je het dan zeggen?

Rubensky

Moderator
Ondersteuning
Je ziet het bijna goed: Java is een programmeertaal. Als je het programma Java van de website java.com download dan krijg je de Java Runtime Environment.

Als je meer wilt weten over de onderdelen van Java Runtime Environment dan kan ik je daar uitgebreider nog wel iets over vertellen.

Black Tiger

Gevestigd lid
Tegenwoordig is het in je browser ingebouwd en heb je de specifieke software op je computer meestal niet nodig.
Nee dat is niet correct. Alleen Chrome heeft een eigen aangepaste versie ingebouwd.
Internet Explorer niet, heeft de aparte installatie nodig.
Firefox niet, heeft de plugin installatie nodig.
Edge ondersteund het totaal niet (ook niet met plugin).

Normaliter is Java inderdaad niet meer nodig, behalve bij een enkele oude applicatie, sommige Chinese camera's en een enkele vage spelletjessite die nog steeds met Java werkt (uitzonderingen).

Abraham54

Beheerder
Ondersteuning
Iedere moderne browser heeft zijn eigen javascriptengine.
Die van IE is het langzaamst, die van Chroom het snelst.

Bovenaan Onderaan